Gå til innhold

Konkurranse!


elin

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Den siste tiden har vi jo snakket litt om hvordan vi kan få en bedre tone i forumet, både Barn i magen og Din baby.

 

Det er store forskjeller her, og folk er veldig forskjellig når det kommer til hva de liker, tåler og synes.

 

Derfor har jeg et enkelt spørsmål:

 

Hva kan vi gjøre for å bedre tonen her inne?

 

Jeg har fem ulike premier jeg skal dele ut. Blant annet et puslespill, en reiseføner og et serveringssett for barn.

 

Og da sier jeg; kjør debatt! Jeg trekker ut fem svar.

 

Elin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Mitt forslag, uten å verken finne opp krutt eller nye indianertriks, er at vi kan alle bli flinkere til å ikke bli personlig. Å diskutere sak så busta fyker kan ofte være både interessant og spennende, men med en gang noen blir personlig så punkteres hele debatten og det hele ender opp med å bli en persondebatt med tildels stygge karakteristikker av hverandre.

 

Og så er det fortsatt lov å være enig om å være uenig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på anonymforum det er konkurranse?

 

Isåfall så lurer jeg på om man må stå frem med nick da?

 

Er det en konkurranse der man skal komme med tips hvordan man skal være snill mot hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bedre tone her inne må de fleste lokkes tilbake til Skravlesiden igjen. Det var når Skravle var en stor familie at det var fint her inne og stor aktivitet. Nå vanker nok det fleste på Anonym fordi det er det ting skjer, Skravle er nå helt død. Jeg er en av disse.

Så mye blir jo postet på Anonym nå siden det er det eneste stedet en får svar innen rimelig tid.

 

Hvordan alle skal lokkes tilbake til Skravle er verre, kanskje ved å dra konkurranse-konseptet litt lenger. Ved i starten å premiere aktivitet og saklige innlegg. For mye går på vane. Blir man vant til Skravle igjen er det lettere å trekke inn dit igjen enn å bare gro fast på Anonym.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må jo tenke seg litt om, både hvordan de svarer her inne og hvordan de mottar.

 

Har sett mange tilfeller der mottaker ikke liker det som blir sagt, ikke fordi det er ufint, men fordi de er imot gitte utsagn/mening og tyr da veldig raskt til personhets.

 

Å gå direkte på personhets er en uting, jeg er helt for hete debatter, men da synes jeg folk kan holde hodet over vannet også når de diskuterer. Det blir for umodent og uintelligent å skulle rase rett på stygge parsonkarakteristikker om en ikke er enig i hva som sies. Tenk heller over hvorfor du ikke er enig, tenk over hvorfor du blir provosert og diskuter ut ifra det.

 

Mange snakker om trolleinlegg, et trolleinlegg kan like bra som noen annen reell situasjon sette lys på en problemstilling man kan diskutere, diskuter derfor temaet i "trolleinnlegget" istedet for å gå på trådstarter med all mulig usjarmerende hets.

 

På alle nettpplasser jeg har vært og også moderert har temaene ikke vært personlige, man har tatt utgangspunkt i nyheter, i påstander i hendelser og så sagt kjør debatt. Personhets var ikke lov, de som brøtt dette gang på gang ble utestengt en viss periode.

 

Vi er jo voksne mennesker, så om man ønsker at forumet skal være anonymt kan man jo i det minste krangle med nettetikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med god gammeldags folkeskikk??

 

Synes folk må oppføre seg sånn de ville gjort hvis de sto ansikt til ansikt med den de snakker med. Anonymknappen er vel mest hvis en vil spørre om ting en føler er litt flaut o.l. Men alle henger jo her, for på de andre sidene så er det sjelden folk innom til å svare..

 

Anonymforum burde kanskje være forebeholdt sånne ting, ikke alle mulige temaer som hvilket vær det er, hva slags farge har barnas dress osv.. det kan en jo ta på skravle...

 

er en uting all drittkastinga inne her, spesielt om små skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tenk deg om 1, 2 og 3 ganger før du svarer på et innlegg. Det første man tenker på å svare i affekt er ofte ikke det beste. Tenk deg om før du treffer "send". Akkurat som på jobben. Er det en mail som irriterer deg, skriv gjerne et svar, men send det ikke før etter at du har roet deg litt og lest gjennom det.

2. Og, om du ikke ville sagt det med fult navn, ikke si det som anonym.

3. Tenk innimellom på hvordan du kan glede andre og gi dem en bedre hverdag. Gi litt ros og positive tilbakemeldinger. Noe vi alle trenger, og ekstra hyggelig fra fremmede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

1) Operatørene bør være mer synlige, og gripe inn med advarsler hvis tråder "tar helt av", ikke bare når noen har vett til å varsle, også på eget initiativ. Vis at dere eksisterer!

 

Man kan oppfordre folk til å være snille så mye man bare vil, men erfaring viser at bak anonymknappen blir folk gjerne mer krasse og slemme. Hadde dette funket hadde vel "hvorfor er dere så slemme når vi stiller et spørsmål?"-trådene hatt samme effekt. Men man ser jo hvordan de blir bemøtt...

 

2) Ha en infotråd øverst på siden der det informeres om at usaklige tråder/personangrep vil bli slettet, samt at tonen her inne kan være en smule skarp, så om folk ønsker seriøse, gode svar bør de kanskje ta det på en annen side, som skravle.

 

 

3) Innføre utestengelse i 2/4/7 dager etter hvor "grove forbrytelser" det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, få skravlesiden "opp og gå" igjen. Det blir automastisk mindre personhets osv når man må signere med nick. Jeg syns også at det var mye bedre her før når de fleste var på skravle.

 

Sånn ellers så burde kardemommeloven gjelde;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det kunne vært nyttig med en link som fører til reglementet liggende på den siden der man skriver svar, eller nytt innlegg. Altså slik at man kan sjekke om man plutselig ble i tvil midt i skrivingen. Sikkert spesielt greit for nye folk, eller de som liker å til tider være småfrekke uten å ønske å trå over noen grenser.

 

Siden litt er lov, er det veldig fint å ha veldig klare og synlige grenser.

 

En annen ting for å få klarhet i hva som er liv og ikke lov, for det ser jeg at flere er usikre på, er at moderator er klar på hvorfor trådene ble slettet. I stedet for å bare slette dem, er det greit om det kan skrives at det var for eksempel "ufint språk og hetsing" eller "navngivning av privatperson i uheldig sammenheng" eller lignende. Så vil sikkert flere nikke forståelsesfullt, i stedet for å skrive svar og nye tråder om hvorfor det og det ble slettet. :)

 

Ellers må moderator fortsette å være til stede. Det har blitt veldig mye bedre her i det siste, og jeg synes du/dere gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting vil jeg si er å rydde opp i alle underforaene. Det er alt for mange av dem. Dermed blir hvert enkelt lite brukt og det blir enda mindre grunn til legge inn noe der. I dag er det slik at det aller meste skjer på annonymforumet. Her kan vi få svar på det meste på 10 minutter. Ved å gjøre de andre forumene mer atraktive vil det ikke så lett bli drittslenging i de seriøse trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lage fler seriøse debatter her inne, der tonen skal være saklig, så kanskje folk får dekket behovet til å diskutere der. Noe ala sånn det er på babyverden og Solredaskjonen spør.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bør "merke" forumene bedre.

Jeg mener det er behov for et forum der takhøyden er stor og man kan få ut litt damp, og å gjøre det på et forum kalt "kranglesiden" er jo rimelig. Tidligere var leirene veldig delt mellom skravle og krangle, det var innføringen av anonymsiden og borttakingen av anonymknappen på krangle som jaget kranglefantene hit.

 

Så en god og tydelig merkelapp på forumene er essensiell, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det UndrendeUllteppe sier. Strengere moderering, rett og slett, tror jeg er det eneste som hjelper. Dere kan for eksempel titte nærmere på forum som *kunne* vært utsatt for like mye grums som DIB/BIM, men som faktisk ikke er det. Jeg tenker f.eks. på Klanens forum (altså VIF-supporterne). Forumet er ganske strengt, men ekstremt velorganisert, og det er forbilledlig fritt for sjikane, rasisme, trolling og annet. Jeg klipper og limer inn relevante deler av brukervilkårene under her:

 

* Siden forumene under klanen.no har fått så mange brukere og så mye aktivitet har vi sett oss nødt til å formulere noen retningslinjer for hvordan man kan oppføre seg her. Dette gjør vi ikke fordi vi er så forbanna glade i å lage regler for alt mulig, men for å prøve å opprettholde en viss kvalitet på innholdet her. Retningslinjene er basert på tradisjonell nettikette og sunt folkevett.... Vi vil i all hovedsak gi advarsler før vi sperrer folk ute – å bli sperra ute uten advarsel forutsetter at man har begått alvorlige brudd på reglene.

 

* Les før du skriver et innlegg eller starter en tråd! Det er godt mulig at emnet/temaet du tar opp, allerede eksisterer.

 

* Har du ikke noe å si - ikke si det her! Noe å si er ikke "Enig!" en rad med smilies, eller koz. Dere tar poenget?

 

* Et diskusjonsforum er ikke en chat. Ønsker du å føre en samtale med en annen person, kan du bruke forumets PM system, evt avtale via dette å fortsette på IRC, IM e.l.

 

* Sitér korrekt så andre veit hva du svarer på.

 

* Å kopiere hele eller store deler av artikler fra andre media (på nett eller papir) ikke tillatt i henhold til opphavsrettigheter. Det er imidlertid tillatt å gjengi korte sitater, hvis man tydelig angir kilde. Hvis du skal sitere en artikkel som ligger på nett må du alltid legge ved linken til stedet du har hentet sitatet fra i tillegg til kildehenvisningen.

 

* Det er ikke tillatt å benytte Klanens forum til spredning av opphavsrettighetsbeskyttet materiale, som f.eks. bilder, film eller musikk. - Skriv så folk forstår deg. Bruk tegnsetting, mellomrom og avsnitt for å gjøre innleggene dine mer lesbare for andre. Unngå bruk av ”sms-språk”, obskure forkortelser eller spesielle slanguttrykk.

 

* Post i riktig forum. Beskrivelse av de forskjellige forumene står under hver enkelt overskrift på hovedsiden.

 

* Ikke post samme innlegg flere ganger, heller ikke i forskjellige forum. Dette er spamming. Vi sletter alle innlegg som postes flere ganger. Ved gjentagelser vil vi sperre kontoen.

 

* Hvis du ikke vet hva temaet i tråden din er, dropp tråden. Vi sletter tråder som heter "Se her", "Dette er viktig" eller andre titler som ikke samsvarer med innholdet.

 

* Hvis du skal poste linker til andre nettsteder, gi innlegget en beskrivende overskrift, og en kort beskrivelse av hva linken peker til/hva som er interessant. Kun en link i et innlegg er ikke et fullverdig innlegg, og vil bli slettet.

 

* Posting private data, så som mailadresse, telefonnr. osv. er ikke tillatt. Dette gjelder også dine egne data. Ønsker du kontakt med andre, så bruk forumets PM (Privat melding) system.

 

* Smilies bruker man til å understreke et poeng. Et innlegg som kun inneholder en eller flere smilies har ikke noe poeng og vil bli slettet, det samme gjelder innlegg som overdriver bruken av smilies. Tar du ikke hintet kaster vi deg ut for en periode.

 

* Ha folkeskikk selv om du har gjemt deg bak et tastatur. Usaklig utskjelling av andre, innlegg som angriper person i steden for sak etc vil bli slettet. Gjentatte brudd på dette vil føre til utestengelse. Føler du at andre går over streken, så rapporter innlegget til moderator, ikke svar med samme mynt.

 

* Gjester fra andre klubber er velkomne, så lenge de holder seg til tema: Vålerenga, og så lenge de holder en saklig tone. Så lenge gjestene oppfører seg greit, forventer vi også at de faste innbyggerne ikke slenger usaklig dritt. Hvis en "gjest" oppfører seg usaklig eller provoserende, meld det til moderator, ikke senk deg ned på samme nivå.

 

* Ikke svar på spørsmål du ikke er helt sikker på. Hvis folk spør etter klokkeslett, priser, når billetter legges ut osv osv, er det best om noen av de ansvarlige svarer.

 

* Reklame for kommersielle foretak som ikke er direkte knyttet til VIF eller Klanen er ikke tillatt. Informasjon fra kommersielle eller ikke-kommersielle foretak med slik tilknytning kan postes i forumet "Kunngjøringer". Alle andre former for reklame vil bli slettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la Trådstarter få lov til å moderere egne innlegg?

Får man ufine svar osv så får man lov til å slette dem dersom man er eier av innlegget (HI)

 

Da vil det ikke bli like spennende for dem her inne som alltid gjør sport ut av å være ufine.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil dere ha "en bedre tone"?

De fleste av oss ergrer oss over svar noen ganger, men på den andre siden er det håpet om høy temperatur som trekker oss hit. His dere ønsker å oppretholde en godt besøkt side tror jeg derfor det er viktig å beholde et forum som annonymsiden der det er en del usakligheter og trolling. Jobb heller med å gjøre de andre forumene mer atraktive slik at vi har et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det jeg skal si er vel sagt allerede, men en god ting kan vel ikke gjentas for ofte. :P

 

Slik jeg ser det, er følgende viktig for å få en bedre tone op BiM/DiB:

 

* Tydeligere moderatorer: Jeg ser at dette har bedret seg i løpet av de siste månedene, men moderatorene kan bli enda bedre på å være synlige og fjerne upassende innlegg. Jeg så i går at et tulleinnlegg på "Småtroll 0-1 år" ble fjernet, dette er kjempebra fordi man da ikke ødelegger et av de mer aktive forumene her inne. Fortsett med det! :)

 

* Rydd opp i forumene: Jeg ser at det er mange av forumene det ikke er noe aktivitet på nesten i det hele tatt, disse burde fjernes, eller deaktiveres slik at man kan se gjennom arkivet på disse, men ikke poste nye innlegg der. Man kan evt. slå sammen forum som er ganske like. Jeg tror det er viktig å holde de aktive forumene synlige slik at folk poster der og ikke på anonymforum. (Jeg har f.eks. selv postet på anonymforum i tillegg til et av de inaktive forumene, fordi jeg ikke regner med å få noe svar på det egnede forumet).

 

* Belønning: Kanskje aktive brukere som bidrar mye på forumet kan belønnes på noe vis? F.eks. er det en ammehjelper som stadig svarer på spørsmål på "Ammedebatten"- og "Småtroll 0-1"-forumet, som bidrar til at dette er et attraktivt forum, siden man får nyttige svar på spørsmålene sine. På samme måte har man en som bidrar svært aktivt med svar på "Flaskemelk"-forumet. Jeg vet ikke hvordan man skulle belønnet slik innsats, men det kan jo dere tenke på. ;)

 

Det var de tingene jeg kom på i farten. :) Poenget med disse tiltakene er å få de som er her til å være mer aktive på andre forum enn "Anonym"-forumet. Dermed kan de som vil fortsatt henge på "Anonym"-forumet, mens de øvrige forumene kan bli mere aktive og dermed mere attraktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man debatterer og er uenige i en sak så går det an å svare på en folkelig måte. Ikke kalle hverandre drittkjerringer og det som verre er.

 

Man må kunne tåle at noen er uenig i innleggene og svarene man legger ut, uten å måtte gjøre "opprør" og bli totalt usaklige.

 

Debatter på en saklig måte og svar andre i en tone du selv ønsker å bli svart i.

 

Gi en advarsel om utestenging til de som ikke klarer å oppføre seg og kan svare på en normal måte. Tror nok det er noen av de samme personene her som går igjen i spydige og useriøse svar.

 

Ja, vi kan ha det gøy her inne også og lage litt tulleinnlegg for å få oss en god latter. Men tenk litt over temaet du tuller med. Folk som "troller" om abort o.l er ikke morsomt i det hele tatt.

 

Lykke til med endringen på BIM/DIB

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne anonymsiden, la folk bruke skravle og kranglesiden. kranglesiden bør kunne brukes anonymt.

 

Vi er jo anonyme uansett bak et nick. Går ann å bytte nick om du vet at noen kjenner deg og skal spørre om noe ingen skal vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene det har vært noen fra klikk innom her, for å spørre oss om noe de vil lage artikkel om har vært ganske spennende. Det vil jeg gjerne se mer av. Tenker også det kunne vært gøy med et "dagens, ukens og månedens tema" i regi av dere, gjerne i form av konkurranse/belønning til beste innslag, slik som for eksempel denne konkurransen her nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...