Gå til innhold

Arbeidsgiver ringer fastlegen min.....


lillevirre

Anbefalte innlegg

Hei.

Opplevde i dag å få en telefon fra min arbeidsgiver om at han hadde ringt min fastlege for å snakke om sykemeldinga mi!!!! Da hadde han sagt at det ikke var aktuelt for han å godta en sykemelding for 14 dager om gangen, som han har fått hittil. (har vært sykemeldt i 4 uker nå). Og han hadde også snakke om gradert sykemelding vs. 100% sykemelding, og hvordan dette skulle løses... Kjenner at jeg ble litt sjokkert og forbanna for at arbeidsgiver gjør dette!!!!! Grrr.... Jeg ringte da fagforbundet og spurte om han har rett til å gjøre det, og de synes jo det hørtes merkelig ut. Etter 6 ukers sykemelding kan samtale mellom meg/nav/lege/arbeidsgiver gjøres men... Han sa også at det var fordi han måtte drive forsvarlig, og at andre kollegaer ikke skulle bli frustrerte/sinte fordi de også var litt slitne og at det ble mer å gjøre for dem...!!!

Dette synes jeg virkelig var drøyt, og føler det litt krenkende!!!! Jeg ønsker jo ikke å gå hjemme og være dårlig, og jeg er faktisk mer enn "bare litt sliten"...!!!

Andre som har opplevd lignende? Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herregud... er det mulig? Synes dette høres veldig merkelig ut å gjøre....! Aldri hørt om lignende... Hadde blidd fly forbanna om det var min arbeidsgiver... stor klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. :-) Holdt på å klikke i vinkel etter at jeg la på tlf etter den samtalen. Godt å høre at det ikke bare er jeg som synes det var drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig feil!

 

Men overrasket over at fastlegen virkelig tok den samtalen med arbeidsgiveren din?

Èn ting at sjefe din ringte, noe annet hvis fastlegen virkelig diskuterte pasienten sin med han?

 

Hmm.. Stå på ditt - dette er ikke greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver ringer fastlege. Arbeidsgivere som er i IA- bedrifter er forpliktet til å kontakte lege for tilrettelegging. Det skal nå også skje raskt og mye skal være gjort innen 4 uker. Mange leger sykemelder uten å vite hvilke muligheter den enkelte arbeidsplass har til tilrettelegging, og derfor er det viktig at lege får innsikt i dette.

 

Lege kan bare ta imot informasjon og svare på mulige tilrettelegginger. Han kan ikke dele informasjon om arbeidstarkers sykdom. Det er arbeidstakers rett til å holde diagnose hemmelig for arbeidsgiver, men det er også arbeidstakers plikt å informere om hva som skal til for at arbeidstaker kan komme på jobb. Arbeidstaker er forpliktet til å se etter mulige løsninger på arbeidsplassen som gjør at man kan være på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vel ikke vært store problemet dersom din arbeidsgiver hadde gjort det riktige å bedt om møte med deg og din arbeidsgiver hvor du kunne tatt med din tillitsvalgte. å ringe til legen bak din rygg å diskutere slikt er rett og slett feil. enig med hun som sier at legen ikke burde gått inn på en slik diskusjon på den måten. Ja arbeidsgiver og lege skal kunne diskutere tilrettelegging, men ikke på den måten.

 

Be selv om møte mellom din leder, legen, tillitsvalgt og deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med

"drive forsvarlig, og at andre kollegaer ikke skulle bli frustrerte/sinte fordi de også var litt slitne og at det ble mer å gjøre for dem" er helt på jordet fordi jeg tror jeg vet akkurat hvorfor 14 dagers sykemelding om gangen er uakseptabelt for sjefen din...

 

Bedriften må selv betale alle sykemeldinger under 16 dager om bedriften ikke er en IA (eller var det AI) bedrift (da får arbeidsgiver tilbake sykepengene fra NAV fra første dag ved graviditet). Vedder på at bedriften du tilhører ikke er det, og da ser han at for hver 14 dagers sykemelding må bedriften betale dine sykepenger... hadde du derimot vært sykemeldt lenger av gangen hadde bedriften fått igjen disse pengene fra NAV.

 

Et fiktivt regnestykke på dette (si du har 25 000 i mnd lønn)

14 dager x 2 sykemeldinger koster bedriften 25 000 kr i mnd.

30 dagers sykemelding koster bedriften 12 500 kr i mnd (de resterende 12 500 får de tilbake fra NAV).

Du er i begge tilfellene like lenge borte fra jobb.

 

Uansett kan ikke sjefen din nekte deg å likevel ta ut 14 x-antall ganger, selv om det gjør at bedriften får store tap. Det kan nok likevel være mulig å få til en dialog om disse utgiftene viser seg å være skjebnesvangre for en bedrift som så vidt klarer å holde seg flytende.

 

Selv har jeg vært med på på gå over 60 000 over lønnsbudsjettet mitt på en liten butikk pga gjentatte korte sykemeldinger tatt etter hverandre. Vi fikk et langt dårligere resultat enn om den ansatte som forårsaket dette bare hadde tatt ut langtidssykemelding med en gang (resultatet var jo at arbeidstakeren uansett ikke var på jobb) og butikken kunne sluppet unna med kun kun 15 000 i sykepenger. Jeg fortalte aldri de andre ansatte eller den sykemeldte om dette, ei heller at vi sannsynligvis hadde vunnet konkurransen som beste butikk i kjeden det året om det ikke hadde vært pga disse korte sykemeldingene til den ene ansatte.

Ingen kan noe for at man er syk så hvorfor skape mer stress og uhygge når det ikke er noe den som er syk kan noe for... så får man heller forsøke å gjøre god butikk neste år isteden.

 

Men jeg tror nok det var derfor sjefen din (kanskje litt fortvilet) ringte til din fastlege, og kanskje håpet på at legen ville være åpen for å sykemelde lenger enn 14 dager av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette gjelder vel hvis hun er sykmeldt i 14 dager, for så å jobbe igjen. Bli sykmeldt senere, osv. Blir hun først sykmeldt 14 dager og enda ytterligere 14 dager etter det vil ikke arb.giver ha kostnader på den ansatte som er sykmeldt. På sykmeldingen står det forlenget sykmelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver og lege kan faktisk diskutere slikt. Legen kan ikke si noe om diagnose, men om dine muligheter for jobb; det kan de fint diskutere.

Skjønner at du blir irritert, men arb.giver har fullt lov til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 16 kalenderdager skal arbeidsgiver dekke.

Dersom sykemelding skyldes svangerskap, kan arbeidsgiver kreve pengene tilbake fra nav. (eneste tilfellet hvor arbeidsgiver kan slippe unna arbeidsgiverperioden)

Dersom arbeidstaker vender tilbake til arbeidet for å "prøve" å jobbe så vil det tilfalle nye 16 kalenderdager, men igjen -svangerskapsrelaterte sykemeldinger kan arbeidsgiver kreve tilbakebetalt...

 

Leger har faktisk ikke lov til å sykemelde mer enn 14 dager i slenge. Det er kun ved svært spesielle tilfeller at de har lov å sykemelde lenger, men jeg tviler på at svangerskap er et så spesielt sykdomstilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...