Gå til innhold

Dere som lager alt mat fra bunnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det dere lager fra bunnen av?

Lager dere f.eks ostesnitsel fra bunnen også?

Kverner dere kjøttdeig selv?

Og hvordan har dere tid til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøttdeig er det nok ikke mange som lager fra bunnen.. Men kjøttkaker, fiskekaker og sånn fra bunnen... Snitzel kan man lage ved å panere svine eller kyllingfilet som man banker litt flat, det er ikke vanskelig. Kan jo også ta litt parmesan i smulene og for å få litt cheesy smak..

Skrevet

Jeg er ikke så flink til å lage ting fra bunnen, men vi har nå begynt å lære oss en og en ting.

Så det jeg/vi nå lager fra bunnen er:

Lasagne

Potetmos

Kålstuing

Omelett, tjihi.

Kjøttsuppe

Hamburgerbrød

Har planer om å lage egen karbonadedeig og kjøttdeig, men enn så lenge blir det med å lage kjøttkaker og hamburgere fra bunnen av kjøpt deig.

Huff, det var ikke mye, men jeg jobber som sakt med saken.

Skrevet

Jeg får hjem hele slakt av lam og hjort/rådyr. Elg i store biter til videre partering og om mulig halv gris /kvart okse.

Ikke alt på en gang, selvfølgelig.

Jeg er ikke religiøs på dette, hender at jeg kjøper ferdig partert i butikk, men det er sjelden. Det andre er billigere, bedre, og jeg får det slik jeg vil.

det tar faktisk ikke så mye tid, tror det er mer en vane enn at det skulle være så fryktelig tidkrevende.

Har kjøpt meg en skikkelig kjøttkvern til å lage kjøttdeig på.

Ostesnitzel lages selvfølgelig fra bunnen, det smaker mye bedre. Forresten lager jeg oftere vannlig snitzel uten ost.

Fiskekaker lager jeg fra bunnen, men kjøper fiskeboller på boks: Synes de smaker bedre enn mine egne.

Gryteretter lages fra bunnen uten posesøl..... Men det hender at jeg bruker en posesaus i nøden. Ikke så veldig ofte.

Tomatsuppe synes jeg smaker bedre fra pose enn egenprodusert, men alle andre supper lager vi selv.

Nåja. Igjen: Jeg er ikke fanatisk, men der imot liker jeg å lage mat.

Skrevet

Lager det aller meste fra bunnen av, men ikke på det bunnivå at jeg kjerner smør, maler kjøtt og sånt, det tror jeg de færreste som lager mat fra "bunnen av" gjør. Handler vel mer om å bruke ferske, og rene, råvarer.

Ostesnitsel er ikke noe vi spiser, men det går fint an å lage selv, ja, tar ikke så veldig lang tid heller.

Har kverna kjøtt før, men jeg kjøper heller bare karbonadedeig ferdig, å kverne gidder jeg ikke med mindre jeg må. (ikke kjøttdeig, den har for mye rart i seg og for lite rent kjøtt)

Supper er enkle å lage selv fra scratch, tar ikke så veldig mye mer tid enn fra suppepose.

Kjøper aldri mat som f.eks ferdige snitsler, fiskepinner, frossenpizza, kjøttboller o.l, sånt lager jeg med ferske ingredienser. Mye sunnere og smaker så mye bedre.

Kunne nevnt mye mer, men her var noen eksempler.

Skrevet

10.58 her: Bare MÅTTE: Smør har jeg kjernet en del ganger, da det hender at jeg har tilgang på alt for mye fløte. Det er fort gjort, smaker kjempegodt, også er det morsomt å ha laget sitt eget smør.

Har også ystet ost i sin tid, bare så det er sagt.

Men enig i at det ikke er noe vanlige familier driver med i disse dager. For meg er det mer en hobby!

Skrevet

Jeg kverner kjøtt til kjøttdeig fra elgkjøtt som vi får i frysen hver høst.. Så mine kjøttdeigretter er ganske magre;) Har en liten allergiker i familien, så vi må lage mesteparten av maten fra bunnen hvis hun skal kunne spise samme mat som oss.

Det eneste som jeg ikke lager fra bunnen er tomatsuppe;) Den synes jeg er bedre på pose;)

Skrevet

Jeg lager ikke kjøttdeig osv fra bunn, det kjøper jeg direkte fra slakter.

Men vi bruker sjedent sauser, kun tomatsaus og den lager jeg fra bunnen av med ferske tomater.

baker brød og hamburgerbrød selv, spise rikke ferdig mat/gryteretter da min mann ikke tåler mange ting som er i sånne retter og jeg ikke liker den maten.

Kjøper aldri ferdige kaker f.eks, de må jeg bake selv da min mann ikke tåler melk (allergisk mot melke protein så det å bruke laktosefri melk hjelper null)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...