Gå til innhold

Vente eller ikke vente? Ang. Ivf og alder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er i den situasjonen at vi MÅ ha ivf for å få barn.. Jeg er 34, han noe eldre enn meg.

Alt ligger på en måte til rette, vi har lang fartstid sammens, vi elsker hverandre og vi har en stabil, men ikke veldig god økonomi. Jeg har fast jobb, han har uføretrygd.

Men; Vi får ikke lån til bolig, og det er veldig dyrt der vi bor. Vi klarer fint å betale relativt høy husleie, og fortsatt betale regningene våre og ha det vi trenger.

Vi har noe oppsparte penger, men det er ikke nok til at banken vil godta som en egenandel.. Derfor vil de pengene stå som en buffer, og til medisinutgifter til ivf.

Jeg er samtidig redd for å vente mye lenger, pga alder og tidlig overgangsalder i familien min.

Er det feil av oss å gå i gang med ivf?

Råd værsåsnill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn kan man få en kort periode, lån til hus kan man få senere.. Jeg sier kjør på!!

Skrevet

ja, kjør på! klokka tikker :) hus får dere alltis :)

Skrevet

hei

hvis ønsket om barn er saa stort at dere vil gaa gjennom ivf, saa maa dere sette i gang naa... det kan fort gaa mye tid før du evt blir gravid... mangen prøver flere ganger, før spira settrer seg...

økonomien maa dere nok ogsaa vaere villige til aa endre paa... det er ikke gratis med ivf selv om man gjør det offentlig... dere maa betale inntill 15000 selv i medisiner, og regne med aa legge ut rundt 10000 pr forsøk i etterkant av disse 15000 ... før dere faar det tilbake igjen...

men der det er hjerterom er det husrom..

Skrevet

HI

Takk for svar :) Var redd for å få dritkjeft her nå.. :o)

Men vil det ikke bli desto verre å få lån til bolig etter å fått barn?

Og vil det ikke være vanskelig å få leid bolig med småbaby?

Skrevet

ja, det kan bli litt vanskeligere å få lån med barn, men har dere snakket med kommunen? de har sånn boliglån ordning.. vet ikke hvordan det fungerer, men snakk med dem :) tror det er verre å få leid hus med hund enn men barn :)

Skrevet

12:11

Hei :) Ja vi er klar over det, og regner medat bufferen vår vil hjelpe oss en del på vei der. Men får vi ikke barn etter forsøkene i det offentlige så tenker vi å stoppe der. Vi har da prøvd i hvertfall..

HI

Skrevet

Hei. Jeg er verken økonom eller barnløs, men jeg har slitt med å bli gravid før vi fikk barna våre, og jeg hadde uten tvil satset på ivf foran boliglån! Som de over sier, barn kan man kun få i en kort periode, lån kan du få til du er gammel.

Dersom din mann er permanent uføretrygdet vil vel ikke hans økonomi forandre seg, så da står vel det meste og faller på hva du kan dra inn for å øke forutsetningene for å få lån i banken. Evt. må dere vurdere å flytte et sted hvor det er rimeligere å kjøpe bolig.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

12:15 Jeg har aldri hørt om det jeg, vet bare om kommunale boliger og trygdeboliger og sånn.. Og det er IKKE aktuelt for å si det sånn. Vi vil da ikke bo midt sammens med bygdas narkiser og alkiser..

Skrevet

HI her igjen:

Syns dere dette er bra nok argumenter til å "forsvare" at vi går for ivf?

-Har verdens mest negative og krisemaksimerende svigerforeldre... Som blander seg..

Skrevet

Sett i gang med ivf snarest. Det kan ta noen år, men det kan også gå ganske kjapt. Fra vårt første møte på riksen til dagen hn ble født gikk det ikke mer enn 15 mnd hos oss ;)

Vet du hva problemet hos dere er? Har litt på følelsen at det er lettere å bli gravid om det er noe med mannen..

Masse lykke til.

Skrevet

nei, det er ikke sånn kommunale boliger jeg snakker om. det er et vandlig lån litl boliger.. de har det i vår kommune i alle fall, søsteren min fikk god hjelp ifra kommunen til å kjøpe hus.. kommunen låner penger ifra husbanken, som de igjen låner bort til innbygerne.. men nå har ikke jeg satt meg inn i det, men vet at kommunen hjalp dem veldig :)

ellers så kan dere jo søke om bostøtte, hvis dere leier :) det er også kommunen som styrer med :)

Skrevet

Hva har svigerforeldrene med det å gjøre?

Skrevet

12:31: De har mye med oss å gjøre, snuse, snoker og blander seg. Derfor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...