Gå til innhold

Mobbing i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns at det er alt for lite rundt dette temaet når det kommer til barnehagebarn.Og det er heller ikke et tema som vi har for mye fokus rundt på førskoleutdanningen

Jeg har begynt å surre litt rundt hva jeg skal skrive om i bacherloroppgaven min til våren, og jeg har kommet frem til at dette er et tema jeg brenner for!

Noen som vet om steder jeg kan henvende meg, linker til temaet osv?

Hadde vært takknemelig for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være greit å lage en spørreundersøkelse, rettet mot feks barnehagepersonell for å kartlegge litt OM det da er et vanlig problem, feks til flere barnehagene i kommunen der du bor. Lurt å ta for seg både store og små barnehage for å se om størrelsen på barnehagen er utslagsgivende også.

Du bør få det til slik at barnehagene er anonyme, det eneste du da må vite om barnehagen er feks ca antall barn der de feks svarer < > 10-20, 20-30, 30-50 osv, og størrelse på avdelinger, om det er småbarnsgrupper, storebarn eller eventuelt blandet aldersgruppe.

Spørr da om både erting, biting, slåing, sparking, ordbruk, utfrysning osv, mobbing kan være så mangt.

Med en slik unsersøkelse så kan du jo finne ut om det er feks en sammenheng mellom størrelsen på barnehagen/ gruppene, og hva som er de vanligste problemene i forhold til hvilken alder barna er i. Husk å få med at det er viktig å vite om feks barna er 1-3 år, eller 3-5(6år), jeg vil tro at problemene er forskjellig fra småbarnsgruppene til storbarnsgruppene.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk Ugl@ for knall bra tips :) Dette skal jeg ta med meg!

Skrevet

En annen ting som kan være greit å finne ut er antall ansatte med utdannelse, dvs barne og ungdomsarbeidere, førskole lærer++, og antall ufaglærte. Greit å finne ut om det er en sammenheng der også.

Spørs jo litt hvordan du har tenkt å vinkle problemstillingen, det er flere vinklinger man kan ha her.

Uansett, et spennende område du vurderer, jeg personlig tror at det er utrolig viktig å jobbe forebyggende mot mobbing så tidlig som mulig, barn kan være grusomme mot andre barn desverre, og mobbingen starter tidlig, problemet er at endel voksne ikke innser alvoret i tide i mange tilfeller.

Skrevet

Sønnen til min venninne er utsatt for dette i barnehagen. Tror ikke hun vil "stå fram" med det, men hva med å ta kontakt med barnehager?

Eksempler på hva han blir utsatt for: ekle kommentarer om det han ikke klare, at han har tre hjul på sparkesykkelen mens de andre har to etc. Han var sein med å slutte med bleier, og da ble bleia hans puttet full av pinner, kongler og steiner stadig vekk. Gutten er litt sein og har dårlig språk. Han sier ikke i fra, men blir lei seg og tilbaketrukket. Veldig trist.

Skrevet

Ugl@, jobber du i barnehage? Det virker som dette er et tema som også du er opptatt av.

Babykilo: Så trist å lese om han gutten, jeg er sikker på at det er mye vi voksne kan gjøre for å forbygge mobbing, første bud er å være tilstede i leken og være opptatt av hva barna gjør sammen og hva de snakker om. Det er ALT for mange voksne som er mere opptatt av det sosiale i personalgruppen og kaffekopp-praten en ungene desverre.

Jeg opplevde også når størstejenta her i huset gikk i bhg at det var en tøff jentegruppe blandt jentene..Mye utfrysing og dårlig kroppsspråk.

Skrevet

Hei:-)

Jeg har skrevet en mastergradsoppgave som handler om nettopp mobbing i barnehagen(publisert i 2010) . Den kan du godt få lese om du vil Absolutt et tema det trengs mye mer info om og ikke minst mer forskning på. Hvilken høyskole er du tilknyttet?

Skrevet

Jaaaa Hedda, det hadde vært knall altså. Jeg går på høyskolen i Oslo :) Men hvordan får vi lagt inn mail adresse her da? Bruker veldig skjelden denne nettsiden, så kjenner ikke til funksjonene her :)

Skrevet

Sjelden jeg skriver noe her, er bare innom i ny og ne for å smuglese litt ;-) Jeg sender deg en PM med min e-mail adr så kan vi prates videre utifra det =)

Skrevet

Jeg har også sendt deg en personlig mail med adressen min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...