Gå til innhold

Telefonangst og å skulle ringe føden:s

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vegrer meg alltid for å ringe andre enn bekjente, så da drøyer jeg det(eller unngår om mulig).

Men nå har jeg hatt tegningsblødning(er på overtid) og har sammentrekninger som kan minne om svake rier. Så burde nok ringe føden, men hva i alle dager skal jeg si? Pøse på med navn og personnummer, eller dager over termin? Hjelper litt mot "angsten" å få et eksempel på hvordan en slik samtale kan være:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Navnet ditt

Termindato

Om det er første barn.

Fødselsdato.

De spør deg spørsmål underveis.

Skrevet

Når de tar telefonen vil de sannsynligvis svare med noe sånt som "føden, du snakker med jordmor karen" eller lignende.. Så kan du si "Hei, det er *ditt navn* som ringer. Da svarer hun sikkert med et hei. Så forteller du hvordan du har det. Si at du har hatt tegningsblødning og svake rier. Da spør hun enten etter personnummer og leter deg opp på systemet, eller hun ber deg rett og slett komme inn. Hun vil kanskje spør det litt om hvordan du har det, om du har kastet opp eller har smerter. Har selv hatt forferdelig telefonangst, så det var ikke lett å ringe føden, men det er rart hva som går når man må, og jordmødrene snakker ofte med kvinner med sterke smerter, så de har hørt det meste før :) Ring nå, det går så fint! :)

Skrevet

ja, enig. Omtrent slik har hver samtale med føden vært for meg. Jeg var veldig nervøs hver gang i en allerede stressende situasjon, men ble sååå beroliget av å snakke med fagfolk! Ring du og lykke til!

Skrevet

Ikke vær redd, de stiller spørsmål og du bare svarer, det kommer til å gå helt greit.

De introduserer seg og spør hva det gjelder, du forteller hva du heter, at du er på overtid og nå tror fødselen er på gang. Da stiller de spørsmålene, hvor lenge mellom sammentrekningene, har vannet gått osv. Når jeg har ringt har de da fortalt at nå er det skrevet opp at de kan vente meg inn snart og at jeg bare må henvende meg i luken når jeg kommer.

Da jeg fødte andre barnet ringte jeg i 23-tiden og fortalte at jeg definitivt var i fødsel og kom snart, men jeg ville vente litt til hjemme. Da jeg kom inn på sykehuset hadde de navnet mitt på skjermen og jeg ble godt tatt imot.

Bare ring du, det blir ikke noen vanskelig telefonsamtale.

Skrevet

Tuusen takk:) Kjenner pulsen sank betraktelig, for nå har jeg en plan. Så da får vi se om det kommer baby i nærmeste fremtid!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...