Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #1 Skrevet 28. september 2011 Hei! Da skjedde det jeg har fryktet de siste månedene:S Jeg og min samboer har bestemt oss for å flytte fra hverandre. Vi har et barn sammen på 3 år. Jeg studerer og har ingen jobb ved siden av. Vi eier leilighet sammen. Ellers eier jeg ingenting, har et gammelt skrap av en bil og ellers litt møbler og utstyr. Jeg har heller ikke familie rundt meg som jeg kan bo sammen med inntil jeg finner noe eget. Hvor skal jeg begynne? Til opplysning har jeg 2 kr på konto som skal vare til jeg får stipend neste måned;) huff..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #2 Skrevet 28. september 2011 Selg leiligheten og få deg ein jobb!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #3 Skrevet 28. september 2011 Har kun mulighet til å jobbe i helgene, men da har jeg ingen til å passe ungen:/ faren jobber også utenlands annenhver måned.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #4 Skrevet 28. september 2011 Herregud for et svar 1349! 1. dere må til familiekontoret for å få mekleattest 2. dere må selge leiligheten 3. vet ikke når dere skal selge den, men i mellom tiden så kan du finne deg et billig sted å bo mens leiligheten er under salg 4.gå til nav og lag et møte med de. De har rett til å opplyse deg hvilken stønader du har rett til. PS. hvis dere skal ha 50/50 vil du ikke få noen særlig støtte. Det er det jeg kan kommer på nå, men håper du får flere svar etterhvert
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #5 Skrevet 28. september 2011 Det dummeste du kan gjøre, er å følge råd til anonym over og slutte på studiene og begynne å jobbe istedet. Utdanning er gull verdt, særlig for oss som er alene, og det er også lettere å få 8-16 jobb med de fleste typer høyere utdanning, enn uten utdanning. Ellers enig med henne over - selg leiligheten eller få samboeren til å løse deg ut - da får du penger til møbler og leie av egen leilighet/hus. I mellomtiden må du søke hjelp hos sosialkontor, foreldre, venner. Har du noen mulighet til å bo hos familie eller noen andre for en kort stund?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #6 Skrevet 28. september 2011 Bestill time på familievernkontoret, du har ikke krav på noen ting uten meklingsattest. Så må enten leiligheten selges og pengen deles eller en av dere må betale ut de andre. Så må det meldes flytting til folkeregisteret, du har ikke krav på noe støtte før du og barnefaren er registrert på to forskjellige adresser i folkeregisteret. Så kan du gå til nav og starte søkeprosessen, du må søke om en ekstra barnetrygd og overgansstønad. Til slutt må du og barnefar bli enige om et bidrag, nav ser helst dere blir enige om dette på egenhånd. Bruk gjerne bridragsveilederen på sidene til nav for å se hvor mye du skal ha (om det er du som skal ha hovedomsorgen da), også oppretter mannen et fast trekk fra sin konto til din på lønningsdagen sin. Om dere velger 50/50 samvær har du ikke krav på noenting! Du kan forresten også søke bostøtte fra husbanken.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #7 Skrevet 28. september 2011 nei å slutte med studiene er uaktuelt:) har en bachelor neste sommer:D Det kom bare så brått på dette her:/ tenker mest på barnet vårt og hvordan det kommer til å bli med samvær. Siden faren er hjemme kun annenhver måned, blir det nok ikke 50/50. Leiligheten kommer han til å beholde selv. Jeg tenker det blir et møte med NAV en av de neste dagene:) takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2011 #8 Skrevet 28. september 2011 Har vært alenemor i 3 år nå og har gjort meg noen tanker om ting og tang... Først, bestill time til familievernkontoret. der får du meklingsattest og skrevet under på samværsavtale. Siden han skal beholde leiligheten må han betale deg ut. Forhåpentligvis er dette nok til egenkapital til egen leilighet. Snakk med nav, søk om overgangsstønad, snakk med husbanken om boligstøtte og snakk med banken din. Jeg hadde kun os, bostøtte, ekstra barnetrygd og bidrag å betalte 7500 i mnd for å leie. Hadde jeg tenkt litt lengre hadde jeg kunne betjent et lån for den summen, samt vært med i prisøkningen i markedet. Du er ferdigutdannet om 1 årog har da god sjangse på å gå rett ut i jobb. Dette går fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå