Gå til innhold

BLEIESLUTT.. råd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom med DET BESTE tipset for bleieslutt :)

Han sitter på do i maks 5 sek før han SKAL ned koste hva det koste vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vente til han er klar og vil sitte på do lenger.

Barn kan bestemme seg for dette fra en dag til en annen.

Skrevet

To og et halvt, da er han tydeligvis ikke klar. Å presse er det dummeste en kan gjøre, har prøvd det og fik motsatt resultat.

Så jeg lot de ta det i sitt eget tempo.

Skrevet

Da skal du bare rose han for det ;) og la han bestemme farten. Av å til går det fort,av å til sakte...

Jeg har en sønn på 6.år som enda sliter med å gå på do :( pga vi presset han. Fordi de sa i b-h når han begynte på storavdelinga,at hen var den eneste med bleie!

Å herregud jeg angrer på at jeg prøvde så hardt :( Han tisset jo på do,det gikk helt greit..men nr 2..helt forferdelig.

har ikke tall på hvor mange timer vi satt foran do..stakkars gutt. han fikk jo full forstoppelse.

Han gråt,og hadde det vondt. Helt grusomt var det. Nå ser jeg det på han når han må på do. Og spør,el gjør avtaler.. etter du har spist middag så kan du gå på do.

Skrevet

så viss ungen ikke vil ennå når den nærmer seg 4 og 5 skal man fortsatt bare vente? Nei du får bare trene litt vær dag så kommer det seg nok =) Her i gårn fikk vi unga til å slutte med dagbleier ganske tidlig. Nattableia holdt på til de var 3 år nesten men da var det helt slutt å

Skrevet

Jeg lot mitt barn ta det i eget tempo og da var han klar når han var mellom 3 og 3,5 år..

Da trengte vi ingen lure triks. Vi forklarte bare at store gutter tisset på do og at når han klarte å gå på do istedenfor i bleien så kunne vi kaste bleie for de trengte vi ikke lenger da, også kunne han få bruke truser sånn som store gutter.

Vi hadde ikke mange uhell:)

Prøvde også å begynne tidligere, men det var uten hell..

Skrevet

Vi presset også førstemann og endte med at han ikke sluttet før han var nesten 5 år.

La de ta det i eget tempo, legg fram oppfordring om en belønning når du ser de er klare. Bleier er ikke så stress, og ingen ser dumt på dem og de bruker bleie på stor avdeling.

Hilsen en som har svart over her et par ganger.

Skrevet

Vi startet med forsiktig trening da vår var ca 2.5 år. Da fikk hun sitte på potte, mens vi selv satt på do. Det ble en lek, så noen ganger hadde hun på bleie og klær, andre ganger uten. Hun fikk et klistremerke på en rosa pappblomst hver gang hun var flink å sitte der litt. Vi gjorde det til en rutine hver morgen, etter middag og før leggetid. Hun synes det var kjempestas med klistremerkene, og ville sitte på både potta og doring både titt og ofte. :) Noen ganger kom det litt i potta, andre ganger ikke. De gangene det kom litt, roste vi henne masse, og hun fikk et ekstra klistremerke. Etter hvert fikk hun bare et klistremerke hver gang det kom noe ut. Overgangen fra ett til to klistremerker gjorde vi så stillferdig vi kunne, uten noe pes, for hun syntes det var så morsomt å sitte på potte sammen med oss, at hun til slutt glemte dette med merket etter at hun bare hadde sittet der litt, og det ble ekstra stas med klistremerke etter at resltatet lå i potta.

Etter ca halvår kom det også bæsj i potta, og hun syntes det var kjemperart. Vi tittet på den, og kommenterte den, og var med å hjelpe til med å helle det ut i do, og sa hadet til bæsjen før vi spylte ned. Morsomt. :) I løpet av sommeren fikk hun springe mye naken, og kunne tisse fritt i gresset, og det var tydelig at dette var med å gi henne forståelsen av hva som skjedde. Vi hadde også mange uhell inne, men det fikk vi bare tåle.

Hun ble bleiefri på dagtid før hun fylte 3 år, men bruker fremdeles bleie (eller "nattatruse" som vi kaller det) på natten. Hun er nå litt over 4 år, og vi roser henne masse når bleia er tørr om morgenen, og hun er så stolt. :) Men i familien til pappaen har det visst vært vanlig med lekasjer om natten til de er ganske store, så dette stresser jeg ikke med.

Lykke til. :)

Skrevet

Man bør vel "presse" litt om ungen ikke viser interesse for å gå på do/potte fra 3 års alder? Noen unger er bedagelig anlagt og trives best med det trygge og vante, derfor frister ikke det å legge fra seg bleia noe særlig. Jeg har hørt at man skal ta bleia vekk og heller tåle en del uhell og at de dermed vil lære seg å bruke potte/do etterhvert. Men mine barn har ikke hatt disse problemene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...