Gå til innhold

Ditt beste investeringsråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå klart å spare opp 40 000 og de skal brukes til kjøp av bolig om noen år (om jeg får jobb etter studier selfølgelig).

En økonom rådet meg til indeksfond, men jeg er skeptisk til fond. Hovedregelen er at dette skal være penger en kan tape, men med gode muligheter for gevinst. Jeg har ingenting å gå på så det må være noe som er helt sikkert.

Har et annet fond til datteren min, som er penger jeg ikke regner med.

Er høyrentekonto det eneste alternativet? Hva tenker du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri satt penger inn på fond. All forskning viser at med fond går man i tap - og at dette bare er et "banktriks".

Jeg har selv solg fond i bank. Da terrorangrepet 11 september skjedde gikk alle fond jeg solgte i minus. Alle mine kunder mistet sine penger. Mistet i den forstand at om de ville ta ut pengene - så var det ingenting å ta ut. Ventet de noen år ville nok pengene komme tilbake. Samtidig var det billig å investere i fond på denne tiden. Så noen kunne jo tjene på det i det lange løp. Men plutselig skjer det noe med verdensøkonomien uansett.

Hadde gått for en høyrentekonto, men sjekket godt opp hvilken bank som faktisk har høy rente å gi.

Skrevet

Penger som du planlegger å bruke til bolig senere bør ikke settes i noen form for fond. har du bsu så setter du inn den årlige summen der, da får man skattefradrag, samt god rente og gode betingelser for boliglån senere ( dette hvis du ikke allerede har spart i BSU) de resterende pengene setter du på høyrentekonto, fortsett å spare der. Forutsetter at du da er "ung nok" til å spare i BSU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...