Gå til innhold

Burde jeg holde meg borte ??


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har muligens kyssesyken, får vite om jeg har det eller ikke om 10 dager. Ei bekjent er gravid og har termin i januar.. Var meninga å møte henne idag, men burde jeg avlyse det?

 

Med tanke på smitte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sendt en melding eller tatt en telefon og spurt henne selv:-) Er jo ei stund til januar.

Skrevet

Det høres ut som en god ide. Supersmittsomt og slett ikke noe man vil ha som gravid. Ta en tlf, du.

Skrevet

Jeg ville tatt en kjapp telefon til legen for å høre.

Skrevet

Ja, selvfølgelig skal du holde deg unna. Hvis ikke du vet at kyssesyken er smittsom burde du google det.

Skrevet

Jeg ville gjort som de to andre her foreslår: Ring henne og la henne bestemme.

 

Lykke til:-)

Skrevet

Ring og spør.

 

Hadde hun det selv som tenåring er det jo ingenting å bekymre seg for, da er hun allerede immun.

 

De aller fleste voksne er faktisk immune, veldig mange barn har det uten å vite om det. De får bare en litt langvarig forkjølelse med halsvondt også er de immune.

 

Da jeg fikk det som 33 åring ble legen skikkelig forundra, for det er visst ganske sjelden så voksne mennesker får det.

Skrevet

Jeg vet det er smittsomt... har søkt på nett og greier. og vet det kan være farlig...

 

Hun har ikke hatt det selv, og jeg har tenkt på det heletiden, om jeg skal avlyse...

 

Men da avlyser jeg :) Vil ikke skade enten henne eller ungen.

Skrevet

Det er et god valg. Googlet kyssesyke og graviditet og fant dette på lommelegen:

 

CMV er årsak til ca. 5%; av alle tilfeller av mononukleose og infeksjon under graviditet kan føre til fosterskader.

Er man CMV-seronegativ som deg og blir smittet er sjansen for fosterskader større enn om man tidligere har gjennomgått en infeksjon og får en reaktivering av denne under svangerskapet.

En slik infeksjon kan være svært skadelig for fosteret i form av hørselsskader, mental utviklingshemning og andre skader i nervesystemet.

 

Bedre å være på den sikre siden. Og er du frisk kan du jo besøke henne om ti dager.

Skrevet

Huff, nei! Ikke noe mer å lure på da nei..

 

Men hvordan er det da med gravide som får kyssesyken? Må da være virkelig ille? :/

 

Hi.

Skrevet

De er svært alvorlig å få kyssesyken når du er gravid. Min mor hadde det da hun var gravid med meg og tvillingen min, hun var innlagt på sykehuset..

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier, og har fått beskjed om å holde meg langt unna de pasientene med mistanke om cmv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...