Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Jeg vurderer å kjøpe katt, altså en kattunge. Men jeg er litt usikker på hvordan det skal gå i forhold til jobb (jeg jobber fast hver dag 8-16). Bør jeg ta noen dager fri fra jobb, eller? Hvordan gjør man egentlig dette? Både i forhold til å do-trene katten, og å gjøre den trygg i hjemmet. Noen innspill?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 De skal være renslige når du får dem. Mammaen kassetrener dem. Du sier kjøpe, så da vil du ha rasekatt? Er det en superrolig rase, ala perser, kan den trives alene som innekatt. Ellers vil jeg anbefale to, så de har selvskap, selv om det medfører litt mer styr (to kasser osv.) Men katter er nattedyr, så de fleste katter er roligst og sover mye den tiden du er på jobb.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Det bør være noen hjemme hos den til å begynne med. Spesielt siden du ikke har noen voksen katt hjemme. Husk at den stakkaren har mistet hele familien sin den dagen den kommer til deg, og trenger litt ekstra omsorg. Det er alltid lettere å skaffe en kattunge når man har katt i huset fra før, for de voksne bruker å ta hånd om stakkaren. Så regn du med å bruke noen dager på dette. Men de fleste kattunger har allerede lært seg å bruke kattedo av moren sin, så det holder som regel med å vise den hvor det er, så slipper du dammer og pølser på gulvet. Også: Gi den ikke melk til trøst, mange kattunger er allergiske mot kumelk, og får veldig løs mage av det. Ikke minst når de nettopp har byttet miljø.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 De sier at man må være hjemme sammen katten den første uka osv., men det er faktisk ikke nødvendig. Vi fikk oss katt på en søndag og allerede mandag var hun alene en hel arbeidsdag og ho var så trygg og fin som det gikk an å bli (savner katten min )
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Takk for svar! Vil det være svært ugunstig for katten å være alene? Jeg ønsker ikke flere enn én nemlig, men hvis katten vil mistrives alene er det kanskje ikke noen god idé? Jeg er egentlig ganske uerfaren med katt, her har det stort sett gått i hunder hele veien. Men nå har jeg ikke kapasitet til å gå turer hver dag osv. HI
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Absolutt ikke nødvendig med flere katter. Holder langt med en
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 En katt kan trieves helt fint alene. Min katt er en sånn katt, hun elsker å være alene, liker ikke andre katter, men er mor sitt gull. Altså, veldig avhengig av meg. Hun er med meg til mamma også, elsker å kjøre bil. Men om du f.eks passer på å få pus på en fredag, så har du jo hele helgen på den skal gå bra det
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Katter kan fint være alene en hel arbeidsdag. Bare tull å si noe annet. Katter er ikke flokkdyr, slik som hunder er. Du kan skaffe deg bare en pus. Det går så bra så.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Takk igjen! Planen er å hente pus på en fredag og bruke helgen på å bli kjent med hverandre. Jeg planlegger å ta det en helg sønnen min er hos faren, så katten får bli kjent med området før det kommer en bråkete liten toåring i hus. Høres det lurt ut, eller bør jeg bare "stupe i det"?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #11 Skrevet 29. september 2011 Kattungen skal være renslige ved 12 ukers alder, dette er noe kattemor skulle lært den lille. Kjøp noen leker til kattungen og sett på radioen hjemme når du er på jobb.. Når katten har blitt trygg i det nye hjemmet sitt kan du kanskje være litt ute med den, viss du har uteområde til det. Etter hvert når katten er trygg, kan katten være ute hele arb.dagen din (som sakt viss du har uteområde til det)... Viss ikke du har uteområde børr du vurdere å kjøpe en rasekatt som er rolig, og liker seg best innendørs. Og det er viktig at du gir den leker og andre ting som gjør at den har noe å aktivisere seg med på dagtid. Katter som kjeder seg kan få uvaner akkurat som hunder (tisser på ting, klorer i stykker ting osv) Og som det er nemnt tidligere så bør du vurdere to katter viss det skal være innekatter, tenk selv hvor kjedelig du hadde hatt det viss du skulle vært aleine hjemme hver dag i hele livet ditt...
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #12 Skrevet 29. september 2011 Katter klarer seg fint alene, men trives bedre med selskap. Er nå min erfaring. Jeg har hatt katt i alle år, av og til har det vært enekatter, for øyeblikket har jeg tre. Den beste investeringen jeg har gjort er en kattedør, som tillater katten å komme og gå som den vil. (bør vente en stund før du slipper ut en kattunge på egenhånd, de har lett for å gå seg vill) Har du en vilter toåring er det også en god ide å gi katten tilgang til en høytliggende soveplass (oppe på et skap, for eksempel) så den kan kjenne at den sover trygt. Når du skal kastrere, så tenk på at det er best for katten om den er ferdig utvokst og kjønnsmoden. Spesielt hankatter får problemer med urinsteiner hvis de blir kastrert for tidlig. Dette sier mange veterinærer ingenting om, fordi de er mer opptatt av at katten blir kastrert i det hele tatt... Mange som ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #13 Skrevet 29. september 2011 Hei Skal gi deg noen gode råd, jeg jobber med katter. Ikke få en kattunge under 12 uker, de trenger de 12 ukene med moren og søsknene sine til å lære. Får du en på 8 uker kan du få en katt som sutter på fingre, klær ol. De lærer heller ikke grenser ved leking og kan bite og klore hardt. Katter er som regel renslige av natur så lenge de er friske. Ukastrerte hannkatter markerer men det har ingenting å gjøre med om den er renslig. Klumpesand og dokasse med lokk er det beste. De kan kastreres allerede når de er 12 uker, det beste er 16 uker. Nyreproblemer kan de få av feil mat med mye saltinnhold så det er viktig å gi katten kvalitetsfor kjøpt av dyrlege eller på dyrebutikken. Kattens sin rettningssans er ikke utviklet før rundt de er rundt 6 mnd. Slipper du den ut for tidlig så kan den lett gå seg vill. Katter knytter seg til steder først og ikke menneskene. Når du skal kastrere katten så få en "full pakke" ink chipp og vaksine. Velger du å adoptere en kattunge fra en dyreorg. er dette som regel ink i prisen og det er billigere en å gjøre det privat. Da har du også noen du kan spørre om gode råd etterhvert Lurt å bruke helgen på å bli kjent og den vil klare seg fint alene mens du er på jobb Husk at gjennomsnittsalderen på enk att er 16 år og at den fortjener et langt og lykkelig liv, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #14 Skrevet 29. september 2011 Mye smart som er sagt her, men vedr. 1 eller 2 katter er min erfaring også at for innekatter er det best å ha to. Da trenger du ikke ha dårlig samvittighet når katten er alene om dagen, eller om du overnatter et annet sted en natt! Vi har to katter og det går helt strålende. Det er IKKE mer arbeid enn én, annet enn at det er litt mer do-arbeid, selvsagt. Derimot er det dobbelt så mye kos!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå