Gå til innhold

Kan det være så "enkelt" at jeg blir mindre deprimert om jeg tar magnesium tilskudd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet dere om noen har hatt effekt med det? Har hørt at den virker beroligende for de som har angst og uro, er nedstemte osv.. tenker det er verdt et forsøk.. Går forøvrig på antidepressiva også, som ikke virker så bra.., skal selvfølgelig ikke slutte med de for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det kan virke beroligende på systemet. Magnesium er veldig viktig for muskler og ledd. Jeg sliter med urolige ben (restless legs syndrome) og blir mye bedre hvis jeg er flink til å ta magnesium hver dag.

 

Det viktige er imidlertid at du ikke slutter med antidepressive uten å ha snakket med lege. Men hvorfor ikke prøve magnesium. Jeg sier: go for it! :-)=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig plaget med anspenthet i tillegg til depresjon.. hele kroppen knyter seg og jeg klarer ikke å slappe av.. verker i nakke, skuldre, armer.. Så jeg tenker også at det er verdt å prøve. Ville så gjerne blitt kvitt depresjonen som ødelegger alt for tiden. Gitt barna mine en glad og positiv mamma.. men så enkelt er det jo ikke... ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å trene i tillegg. Magnesium er jo ypperlig å ta når du trener, du slipper krampene. Jeg har slitt med depresjoner og klarer meg helt uten medisiner så lenge jeg trener 3 ganger i uka. Kroppen trenger å tilføre seg selv lykkehormoner, det skjer når du svetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd.. Vet det hjelper å trene, men ikke nok. Men om jeg klarer å gå tur/trene daglig, så hjelper det noe kjenner jeg :)

Men dørstokkmila har blitt så sinnsykt høy, og nå har jeg en langt-nede-periode, der jeg bare gråter og synes synd på meg selv.. kjefter og krangler med unga, mistrives med tilværelsen min.. og selv om jeg vil aldri så mye, så er det ikke så lett å sparke seg selv ut av døra.. Håper jeg ikke besøker kjelleren så altfor lenge, for det er så slitsomt.. :(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor enighet blant dagens forskere om at psykiske lidelser ofte og i stor grad kan henge sammen med kosthold. Magnesium er kjent som naturens antidepressiva.

Det er mye interessant som skjer innenfor biomedesin om dagen. Blant annet har man funnet ut at tarmer og tanker står i tett forbindelse. Ubalanse i tarmfloraen kan føre til angst og depresjon. Står en del om det på forskning.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt krøll med hodet også, klarer ikke konsentrere meg nok til at jeg klarer å lese slike forskningsskriv. Men har fått med meg at opptil 90prosent av befolkningen mangler magnesium, så da tenker jeg at det er i hvertfall verdt et forsøk.. hvis jeg merker at jeg blir bedre så er det jo kjempepositivt.. :)

Ellers så merker jeg at kroppen og psyken min har godt av mere lavkarbo.., men når jeg sliter sånn som nå så hiver jeg jo innpå mye karbohydrater og søtt egentlig, og kjenner at jeg egentlig blir verre av det.. Men er lett å trøstespise en sjokolade eller tre ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på arenaklinikken.no

 

Har du noengang fått testet vitamin og mineral nivåene dine?

For alt du vet kan du ha mangler eller ubalanse som danner grunnlaget for tilstanden din. Nok fettsyrer er også nødvendig for mental balanse.

Kostholdsmessig viser ny forskning nå at kroppen, genetisk sett, foretrekker like store mengder protein, fett og karbo i hvert måltid. Karbo i form av langsomme karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et skikkelig helsesenter i nærheten av deg kan det lønne seg å ta en skikkelig sjekk. Ikke bare gå til en "vanlig" homeopat, de sier bare at du har div intoleranser, men få sjekket absolutt alt nøye.

 

Jeg gikk til en lege som er både vanlig allmennlege, homeopat og akupunktør og som er spesielt opptatt av å "spise seg frisk.

 

Han tok en hel haug med blodprøver og fant en del ting fastlegen min ikke fant. Jeg var lav på B12 (noe som påvirker energien, gir hodepine osv), jeg hadde lave jernlagre, var insulinresistent og hadde en betennelse på skjoldbruskkjertelen (så stoffskiftet var i ulage selv om det ikke var så lavt at fastlegen reagerte).

 

Jeg fikk beskjed om å ta Urbase (det er magnesium sammen med bl.a calsium, noe som er veldig viktig for opptaket), dette gjør kroppen mer basisk. Google basisk kosthold og les!

Han sa også at når man var lav på energi, hadde mye hodepine og følte seg sliten og lei skulle man aldri være lav på B12, da var det veldig viktig å ha fulle lagre. Så jeg fikk B12 sprøyte.

Siden jeg var insulinresistent var det viktig å få i seg nok selen (4-5 cashewnøtter i døgnet dekker behovet) og til slutt ba han meg ta jern og d-vitamin for å fylle de lagrene også.

 

Det er viktig å spise for å styrke immunforsvaret, det gjør det lettere for oss å takle "sykdom" og tøffe perioder i livet.

 

Etter noen uker føler jeg meg som et nytt menneske, bare det at hodepinene har lettet. Jeg har gått fra å ha hodepine 4-7 dager i uka til 0-2 dager i uka, antagelig er det B12-sprøyten som har virket.

 

Legen anbefalte boka som heter Kreft og terrenget ditt, det er en bok som handler om å styrke immunforsvaret med kosthold for å hjelpe skolemedisinen å slå kreften tilbake. Men dette gjelder jo ikke bare de som har kreft, alle med diverse plager og sykdommer kan ha godt av å styrke immunforsvaret sitt.

 

Jeg føler meg ihvertfall så mye friskere og pigger, kan gå dagen i møte og glede meg til ting igjen. For noen måneder siden var absolutt alt et ork...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 11.39. Jeg var også lav på B12 i sin tid (gikk til Stig Bruset, som er utdannet både allmennlege og naturmedisiner).

Car tappet for energi og hadde mye nerver. Ble fin igjen etter flere injeksjoner med B12.

På arenaklinikken tar legen fullblodsprøver, som gjør at de kan avdekke mangler de ordinære blodprøvene hos legen kan misse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende med slikt.. Hvor bor du? Kan jeg få navnet på denne legen, i tilfelle det er i nærheten?

Jeg synes det er slitsomt å følge med på alt hva man skal og bør spise av div på egenhånd.. Men om noen kunne gitt meg svar på hva jeg bør ha i meg, så ville jeg gjort det for å forsøke å bli bedre. jeg har også slitt med lavt b12, selv om det ikke er så lavt at jeg må ha behandling. Jeg lå litt lavt på hb sist jeg var hos legen, men jernlageret var ikke for lavt så jeg trengte ikke tilskudd. Jeg har for høyt prolaktin til tross for at jeg sluttet å amme for snart 2 år siden (stresshormon). Jeg har hatt tull med ryggmargsprøve, som viste en slags betennelsesreaksjon i kroppen, de aldri fant ut av.. Har en delvis ME-diagnose, men vil ikke si at diagnosen stemmer helt.. Men veldig lite konsentrasjon, dårlig hukommelse og depresjon.. Og vært overvektig.., lettere overvektig fremdeles.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset holder til på Lierskogen Legekontor i Lier kommune.

 

Arenaklinikken er i Oslo.

 

Det er viktig å huske at leger vurderer nivåer noe ulikt. Det Bruset sa til meg da jeg var lav på B12, var at verdien lå akkurat innenfor normalen, på den nederste delen av skalaen. Men at dette var for lavt for meg, derav symptomene.

En venninne av meg hadde tydelige symptomer på lavt stoffskifte, men den første legen hennes vurderte nivåene til å være akkurat innenfor normalen, og lot det være med det.

Den andre legen hennes mente nivået var akkurat for lavt, og ga henne medisin som gjorde henne frisk på et blunk. Vær obs!

Både Bruset og legene på Arenaklinikken vet hva de driverf med. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Hadde vært spennende.., og jeg hadde blitt veldig glad om jeg kunne følt meg bedre uten å proppe meg full av antidepressiva som egentlig hjelper lite ;)

Jeg har sendt en mail til klinikken nå, så får jeg se om jeg får svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11:39 igjen.

 

Jeg var heller ikke så lav på B12 at fastlegen reagerte, det var nemlig innenfor normalen. Mens den andre legen mente at ingen med ME symptomer skal være i nedre sjikte på B12, de skal være i øvre, så han fyllte på likevel. Fikk til sammen 5 B12 sprøyter.

 

Jeg har heller ikke lavt stoffskifte hos legen, er innenfor normalen, men i nedre sjikte. Den andre legen sa at kroppen vår er så utrolig fininnstilt, at en liten forandring i stoffskiftet kan gi symptomer selv om det fremdeles er innenfor normalen. Pga mine symptomer regner han med at kroppen min sin naturlige innstilling er på øvre sjikte av normalen, så jeg reagerer negativt nå som jeg er i nedre. Blodprøvene han tok viste jo også at jeg hadde en betennelse på skjoldbruskkjertelen! Jeg har ikke fått medisiner mot stoffskiftet (enda), han mente det var bedre å styrke immunforsvaret og håpe betennelsen gikk tilbake av seg selv så stoffskiftet normaliserte seg akkurat der min kropp vil ha det. Selv med medisiner er det vanskelig å finne akkurat det nivået. Mange stoffskiftesyke får medisiner, også er legen fornøyd når blodprøvene er innenfor normalen, men pasienten føler seg fremdeles syk fordi de ikke har funnet akkurat hennes kropps normalnivå.

 

Ja, det er spennende dette, og utrolig at kroppen er så fininnstilt at selv små ubalanser skaper sykdomsfølelse hos noen av oss. Jeg har ifølge legen en veldig følsom kropp, jeg tåler ingenting av hormonprevensjon, får alt av bivirkninger på alle typer medisiner osv.

 

Lykke til og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...