Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Har hatt litt løs avføring idag, har smuss på øynene (heter det øyekatarr?) og hoster. Ingen feber. Formen ellers virker fin, men hun sliter med å sove, vet ikke helt grunnen. Mannen er bortreist så det er jeg som i tilfelle må ta sykedag med henne imorgen. Har selv vært borte fra jobb 2 dager denne uka pga feber og halsbetennelse. Sjefen kommer til å bli oppgitt hvis jeg må være hjemme imorgen også, men må jeg så må jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Har hun øyekatarr så må hun vel holdes hjemme til hun har startet behandling? Det må de i hvertfall i vår barnehage.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Jeg vet ikke om det er øyekatarr det heter, men det er hvertfall gult smuss som kommer på øynene og etter at hun har sovet så kan øynene være helt igjen-klistret av dette "gørret". Hver gang det dukker opp er det i forbindelse med en forkjølelse, og det pleier å gå bort bare ved å dryppe med saltvannsoppløsning. HI
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Sånn har datteren min hatt også. Måtte til legen å få øyekrem/dråper og fikk komme tilbake i barnehagen når behandlingen var begynt. Er ekstremt smittsomt.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Barnehagen kan IKKE kreve at barnet skal behandles med antibiotika før det kommer tilbake i barnehagen. Folkehelseinstituttet anbefaller ikke antibiotikabehandling med mindre øyet er betent. Er allmenntilstanden bra, kan hun gå i barnehagen. Er allmenntilstanden redusert skal hun ikke i barnehagen
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Så det betyr at hun ikke kan sendes i barnehagen imorgen? Hun hadde dette ifjor også,og da gikk det over av seg selv, bare ved litt hjelp av saltvann. HI
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 Men om øyet er fullt av gult puss og det klistrer seg igjen så er det vel betent? Det sa legen på legevakta til meg i hvertfall. (om jeg husker riktig)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Nei, puss i seg selv gjør ikke øyet betent, Det er betent når det er rødt og hovent. Saltvann og myke kluter duger mer enn nok når det er snakk om puss. men hvis øyet er igjennklistret, så har hun ikke noe i barnehagen å gjøre uansett.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 hva med å se ann formen hennes i morra tidlig før du bestemmer deg for noe???
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #10 Skrevet 29. september 2011 Jeg var hos legen i går og fikk vite at jeg har betennelse i øyene. Begge er røde og gjør vondt. Får også puss i øyet om morgen. Legen forklarte at det er øyet som prøver å bli kvitt....ja...hva skal jeg si...støv, partikler....hvertfall bli kvitt det som er skitten i øyet. Og det går bort ved å vaske med saltvann. Og det kommer da til å gå bort, men du skal fortsetter et par dager selv om symptomene er borte.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Men det er vel uansett smittsomt? Om HI sender ungen sin i barnehagen i morgen, så vil jeg gjerne vite om det er i en barnehage i ullensaker, for da holder jeg ungen min hjemme. Øyekatarr er forferdelige greier synes både jeg og snuppa.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 ja, det er smittsomt, men ikke farlig. Sånn er det faktisk å gå i barnehage. Man risikerer smitte av ufarlige småting:) Man kan ikke bruke antibiotika mot alt mulig rart - da blir selvfølgelig bakteriene resistente etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Jada, vet det ikke er farlig, men synes ikke øyekatarr er en småting jeg da. Det er vondt og ubehagelig. Jenta mi har hatt det to ganger og hun synes det var helt forferdelig. Omgangssyke er også helt ufarlig, men man skal holde ungen hjemme pga smitte da også. Men hvis det er sånn det er å gå i barnehage, så hvorfor ikke bare sende med en gang de er ferdig å spy da, og ikke overholde 48-timers regelen? Om man VET at barnet sitt lider av et eller annet supersmittsomt, så synes jeg man skal holde ungen hjemme av hensyn til de andre. Men om HI vil være ego og sende sitt barn i barnehagen med øyekatarr, ja så holder jeg min hjemme i morgen om det skulle vært sånn at de gikk i samme barnehage. Jeg har en baby hjemme også, og er overhode ikke interessert i at hun skal bli smittet av øyekatarr også.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #14 Skrevet 29. september 2011 I "min" barnehage er det kommer noen nye regler som det henger en lapp om i gangen. Det var noe som hun ene her sier at de ikke må ha øyedråper, og starte behandling for det går vekk med øyevann... MEN en gang når vi hadde det så ble øynene røde og hoven og ungen klaget på vondt i tillegg, DA måtte vi ha øyedråper og holde henne hjemme til hun var bedre:) Ring barnehagen din i morgen og hør med de etter du har sett ann formen hennes:) Om de har de samme nye reglene, så kan hun nok gå om hun ikke har vondt og er i dårlig form:)
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #15 Skrevet 29. september 2011 De har gått bort fra at behandling må være påbegynt før barnet kommer i bhg pga øyekatar nå, og som ei skriver over her så anbefales ikke behandling før øynene er betente. Så hvis det "bare" er øyekatar så har du din fulle rett til å sende henne i barnehagen. Øyekatar er kjempesmittsomt, og fryktelig kjedelig (ofte vondt og ubehagelig også) men altså ingen grunn til å holde ungene hjemme. Ingen kan kreve det. Men hvis hun har nedsatt almenntilstand, noe som hun muligens vil få etter ei natt med dårlig søvn og hoste, så bør hun jo være hjemme. Selv om hun ikke har feber, så virker det jo som hun brygger på noe, og feberen kan fort komme den. Jeg ville sett det an i morgen tidlig jeg da, og er hun værre da ville jeg absolut holdt henne hjemme. Det at hun ikke vil sove er jo et tydelig tegn på at hun ikke har det helt bra, feber eller ei... Er ikke alltid man får feber selv om man er syk heller ! God bedring til dere begge
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #16 Skrevet 29. september 2011 Øyekatarr er veldig smittsomt og barn ska hodes hjemme fra barnehage til de har startet behandlingen på det.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #17 Skrevet 29. september 2011 Jeg ville ikke likt at mitt barn ble smittet fordi en mor ikke kunne holde ungen hjemme en dag for å startet behandling altså!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #18 Skrevet 29. september 2011 Nye regler sier at så ikke lengre er tilfelle; man trenger ikke behandle øyekatarr med annet enn saltvann, og kan sende barnet i bhg. En øyekatarr er ikke mer "farlig" enn en snørrete nese, og kommer faktisk av at ungene drar bassilusker fra snørr/nese opp i øynene... (Hos enkelte kan det også være tette tårekanaler som fører til puss og gjenklistrede øyne.) Synes det er veeeldig hysterisk å holde barn hjemme fra bhg dersom ett av de andre barna har øyekatarr - og det kan da ikke sammenlignes med omganssyke! Det kan sammenlignes med en snørrete nese; skal dere holde ungene hjemme fra bhg pga andres snørr, så får dere ikke vært mye på jobb i høst/vinter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå