Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #1 Skrevet 30. september 2011 Når barna deres er med venner hjem,- hvor godt forventer dere at de blir passet på da? Jeg sendte nettopp min 6 åring med besøk i butikken og elles lar jeg dem bygge hytte i skogen med hammer, spiker sag ol. De får med seg kniv om de trenger det og gjør egentlig omtrent som de vil, men jeg har egentlig aldri avklart med andre foreldre hvor grensene går. Hvordan gjør dere det? Setter dere opp regler med de andre foreldrene eller erdet greit at ungene følger reglene der de er?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #2 Skrevet 30. september 2011 Når det gjelder bruk av kniv ol. så spør jeg selvfølgelig foreldrene om barnet kan håndtere kniv og om det er ok. Jeg vil ikke være ansvarlig for å ha sendt ut en guttunge med kniv som han ikke vet å bruke. Og hadde noen andre gjort det med mitt barn så ville jeg blitt rasende!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #3 Skrevet 30. september 2011 Jeg vet at de kan bruke kniv. Det har de lært i barnehagen. Har du snakket med foreldrene om dine grenser? Det varierer jo mye hva fra fammilie til fammilie hva som er naturlig. Jeg ville kansje blitt sint om foreldre lot mitt barn se film eller spille spill med høyere aldersgrense enn barnas alder, men for meg er de fleste utendørsaktiviteter helt greie og jeg lar dem få styre mye selv. HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #4 Skrevet 30. september 2011 Barna mine har heldigvis venner med oppegående foreldre som spør, slik jeg spør, om slike ting er ok.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 OK Hvilke ting har dere avtalt da og hvor gamle er ungene? Får de bruke redskap? Får de være alene ute? Får de gå i butikken? Får de klatre i trær? Får de spise kake på en tirsdag? OSV
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #6 Skrevet 30. september 2011 Nå er jeg så heldig at jeg kjenner foreldre til mine barns venner, men hvis det er noe spesielt så ringer jeg til de å høre om det er greit. F.eks. hvis jeg må ut i ca. 30 min. så hører jeg med foreldrene om det er greit at de er alene mens jeg er ute. De er 7 år, og jeg kjenner kameraten til barnet mitt godt. Ellers så gjør ringer jeg ikke til dem med mindre det er noe spesielt. Ikke ringer de meg heller. Stoler på hverandre, og jeg trygg når barnet mitt er hos dem. Er det et nytt barn, så passer jeg selvfølgelig litt ekstra. Hører med foreldrene om barnet er allergisk mot noe, men det kommer selvfølgelig an på barnet og alderen også... skolebarn passer jeg ikke så godt på, men barnehage barn er jeg litt nøye med.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #7 Skrevet 30. september 2011 Jeg passer på dem som om de skulle være mine egne når de er her. Og det forventer jeg også at de andre foreldrene gjør med mine barn. Jeg lar ikke andres barn løpe ut i veien når mine egne aldri får lov til det f.eks.. Mine barn hadde aldri fått gå alene på butikken om de måtte gå ved en trafikkert vei i en alder av 6 år, og de hadde ALDRI fått leke med verken kniv, hammer og spiker, eller sag om ikke det er voksne med som passer på. Men jeg regner med du kjenner foreldrene til vennene deres og visa versa så da vet vel foreldrene deres hva som er greit hos dere eller ikke....?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #8 Skrevet 30. september 2011 Jeg ville aldri ha sendt hverken mine barn eller andre barn avgårde med kniv som 6-åringer....selv om de lærer det i barnehagen så er det med tilsyn av voksne!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #9 Skrevet 30. september 2011 Å sende avgårde 6-åringer med hammer, spiker og kniv uten voksne tilstede er bare NAIVT og vanvittig galslap spør du meg. Selv om de har lært det i barnehagen som du sier så er de voksne tilstede når de praktiserer det i barnehagen. Husk at yngre barn som leker i nærheten av disse 6-åringene kan f.eks få tak i knviene de har....trygt?? Nei. Og ikke kom å si at 6 åringene passer godt på knivene sine, for de er barn på 6 år og skjønner ikke helt konsekvenser av ting.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #10 Skrevet 30. september 2011 De leker med barberhøvler, fyrstikker og klatrer i stiger. Nei,personlig passer jeg ekstra godt på om jeg har ansvar for andre enn mine egne.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 30. september 2011 #11 Skrevet 30. september 2011 Uff, hva om de faller der de løper ivrig til skogs med kniv og sag i hånden? Nei, jeg hadde nok ikke likt det, om det er uten tilsyn. Vet de får spikke med kniv i bhg (min er 4år) men da sitter en voksen å følger med, og må sitte ved siden av den voksne. (max 2 omgangen pr voksen)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #12 Skrevet 30. september 2011 Vi fikk gå i skogen med kniv da vi var små, men ville ikke sendt ut barn nå med kniv, pga, at de ser så mye rart på tv, og at det er så mange aggresive barn.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #13 Skrevet 30. september 2011 Tenk om vennen til barnet ditt skjærer seg skikkelig stygt med kniven ute i skogen, vil det ikke da være veldig naturlig at det barnets foreldre henvender seg til deg for å få en forklaring på hva som skjedde? Og om du da ikke har en avtale med de om at det er greit at barna gjør en såpass "skummel" aktivitet aldene i en alder av 6 år, vil du fort bli anklaget. For da har jo du sendt med deres utstyr sammen med barna. Om du sender din 6-åring alene ut i skogen med disse tingene, så får det nå være din sak, men husk at du står ansvarlig om det skjer noe med det andre barnet, og du har sagt at det er greit at han/hun er med ut i skogen...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #14 Skrevet 30. september 2011 Det kommer vel an hvor i landet HI bor. Har lest et eller annet sted for en stund siden at barn som vokser opp i Nord-Norge er mer selvstendig enn andre barn i landet. Barn som vokser opp der lærer å bruke kniv etc fra de er 4-5 år tror jeg og foreldrene er ikke så hysteriske som mange andre foreldre ellers i landet. Hvis HI er trygg på det så er det vel greit? Jeg fikk da lov til å leke bruke kniv selv da jeg var 6-7 år og var ganske selvstendig....lekte alene i skogen gjorde jeg også og det var ca. 10 år siden
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #15 Skrevet 30. september 2011 Jeg ser at dette holder på å bli en tråd om hvorvidt barn på 6 år kan bruke kniv. Det var ikke meningen. Jeg nevnte bare dette som eksempler på hva mine barn får lov til. Poenget med tråden var om dere faktisk sier til andre foreldre at: "Mitt barn får lov til/får ikke lov til å gå i butikken, bade naken i plaskebaseng, bruke kniv, se film med 10 års aldersgrense osv" eller regner dere med at ande foreldre skal a såpass like regler for hva barna får lov til at det ikke er noen problemstilling?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #16 Skrevet 30. september 2011 Når min 6 åring er på besøk hos en venn på samme alder, så forventer jeg selvsagt at han blir passet like godt på som om han er barnet deres. Ja, det høres rart ut, men jeg gjør hvertfall det. Når sønnen min får besøk av en venn, så passer jeg godt på gjesten som om han er mitt barn. Jeg har da ansvar for begge guttene og behandler dem likt. Mitt synspunkt...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #17 Skrevet 30. september 2011 Jeg passer også like godt på besøkene, og kansje litt ekstra på dem også, men likevell kan det være de får lov til ting som er helt uaktuelt hjemme hos besøket. Vi har ulike regler for hva som er greit og hva som ikke er greit. Derfor burde vi muligens bli flinkere til å opplyse andre foreldre om hvor reglene går hjemme hos oss og hva vi forventer av dem barna våre er på besøk hos.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #18 Skrevet 30. september 2011 Hadde ikke falt meg inn å gi beskjed om at min snart 6 åring ikke får leke med kniv uten oppsyn. Trudde ærlig talt ikke det problemet ville dukke opp. Jeg har til enhvertid oversikt over hvor de er når han har med kamerater hjem. Sist uke var han hos en kamerat som tydelig får lov til mer. De hadde gått en tur sammen, men så traff vennen hans på andre kamerater som min sønn ikke kjente. Gutten min hadde da prøvd å finne veien hjem. Moren var veldig lei seg da hun ringte for å si at hun ikke fant igjen gutten min. Han har aldri gått hjem fra han før, så han rotet seg bort. Fikk en tlf etter en stund med leting, han var da hos noen som bodde i nabolaget til kameraten. Takk og pris var dette greie folk.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #19 Skrevet 30. september 2011 ......... hadde ikke blitt blid om du ga ungen min en kniv eller ei øks. 8-åringen min har nettopp fått begynne med biffbestikk, og du sender en 6-åring (uten tilsyn) i skogen med kniv og øks???????
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #20 Skrevet 30. september 2011 Mine barn får også lov til det. Det er helt vanlig her. Hvis dine barn har spessielle ting han eller hun ikke får lov til så er det nok lurt å si fra til foreldrene. Det som er vanlig for noen er kansje for tøft for andre. Det er også mulig det er en del forskjell mellom gutter og jenter. Jeg har bare jenter og de er jo ofte både litt mer forsiktige og litt mer modne enn gutter på samme alder. Det kan jo hende at selv om jentene greit kan bruke kniv, øks om fra seksårsalderen så er det ikke tilrådlig for de fleste gutter før de blir 8-10 år for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #21 Skrevet 30. september 2011 Så du mener det er ok å sende de ut av syne med kniv? Uten å spørre?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #23 Skrevet 30. september 2011 Kva sier du når ein voksen kan skade seg på kniv så kan barnet og det. Du hadde ikkje vert mykje vert i mine auger når du må sende mitt barn på legevakt el sjukehus med kniv skade. Hører ut som mitt barn sjer det ingen ting med og det sjer ikkje heller. Nei HI holdt deg unna min barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå