Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #1 Skrevet 29. september 2011 Kort fortalt: jeg har slitt med mat- og pollenallergier hele livet og har alltid hatt en ganske sårbar mage. Avføringen har vært fin hele livet, men jeg har tendens til mageknip veldig fort. Nå har jeg slitt med fordøyelsen i over ett år. Det begynte i fjor sommer og jeg fant ut at jeg hadde laktoseintoleranse. Kuttet ut alt av melkeprodukter og det hjalp litt på den akutte diareen. Men problemene har fortsatt med noen perioder som er verre enn andre. I tillegg har jeg gått gjennom en vanskelig periode med samlivsbrudd m.m. og jeg har tenkt at problemene mine har hatt sammenheng med dette, altså psykisk relatert. Nå føler jeg meg mer ovenpå, men fordøyelsen er ikke bra. Avføringen er jevnlig, men den ser ofte ikke "normal" ut. Kan sammenliknes med en kuruke, ikke helt løs men absolutt ikke fast. Er også plaget med mye gass og bobling i magen, men dette har blitt litt bedre etter at jeg begynte med probiotiske midler. Tatt kontakt med lege som også er homeopat, men hun er såååå treig. Hun har vært inne på glutenintoleranse og gjærallergi og bedt meg kutte ut dette. Men jeg vil helst ha prøver som bekrefter dette før jeg kutter ut helt. Noen som har noen råd eller som kan si hva de synes om symptomene.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #2 Skrevet 29. september 2011 Hi Kan legge til at jeg er 35 år. Har også slitt endel med eksem i hodebunnen og store kviser på halsen.
MrsMilla Skrevet 29. september 2011 #3 Skrevet 29. september 2011 Jeg er intolerant/ allergisk mot hvete og bygg. Det er ikke glutenallergi, men selve hveteproteinet. Tror symptomene kan variere noe, men tarmproblemer er jo klassisk mot gluten. Gå til fastlegen for å utrede om du har cøliaki, for om du har det så ødelegges tarmen av gluten. Om det er intoleranse er det nesten litt værre synes jeg, for ofte vises det ikke på tester siden responstiden er så lang. Allikevel blir man sjuk - man kan bare ikke bevise det! Det du kan gjøre selv er å kutte ut gluten og se om du blir bedre. Da bør du ha vært på glutenfri diett i helst en måned for det tar litt tid å få skiten ut av systemet. problemet er om at du "glemmer" deg en eneste gang - så må du starte litt på nytt - og være lengre på diett for å se skikkelig... Så prøver du deg med en brødskive for å se om du får en reaksjon. Dette er tungvindt, men fungerer definitivt best. Å gå på diett er temmelig vanskelig og hemmende i hverdagen, og anbefales ikke med mindre man virkelig må, men om dette hjelper vil du ikke synes det er vanskelig etter en stund fordi du kommer til å føle deg så mye bedre! Obsobs. Du MÅ lese ingredienslista på alt du putter i munnen, inkludert drikke. Alt! Gluten finner du i det mest utrolige. Melk også. man blir overrasket over hvor mye skit de putter i alt mulig som selges - så her må du ikke synde en eneste gang - da blir det krøll! Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Så bra at du ikke har kuttet ut gluten selv om homeopaten har foreslått det, for det er noe man ALDRI skal gjør uten å ha tatt prøver først. Vil først forklare en ting: Når man ha cøliaki men spiser gluten blir tarmtottene i tynntarmen ødelagt og man blir dårlig. Ytterst på disse tarmtottene sitter også enzymet lactrase som bryter ned lactosen i melka. Derfor reagerer mange cøliakikere på melk før de starter på riktig diett. Derfor kan en også merke bedring ve å kutte ut melk selv om en i utgangspunktet tåler melk helt fint. Derfor vil jeg råde deg til å be om en blodprøve hos fastlegen din for å få sjekket for cøliaki. Du kan kjøpe en hjemmetest på apoteket til like over 200,- men disse kan vise negativ selv om en har cøliaki. Viser ikke feil den andre veien derimot. Har du noen andre småplager, som stort søvnbehov, matthet, oppblåst mage, smått rødt utslett, oppkast, lavt jernlager?
It's all about me Skrevet 29. september 2011 #5 Skrevet 29. september 2011 Skulle ikke signere anonymt.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #6 Skrevet 29. september 2011 Det var et program på TV her for en stund siden hvor de snakket om homeopater, den ene "gjesten" i dette programmet var selv homeopat og han gikk veldig hardt ut mot sine kollegaer. Han sa at de hadde hat tester (husker ikke om det var i Norge eller et av nabolandene) hvor de hadde tatt en hel haug med pasienter med mageproblemer som hadde fått forskjellige intoleransediagnoser hos homeopat og grundig undersøkt de på sykehus. Det viste seg at 80% av dem ikke var intolerante eller allergiske! Denne mannen mente at det var homeopater over en lav sko satte diverse intoleransediagnoser som ikke var riktige, han anbefalte grundig undersøkelse av spesialister når magen var vrang. Synes ikke du skal kutte ut noen ting før du har vært hos fastlegen, der kan de ta en blodprøve for å sjekke om du har cøliaki, men du kan også kreve en henvisning til spesialist. Det er faktisk ikke mulig å være allergisk mot gjær, det er en intoleranse som er funnet opp av homeopater, som regel er det helt andre ting som er problemet. http://www.lommelegen.no/493710/diverse-allergier
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #7 Skrevet 29. september 2011 HI Ja jeg har forsåvidt disse andre plagene også. Er ganske trøtt (samtidig som jeg ikke føler meg det for man venner seg jo til å være trøtt, men jeg har morgener hvor jeg ikke får opp øynene bokstavelig talt, før etter 5-10 minutter). Oppblåst mage i perioder, bedre nå med probiotisk tilskudd. Har slitt i mange år med små sår på armene som kommer og går men vet ikke om det er dette du sikter til. Jernlageret er/var greit sist jeg sjekket for noen år siden. Har ikke fastlege, bor i utlandet, men vurderer nå å ta kontakt med sykehuset for å få time med spesialister for hu dama jeg går hos er treigere enn treig og veldig oppsatt på å finne en homeopatisk medisin til meg. Sier det ikke haster med blodprøvene, jeg klarer ikke å eliminere alle "bevis" på kort tid likevel. Tok en blodprøve hos allergilege i fjor og den var negativ på cøliaki sa han. Men jeg har hørt at det kan være cøliaki likevel da ikke alle får utslag på blodprøvene. Er lei av mageproblemer nå!!!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 Hei det er mulig å teste seg for intoleranse mot gluten. Det er en enkel urinprøve, men du må betale den selv (800,-). www.npif.no For å ta testen så må du ha spist mel (gluten) og drukket melk (kasein) i minst to uker før du testes. Testen må du ta gjennom fastlegen,men du må bestille den selv på nettet. Veldig mange mennesker har proteinintoleranse mot gluten og kasein uten å vite om det. Det er mange symptomer. Les litt på sidene og ta testen hvis du vil. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå