Gå til innhold

gravid på videregående? ingen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :)

jeg lurer på om det er noen som vet hva man får i støtte osv når man får barn under skoletiden?

har forstått det sånn at man får engangsstøtte om man ikke har jobbet, og det har jeg jo ikke pga. skolen. men går man skole har man også rett på foreldrepenger ettersom hvor mye faren til barnet tjener. men da får man jo en månedlig beløp, så har man da rett på engagsstøtten i tilleg? og om man skal bo for seg selv kan man søke om bostøtte? man går jo ikke på skole det året man er hjemme og det søkes penger for, for vanlig bostøtte er jo for de som må flytte pga. skolen er for langt unna.

er jo også sånn at om man får støtte fra nav får man ikke fra lånekassen? det lønner seg vel med lånekassen for de som er elever? men engangsstøtten er jo fra Nav?

forvirret =O har lest på sidene til både nav og lånekasssen, men forstår virkelig ikke hvordan dette henger sammen eller hva som vil lønne seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få penger både fra nav og lånekassa.

Jeg fikk fødselsstipend fra lånekassa, men jeg fødte i begynnelsen av oktober etter 3.året, så jeg søkte meg inn på høyskolen bare for å få det stipendet. Men det antar jeg man burde få uansett om man går vgs. Man trenger ikke å ha hatt lån eller stipend fra lånekassa tidligere for å få det.

Du får engangsstønad fra nav. Om dere skal ha foreldrepenger etter farens lønn så må du fortsette skolen etter seks uker permisjon. Om du ikke gjør det og tar permisjonen så er jeg usikker på om faren får noen permisjon i det hele tatt. Før fikk han ikke det, jeg lurer på om det er endret nå.

Bostøtte kan det søkes om når dere har fått leilighet.

Skrevet

takk for svar :) får barn i januar jeg da, så har fortsatt elevstatus om jeg har igjen ett fag eller to i følge læreren min. så da vil jeg jo få støtte da.

var kanskje litt rotete skrevet, men mente det ikke som at det skulle regnes fra farens lønn. jeg skal være hjemme. så bare i brevet jeg fikk at foreldrestipendet ble regnet ut ifra hvor mye den du var sammen med tjente ettersom hvor mye man hadde krav på. var det under en viss sum fikk man rundt 8 tusen i mnd. tjente han mer fikk man mindre. vet at ikke faren får noen permisjon om jeg tar permisjonen. tror det er sånn fortsatt.

:)

Skrevet

Jeg har nettopp vært gjennom samme greia, send pm så kan jeg forklare litt hvis du lurer på noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...