Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Har en 2 åring som er fast bestemt på å ikke spise annet som har med pasta, frokostblanding (bruker ikke av disse usunne typene), hjemmelaget pizza, fiskepinner og taco å gjøre. Og i det siste har han blitt veldig sær på pålegget. Han skal for det meste ha ost. Han spiser litt salat til middagen da, der er han flink Saken er at han spiser det meste av varmmat og pålegg i barnehagen. Skulle gjerne ha i han litt mer variert mat både av pålegg og middag. Har prøvd alt, lager potetmos fra bunnen av, hjemmelagde og kjøpte kjøttkaker, kylling, grønnsaker, poteter. Ja det meste, men nei da. Han får tilbud om det vi spiser til middag, ting jeg vet han har spist og likt tidligere og mat jeg vet han spiser i bhg. Men når han setter seg ved bordet og ser maten begynner han å grine.... Han får heller ikke tilbud om annen mat. Da må han bare vente til neste måltid. Dette har vart i 3-4 mnd nå. Noen med erfaringer og tips til hvordan jeg kan få han til å spise et mer variert kosthold? Er dette litt vanlig for små barn?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Han er litt tidligere uten enn min, han var 3 1/2, da spiste han nesten ingen ting på 4 mnd. Så vips en dag spiste han alt. Det viktigste vi gjorde var å ikke lage noe styr, la han spise det han vil og ikke stresse.DVD ville han bare ha potet så fikk han det. Nå er han ett år eldre og spiser ALT han blir jo stor og sterk av det
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Hei Skjønner det som forelder kan være frustrerende, men trøst deg med at dette mest sannsynlig er en fase, og det er ikke uvanlig. Jobber med barn i sykehus og jobber mye med barn som ikke spiser bra nok (av forskjellige årsaker). Det er viktig at barnet ikke blir tvingt til å spise det han ikke ønsker, men at maten er tilgjengelig, og han får tilbudet om å spise den (han ser det er på bordet, kanskje vil han etterhvert begynne å ville smake på den). Løsningen er nok ikke å nekte han mat om han ikke ønsker akkurat det som er til middag. Da får han jo for lite mat. Barn kan være veldig stae! Slik jeg ser det ut ifra det du beskriver så får han i seg gode karbohydradet fra pasta, brød og melkeprodukter. Får i seg fett fra ost og melk, spiser salat som gir vitaminer, proteiner fra fiskepinner, melk og kjøttdeig. Spiser han kanskje frukt i tillegg? Og som du skriver, så spiser han godt i barnehagen
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #4 Skrevet 29. september 2011 Tusen takk for svar:) Han spiser godt med frukt og er glad i melk. Jeg tvinger ikke i han mat, lar maten stå på bordet foran han og lar han få styre det litt selv. Men jeg oppfordrer han til å smake. Jeg vet jo at han egentlig liker det, da han har spist det meste jeg serverer tidligere. Det som bekymrer meg mest er at han ikke skal få i seg nok kjøtt, fisk og grønnsaker. Av kjøtt blir det stort sett kjøttdeig og synes ikke at fiskepinner er det beste alternativet når det kommer til fisk. Så du anonym 23:21 mener jeg skal lage alternativ mat til han, eller er det nok med at jeg gir han en brødskive e.l hvis han ikke spiser middagen? Jeg synes det er så unødvendig å måtte lage 2 middager, da det er bare han og meg i huset. Men vil jo ikke at guttungen skal sulte. Heldigvis spiser han bra i bhg, så jeg vet at han ikke går sulten gjennom dagen. Det som jeg sliter mest med er at han ikke vil spise det som blir servert her hjemme. Får vel håpe dette er en fase og at det snur snart. HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2011 #5 Skrevet 30. september 2011 Om du er redd for at han ikke får i seg nok omega 3, finnes det omega 3 tilpasset barn som er ok på smak. Mange barn er allergisk mot fisk, men klarer seg fint i voksen alder selv om de har gått hele barndommen uten Jeg hadde heller ikke orket å lage en middag nr 2 til han (med mindre han er underernært, men det høres det ikke ut som ), så en skive el.l etter middag er nok ikke dumt. Fortsett å tilby han mat, så kommer det seg Hilsen 23:21.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå