Gå til innhold

Ang lånekassen.. hjelp noen?


Gjest <3Barn&Engler<3

Anbefalte innlegg

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Prøvd å finne ut selv, men kommer ingenting klokt ut av noe.. (ellr bare jeg som er blind?)

 

Hvertfall:

Jeg tok opp studielån i 2005 for å gå folkehøgskole, pga persjonlige problemer og en del tull fra egen side fikk jeg ikke godkjent, og endte opp med hele lånet (dumme dumme meg!)

Jeg har ikke fått nedbetalt noe av lånet enda, da jeg ikke har vært i jobb siden jeg var ferdig på skole i 2007. Nå klarer jeg ikke få en butikk jobb engang, pga at jeg ikke har jobbet eller vært aktiv innen for annet enn nav kurs siden skoleslutt. Er anbefalt å ta noe nye studier, kanskje ny utdanning.

Har funnet noe jeg gjerne vil studere, nettbasert studie, da jeg går hjemme med barn og venter barn nr 2. Men da kommer det da, har jeg muligheten til studielån nå, enda jeg ikke har betalt noe på det andre lånet? Aldri fått purringer eller noe, har fått utsatt nedbetaling pga arb.ledighet og psyken min. Er snakk om ca 30 000 som må til for den utdanningen jeg gjerne vil ta.

 

Før noen "slenger med leppa":

Jeg vet jeg har satt meg fint i det, både uten utdanning og med små barn, men jeg prøver å rette opp feilene mine nå, komme på bane igjen og ta ansvar for egen fremtid, og vil gjerne sett et bedre forbilde for barna mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har fulgt opp og selv sørget for å få betalingsutsettelse er det ingenting i veien for å få mer lån/stipend til utdanning. Det er en maks-sum som du er langt under. Men det forutsetter jo at skolen du skal gå har godkjenning fra lånekassen, da. Det er ikke alle utdannelser som har det. Ring Lånekassen, du. De er veldig greie å snakke med på telefon, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skolene som tilbyr nettstudier pleier å skrive om det gir grunnlag for støtte fra lånekassen, i den informasjonen som er om studiet. Hvis det ikke står noe om det betyr det sannsynligvis at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter midt oppe i dette nå. Fikk beskjed av Lånekassen at det ikke var noe problem, men så enkelt var det visst ikke likevel.

 

Søkte stipend og lån i slutten av juli. Flyttet så og begynte å studere. Fikk avslag på søknaden i midten av august med beskjed at jeg måtte, igjen, søke betalingsutsettelse og rentefritak. Det er snart 2 mnd. siden og jeg har fortsatt ikke fått noe svar.

Er nå over 3 måneder siden jeg søkte og det tar fryktelig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde nettstudier! Du kommer til å tape penger her, og slite for å bestå. Jeg snakker av erfaring.

 

På nettstudier må man være VELDIG VELDIG strukturert og en smule smart, men prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Takk for svar dere.. Vet at studiet kan dekkes av lånekassa, har jeg allerede sjekket opp.

Får ringe lånekassa og høre..

Orker ikke å måtte sitte og vente til jeg er 25 år og NAV kan godkjenne omskolering og voksenutdanning, vet jeg kan få det da, men det er for lenge til, vil ikke sitte på rumpa og være NAV bruker lenger, vil være selvstendig, i jobb og ha egen intekt.. Lei av at jeg har rotet det slik til for meg selv, men så ikke problemene som ville komme, når det hele sto på..

 

Har fulgt nøy opp med lånekassa ang utsettelse osv, vil ikke havne i noen klemme med dem, deer eneste muligheten for utdanning når man sitter i det som jeg gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Takkfor innspill.

Er ikke pga dumhet i fag eller lignende jeg ikke fikk fullført/godkjent utdanningen min, men pga at jeg var skolelei, depresiv og slet veldig med angst, har kommet meg "ut av hullet" nå.

 

Har venner som går nettbasert, som har hatt lignende problemer som meg, og de sier det er lettere å forholde seg til nettbasert studie, slipper å trigge angsten for mennesker, er derfor jeg vurderer dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilke type nettstudie. Selv tar jeg grunnskolelærer gjennom Høgskolen i Telemark, genialt opplegg, god oppfølging, undervisning i samtid, kollokvie-grupper osv.

 

Du er nå et år forsinket i utdannelsen din siden du har lån for et år du ikke fullførte. Det er maksgrensen. Dvs at dersom du stryker i et fag nå vil du ikke få stipend og lån før du har tatt det inn igjen.

 

Men sett at du ikke stryker i noen fag vil du få lån og stipend under hele utdannelsen din nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du kan få støtte fra lånekassa. Siden det bare er et år du har fått støtte for tidligere så har du fortsatt mange år igjen på den kvota. Det som kan bli avgjørende er hvor mange studiepoeng du har fått penger for tidligere som ikke har ståkarakter. Lånekassa betaler ikke ut mer penger til de som har fått støtte for 60studiepoeng eller mer som ikke er bestått. Da må man først bestå i noen av fagene man ikke har ståkarakter i slik at antallet studiepoeng uten ståkarakter blir mindre enn 60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3

Har ike fått støtte til 60 studiepoeng som jeg har"sløst" med, har "sløst bort" 25 studiepoeng. Så da finnes det kanskje et håp for meg.. Er så klar for en utdanning, men tanken på å sitte innestengt i et klasserom med andre mennesker, å skulle klare å konsentrere meg på studier er fortsatt ikke oppnåelig.. Ernok fortsatt for mye sosilaangst for det. Derfor jeg har startet å se på muligheten for nettstudie, er jo da også et pluss at jeg ikke må sette bort unge nr 2 når h*n bare er 6 uker, fordi jeg må på skolen igjen.. Liker ikke tanken på det.. Hater meg selv til tider fordi jeg har fått barn uten utdannelse eller jobb. Kunne jeg tatt det tilbake, og fått akurat de samme barna om noen år, hadde jeg gjort det. Men man kan jo ikke tenke slik, og vil ikke være foruten sønnen vår, eller den ungen som er på vei nå, enda den ungen ikke var planlagt..

 

Vet med meg selv, om jeg får muligheten til ny utdanning nå, så vil jeg gjøre mitt ytterste for å få best mulig karakterer, og stå i alle fag. Er blitt utrolig viktig for meg å få utdanning, ikke bare en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...