Gå til innhold

Har et spm ang PCOS!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom ul viser at jeg har cyster på eggstokkene, vil jeg da "automatisk" kunne få metformin? Altså, dersom jeg har andre symptomer også?

Eller må jeg igjennom andre tester først? (for å påvise evt. insulinresidens)

Vet at noen får metformin uten at de har insulinresidens...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk metformin av fastlegen min, uten å måtte ta noen tester. Jo han målte blodsukkeret mitt for hver økning, for å følge med det.

Lykke til! Håper du får metformin :)

PS! Det er mange erfarne damer på PCOS forumet.

Skrevet

Ok:) skal ta ul fredag, så da håper jeg at jeg evt. slipper å krangle:-/

Men dersom jeg ikke har pcos, hva søren har jeg da?

Hi

Skrevet

Du kan ha pco, "lettversjonen" av pcos. Pco er så vidt jeg vet bare cyster, mens pcos har mange symptomer, f.eks hormonubalanse, uregelmessig mens, mannlig hårvekst, vektøkning, (såkalt epleform), osv..

Skrevet

Men trenger man metformin bare pga. pcos da? Er ikke det hvis man har høyt blodsukker? Burde man ikke da sjekke blodsukkeret først?

Bare lurer, nettopp fått vite at jeg mest sannsynlig har det selv. Men legen sier at jeg ikke trenger ta noen prøver av noen slag. Har mange cyster og mange symptomer. Men skulle bare komme hvis jeg får trøbbel med å få barn igjen..

Skrevet

Tror du får metformin hvis du trenger å stimulere el. Metformin er jo diabetesmedisin, men jeg har lest at for pcos'ere kan det hjelpe både for el og for å gå ned i vekt. Jeg har selv bortimot symptomfri pcos, bare cyster og hormonubalanse, og det har aldri vært snakk om metformin for min del. Men de fleste som blir overvektige av pcos har som regel insulinresistens (har jeg hørt). Legene jeg har møtt på har ikke akkurat vært villige til å informere, så det jeg fortelle her er summen av mange timer med google;-)

Skrevet

Jeg har pcos uten insulinresistens, har utrolig god effekt av metformin. Både på syklus og vekt.

Skrevet

Så da trenger man ikke metformin så lenge man ikke er overvektig eller prøver å få barn?

Jeg er livredd for å ikke kunne få flere barn. Har nesten aldri mensen. Men da skal jeg hvertfall oppsøke legen med en gang vi skal prøve på nr. 2, hvis metformin påvirker syklusen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...