Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 hei jeg lurer på om det er noen som vet hva man får i støtte osv når man får barn under skoletiden? har forstått det sånn at man får engangsstøtte om man ikke har jobbet, og det har jeg jo ikke pga. skolen. men går man skole har man også rett på foreldrepenger ettersom hvor mye faren til barnet tjener. men da får man jo en månedlig beløp, så har man da rett på engagsstøtten i tilleg? og om man skal bo for seg selv kan man søke om bostøtte? man går jo ikke på skole det året man er hjemme og det søkes penger for, for vanlig bostøtte er jo for de som må flytte pga. skolen er for langt unna. er jo også sånn at om man får støtte fra nav får man ikke fra lånekassen? det lønner seg vel med lånekassen for de som er elever? men engangsstøtten er jo fra Nav? forvirret =O har lest på sidene til både nav og lånekasssen, men forstår virkelig ikke hvordan dette henger sammen eller hva som vil lønne seg?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 jeg fikk 50 000 etterbetalt da jeg gikk skole. 20 000 i vanlig stipend, og resten var fødselsstipend og foreldrstipend ^^
Teltpluggen Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Støtte fra lånekassen får du uansett, men husk å søke i god tid før du går ut i permisjon fra skolen. Du får da engangsstøtte fra nav, og stipend fra lånekassen som tilsvarer det samme du hr fått det året du har gått på skole som gravid. DVS at om du har fått 5000 fra lånekassen i lån og stipend det året du er gravid, så får du samme summen i kun stipend i et skoleår når du er i perm med baby
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Litt vanskelig å skjønne hva du mener - har du ikke jobbet får du kun engangsstønaden på ca 35 000 kr som skal dekke de uken du må ta permisjon pluss utstyr til babyen. I tillegg har du sannsynligvis krav på en del fra lånekassen men hvor mye det utgjør skal jeg ikke uttale meg om.. Så snakker du om foreldrepenger for pappaen?? Skjønner ikke helt hva du mener - pappaen får ikke foreldrepenger så lenge du er hjemme med barnet og har ikke rett på fedrekvoten når du ikke har jobbet. Dere kan ikke være hjemme samtidig med andre ord. Bostøtte kan man søke om om man har lav inntekt, men om du bor sammen med barnefaren vil det være begges inntekt som legges til grunn i søknaden. Bostøtten er for de som har lav inntekt og har ingenting om at man må flytte å gjøre.. Tipper du tenker på borteboerstipend? Kan ikke så mye om det men vet du må ha flyttet et stykke hjemmefra for å få det men mulig også det er avhengig av samboerens inntekt.. Man kan få både støtte fra lånekassen og engangsstønaden fra nav samtidig..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Beklager at jeg kupper tråden, men er det noen som vet hvordan det blir når man går videregående og venter baby i april? Siden det er så kort tid igjen til skoleslutt, mister jeg retten på fødselsstipend da?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Ta en prat med rådgiver på skolen! DA får du svar på det du lurer på og hjelp til det du trenger i forhold til søknader o.l til lånekassen!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 Jeg fikk barn i april da jeg gikk 3. året på vgs, men det er snart 10 år siden så jeg tar forbehold om at ting kan være endret siden da. Det jeg gjorde var at jeg søkte fullt lån og stipend så snart jeg oppdaget at jeg var gravid. Det må man for å kunne få maksimalt fødselsstipend, for lån blir omgjort til stipend i permisjonstiden. De månedene det ble betalt ut lån satte jeg det inn på konto. Jeg ble sykemeldt i januar, så jeg gjennomførte bare det første semesteret av sisteåret før ungen ble født. Man kan være sykemeldt i 3-4 mnd som student, da får man også omgjort lån til stipend. jeg fikk derfor utbetalt 7000 kr mnd fra januar til april, og så fikk jeg noe forsørgertillegg når ungen kom i april og fikk da 9000 kr mnd fra april til januar. Da hadde jeg permisjon i den perioden. Jeg hadde søkt og fått innvilget ett års permisjon fra skolen, så jeg beholdt retten til fødselsstipend. Avslutter man skolen får man ikke beholde den retten så det er viktig å enten søke permisjon eller søke seg videre inn på noe annet, og så søke permisjon derfra. Hos oss fikk pappaen ta permisjon når jeg gikk tilbake til skolen. Han var vel hjemme i to måneder. Jeg husker ikke om det var fedrekvote eller om det var jeg som overlot permisjon til han. Forutsetningen var i allefall at jeg gikk ut i fulltidsjobb eller skole. I tillegg kom engangsstønad.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2011 #8 Skrevet 29. september 2011 takk for svar fant ut det med faren, mente ikke at han skulle ha penger utifra det han jobbet, men den summen man får regnes utrifra hvor mye han tjener. fant det på lånekassen sine siden Eksempel på hvor mye du kan få i foreldrestipend med ett barn Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* Per måned - ett barn det her var eksemplet : Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 26 480 kr 8 600 Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 26 480 og kr 28 910 kr 7 140 - kr 8 600 Enslig forsørger med overgangsstønad og minstebidrag kr 1 350 har snakket med rådgiver, men de visste ikke så mye. men læreren min visste noe om det. man har visst rett på pengene så lenge man er elev, det vil si at du ikke har fullført skolen. så om man skulle klare å ta noen fag å få fullført disse er det lurt å ha et par fag igjen å ta opp. sa hun hvertfall da, for da er man fortsatt elev siden man ikke har fullført året. (om man går siste året som jeg da) men da fikk jeg hvertfall svar på det jeg lurte på tusen takk
Mamman til Stella og Håkon Skrevet 29. september 2011 #9 Skrevet 29. september 2011 Jeg fikk barn 2 april da jeg gikk 2 vgs i fjor. fikk etterbetalt hele summen jeg har krav på som lån, bare at det var omgjort til stipend og ikke lån. fikk vel tilsammen 50 000. du bare ettersender pappirer og får etterbetalt pengene dine... mye rot med pappir og sånn , men er absolutt værdt det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå