Gå til innhold

Hvor lang er din livmorhals.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er visst nok veldig kort. Har hatt to inngrep og sist den ble målt, før jeg ble gravid, var den 2,2 cm

Lurer på hvor kort dette egentlig er, sammenlignet med andre

Så: hvor kort er din??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min er 5 cm fikk eg besjed om for 2 uker siden.

Skrevet

Oj. Det var langt. Er den lenger enn vanlig?

Skrevet

nei ikke som eg fikk besjed om. dei sa bare den er fin å lukket,men me litt veske i(men de var vist normalt). eg måtte spør hvor lang den var for å få vite de.

Skrevet

5cm er normal lengde på livmorhalsen.

2,2cm er derimot kort. Hadde 2,3cm i uke 35,og da var de litt bekymra for at de skulle komme for tidlig.

Skrevet

Jeg har også operert min livmorhals.

Etter operasjonen var den ca 2,5 cm. Men nå 28 uker på vei har den krympet til ca 1,5 cm.

Jeg har måtte ligge innlagt på sykehus med sengeleie fra uke 24-28. Nå har jeg kommet hjem - men må fortsatt ta det veldig med ro...

Skrevet

Oj da, MammaSprett. Ønsker deg veldig nye lykke til tidegd i de neste spennende ukene. Jeg ses vel for meg av noe liknende til skje meg. Hva slags oppfølging har du fått? Jeg har allerede blitt anbefalt sykemelding av en jordmor jeg kjenner, men tenkte av det var litt vel drastisk. I første omgang til jeg be om å bli målt på sykehuset jevnlig. Syns dette er vanskelig. Har to veldig ukompliserte svangerskap bak meg.

Skrevet

Herregud. Beklager alle skrivefeilene. Brukte mobilen og da bommer jeg tydeligvis en del

Skrevet

Jeg ville anbefalt deg å gå til en privat gynekolog... Det har i allefall jeg gjort - og det er lettere å få en tettere og bedre oppfølgning da! Grunnen til at jeg sier det er at da er det kun èn lege som ser på deg hver gang. Det er da også lettere å samenlinge målinger og det man finner for hver kontroll.

Går du på sykehuset, risikerer du i verste fall å få forkjellige leger for hver kontroll. Når man har vært inne og operert på livmorhalsen er den ikke "som alle andres", og det kan være vanskeligere å få riktige målinger. Er det en og samme lege som sjekker deg hver gang, blir det også lettere å vite hva man skal ta utgangspunkt i.

Tror jeg gikk på kontroll èn gang i mnd frem til jeg var ca 16 uker på vei - så gikk jeg 2. hver uke. Når jeg nærmet meg uke 21 begynte jeg å gå hver uke...

Så ble jeg lagt inn i slutten av uke 25.

Fikk ikke lov til å løfte noe - eller trene -henge opp tøy - støvsuge - vaske gulv- eller gå lange turer etter uke 16.

Etter uke 22 fikk jeg ikke engang lov til å ta ut noe fra oppvaskmaskinen! Da var det å ligge mest mulig - og om jeg skulle sitte så var det med bena opp i sofan... Ikke ned på gulvet med de engang,

Når jeg ble innlagt fikk jeg kun lov til å sitte for å spise - opp for å dusje - og ellers bare gå en liten tur i gangen om dagen. Flere jeg lå med hadde totalt sengeleie. De måtte altså ligge når de skulle spise til og med!

Legene mener at de har gått bort i fra sengeleie nå - at det ikke kan bevises vitenskapelig effekt... Men inne på Riksen tør de ikke ta noen sjanser - da det oftest er der man blir liggende mellom uke 24 og uke 28. Da regnes babyen som ekstram prematur og de gjør alt de kan for å holde den lille i magen.

Nå har jeg blitt skrevet ut fra sykehus, men får fortsatt ikke lov til å gjøre stort annet enn å ligge på sofan. Skal nå gå på kontroll èn gang pr uke - også vil legen vurdere fra gang til gang hva vi skal gjøre. Om han mener det er overhengende fare for at fødselen kan starte når som helst - så må jeg legges inn på sykehus igjen.

Har også fått beskjed om at hvis vannet går - så må jeg legge meg rett ned og kontakte ambulanse. Dette er fordi fosteret har så stor tomleplass i magen, at det kan risikere å få navlestrengen rundt halsen om vannet skulle gå...

Siden jeg har så kort livmorhals - sies det også at om jeg nå går i prematur fødsel, så kan det gå ufattelig fort! Derfor skal jeg kontakte sykehuset med en gang om jeg kjenner noe "anderledes"! Får jeg mensenmurringen feks så skal jeg rett bort å sjekke..samme om det kommer blod - mye slim osv....

Alt dette jeg har skrevet om her gjelder min spesielle situasjon...så vet jo ikke hvordan legene vil legge det opp for deg Nette-Mor ;-)

Lykke til videre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...