Gå til innhold

2,5 åringen min drikker ikke av vanlig kopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

han drikker fremdeles av tutekopp. Vi øver innimellom med kopp, men han er så herjete og klarer det ikke i det hele tatt. Han forstår heller ikke at han skal holde kanten av glasset mellom leppene, han setter glasset nedpå haken og heller i vei, og veiver rundt.. Han blir kliss klass våt hver eneste gang vi øver. må skifte tøy etterpå... Jeg må innrømme at jeg kvier meg for denne øvingen så det har ikke blitt så voldsomt, men nå begynner han vel å bli litt for stor til tutekopp?

Noen som her tips til hvordan jeg kan gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ofte slik i den alderen. De kan klare det en stund og så begynner de å bli mer opptatt av andre ting og da går det gæli. Ikke stress med det du. Om du skal øve så sitt alene med barnet og gi det glasset når det vil ha. Ikke la det stå foran hn. Det går seg nok til skal du se :)

Skrevet

Går han ikke i barnehage? Vi har brukt vanlige kopper til alle våre barn fra de er et år gamle uten store problemer. Må bare passe på å ikke ha koppen for full. Her tror jeg nesten bare du må kaste tutekoppen først som sist og la det bli bløtt en uke eller to, man har da vaskemaskin ;-)

Skrevet

Jo, han går i barnehage, men der bruker de også tutekopper, men har øvd endel på vanlig kopp i sommer - uten det store hellet.

Vet ikke om jeg gidder å kaste tutekoppene og la han bli klissvåt mange ganger hver dag. Er det så farlig at han drikker av tutekopp litt til da?

HI

Skrevet

Jeg jobber på småbarn og gir virkelig ikke tutekopp til en på 2,2 år. Da er det bare å øve. Hadde spurt barnehagen om hvorfor de gjør det jeg.

Skrevet

Jeg vet jo svaret på det, så det gidder jeg ikke spørre bhg om..

Men uansett, er det virkelig noen big deal synes du?

Skrevet

Her er det ingen mirakelløsning, og jeg tror heler ikke at, jo lenger du venter jo lettere blir det.. Hvis du ikke hadde syntes det var noen big deal, så hadde du ikke spurt her inne.. Det er ikke vanlig her i byen at ungene bruker tutekopp lenger enn til 1-1,5års alderen. Er logoped, så er på mange barnehager.

Skrevet

15.06 her. Jeg syns ikke det er noen big deal at han drikker av tutekopp, men at barnehagen gir han det syns jeg er rart. De skal jo være med på å trene opp barna på slikt. Forstår det er kjedelig for dem å måtte bytte klær på mange fordi de søler, men uten trening så går det enda tregere.

Så jeg syns egentlig det er litt sløvt både av deg og barnehagen. Ha lite vann i glasset, bare et par cm så ser du at det går bra etterhvert.

Skrevet

Jeg syns det er en big deal, men skjønner jo hvorfor det har blitt sånn når du syns det er stress at klær blir våte.

Mitt barn (nr 3) på ni måneder får drikke fra vanlig kopp til maten (pupp eller flaske ellers) og har ingen problemer med det.

I barnehagen de andre to har gått i fikk ingen over ett år drikke fra noe annet enn vanlige glass. Babyene hadde tutekopp.

Jeg ville syns det var pinlig at et så stort barn ikke kunne drikke fra vanlig kopp.

Kom igjen og gjør noe med det! Gi han vann i glasset til å begynne med, det er jo ingen problem å tørke opp, evt kan du tørke genseren etterpå om du syns det er så stress å vaske...

Skrevet

- kast alle tutekopper, forklar at nå er han stor gutt og skal begynne å drikke av stor-gutt-kopp (han er gammel nok til å forstå denne forklaringen)

- ta med barnet i butikken og la han selv få velge ut noen kopper/glass med artige motiver på (god motivasjon)

- ha lite vann i glasset, fyll på ofte.

- be bhg slutte å gi han tutekopp og spør om de kanskje kan øve med han når de er ute å leker i regntøy.

Før du begynner med dette kan det være greit om du i en ukes tid eller mer lar han få et glass med vann når han bader. da er det ikke så farlig om han søler litt. Husk at vannet ikke må være iskaldt (kaldt når han søler på seg), og han må ikke drikke av badevannet.

Skrevet

Oj, er du seriøs? Hvorfor kaster du ikke bare tutekoppen og lar han øve seg med vanlig glass? Det er lov å søle. Og du har jo vaskemaskin..

Her er jenta mi 13 mnd, og drikker fra glass uten problem.

Men, når hun begynte i bhg da hun var 11 mnd, så drakk de av shotglass :) Bare så de kunne mestre det å holde i et glass. Kjempe kjekt for å få de å holde i glasset

Skrevet

Syns det er rart dem bruker tutekopp i barnehagen enda ja.

Her begynte vi å øve på kopp kun når han drakk vann.

I en kopp/glass som er enkel å holde, med ca 0,5 cm vann i.

Masse skryt, og kun ved bordet selvfølgelig.

Dem skjønner ganske raskt hvordan dem skal drikke, men blir vanskeligere hvor eldre man blir, da går man jo glipp av naturlig læring.

Skrevet

Øv i badekaret.

Få tak i heldekkende smekker, Baby Bjørn hadde det før.

Skrevet

Synes barnehagen din er slapp og sløv HI som gir tutekopp til så store barn. Jeg jobber på småbarnsavdeling med barn fra 8 mnd til 2 år, og der er slutter de fleste med tutekopp rundt 1 - 1 1/2 år. De blir en del gris og søl i begynnelsen, men det må man jo nesten regne med.

Øvelse gjør mester

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...