Gå til innhold

Er du sykepleier? Tenger praktisk hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette en subkutan sprøyte på meg selv, noe jeg har gjort mange ganger før, men denne gangen ser sprøyten annerledes ut. Det er liksom en liten fjær / mekaniske inne i den, jeg tror poenget er at nåla skal sprette inn i selve sprøyta etter at injeksjonen er satt. MEN; jeg er så redd for at nåla skal sprette inn før jeg er ferdig, det står i pakningsvedlegget at man IKKE må slippe stempelet, men holde et jevnt trykk. Hvordan skal jeg da få sjekke om jeg (ved et uhell) har truffet en åre? Det gjør jeg jo ved å trekke i stempelet ... noen som forstår hva jeg mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke aspirere sprøyten når du skal sette den subkutant. I underhuden feks i magen eller låret.

Hvilken sprøyte er det?

Skrevet

Det er ikke nødvendig å aspirere (sjekke om du har truffet åre) på subkutane injeksjoner. Insulinpenner f eks gir ikke mulighet til det heller.

Sykepleier

Skrevet

Det er TevaGrastim. Det står i pakningsvedlegget at jeg skal aspirere. Kan jeg droppe det? Denne har ganske lang spiss. Skal den langt inn? Det er en stund siden sist, og kjenner at jeg er bittelitt nervøs. Takk for svar!

Skrevet

Ta et godt tak i mageskinnet, sett den på skrå inn, drit i å aspirere og sett den inn med et gjevnt trykk som det står i pakkningsvedlegget. Så flink du er som stikker deg selv!

Skrevet

Takk for svar! Da har jeg bare et siste spørsmål, hvor langt inn skal den?

Skrevet

Takk for svar! Hvor langt inn skal nåla?

Skrevet

Nåla skal helt inn, sett den på skrått med et jevnt trykk.

Skrevet

http://www.ema.europa.eu/docs/no_NO/document_library/EPAR_-_Product_Information/human/000827/WC500036664.pdf

Åpne linken og scroll ned til siste kapittel.

Her står det utførlig hvordan det skal gjøres.

Du trenger ikke å bekymre deg for aspirering dersom du setter

injeksjonen korrekt (45 graders vinkel).

Det stårogså at nåla skal helt inn i huden -så langt det er praktisk mulig.

Dette fikser du! Lykke til!

Skrevet

Ok, tusen takk for alle tilbakemeldinger. I morgen kveld skal jeg til pers!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...