Gå til innhold

Jeg er ikke rasist,

Anbefalte innlegg

Skrevet

men jeg klarer ikke ser forskjell på negrer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er mørkhudet og nesten er helt svarte i huden.

De som er fra Afrika f.eks.

Skrevet

Så godt at du delte det me oss da ;)

Da vet vi det!

Skrevet

Det du sier er at folk som har brun hud og svart hår ser like ut? Er ikke det ganske likt for mange folkeslag med samme opphav da?

Asiatere er like hverandre, indianere er like hverandre. En nordmann med rødt hår og fregner ligner vel strengt tatt også ganske mye på andre nordmenn med rødt hår og fregner? Det sier bare noe om vårt genetiske opphav, som vi alle er født med.

Merkelig holdninger og dårlige skriveferdigheter derimot gjenspeiler i større grad miljø og evne til å lære evt manglende opplæring, det kan man heldigvis få hjelp til å få orden på hvis det føles som et problem.

Skrevet

Eller kanskje det er noe i veien med øynene dine..?

Skrevet

Ok, da forstår jeg.. Man er ikke rasist selv om man ikke kan kartlegge hvor en mørkhudet person er fra.

Jeg er selv fra Asia, og "burde" sett indisk ut. Men når folk tipper hvor jeg er fra gjetter de fleste at jeg er fra Columbia. Jeg har brunsvart hår med naturlig røde striper, mellombrun hud, mandelformet øyne, og jeg har former(store pupper, smal midje og jeg har hofter). Storesøsteren min ser mer "typisk asiatisk" ut, ravnsort kraftig og tykt hår, nydelige rundere øyne med lange øyevipper (ser man gjerne på jenter fra India), litt mørkere enn meg i huden, hun er syltynn (slik jenter fra f.eks Thailand ofte er) og litt mindre "frontparti" enn meg. Vi er adoptert fra samme land, hun ser asiatisk ut, jeg ser sør-amerikansk ut.

Så man kan ikke alltid se hvor folk er fra ;)

Hilsen den første som svarte..

Skrevet

Det er værre med meg, jeg klarer stort sett ikke å se forskjell på "hvitinger" heller jeg. Det kalles ansiktsblindhet og er noe som plager nesten 2% av befolkningen.

Skrevet

?? Hvordan fungerer det, da? Ser alle like ut for deg? Er det bare folk du kjenner du kan (lett) skille fra hverandre?

Snodig! Fortell, fortell!

Skrevet

For min del er det så ille at jeg de første årene var red for å ta med galt barn hjem fra barnehagen, jeg kan ikke beskrive utseendet til min egen mor og kjenner sjeldent igjen folk jeg kjenner hvis jeg møter dem i andre sammenhenger enn der jeg vanligvis ser dem.

Skrevet

Galt barn? Altså et annet enn ditt eget? Jøje meg..! Det må jo være noe nevrologisk, eller..?

Skrevet

Samme her.

Det samme med asiatiske. Om jeg f.eks. er på ferie i Kina, ser alle klin like ut for meg.

Og jeg er heller ikke rasist, er halvt "utlending" selv.

"Hvite" mennesker har for meg flere ulikheter. Hårfarge, øyefarge etc.

Skrevet

Du kjenner vel ikke mange nok for jeg ser godt forskjell på folk med mørk hudfarge. Men slapp av, de ser ikke forskjell på oss de heller.

Negrer derimot? Det kan du vel legge av deg?

Skrevet

Det litt lettere å se forskjell på "hvitinger" pga at de ikke har den mørkefargen som dominerer. De som er hvite i huden kan lett skille seg når det gjelder farger, men det kan de som er mørke også. Problemet er de som er ekstrem mørke sånn typ fra Sør-Afrika eller Latin-Amerika.

Har ei venninne som er fra Brasil. Hun ser ut som vanlig neger fra Sør-Afrika. Hadde hun ikke sagt til meg at hun var fra Brasil, så hadde jeg trodd at hun var fra Somalia eller noe sånt. Du kan si at hun ligner på Stella et eller annet som vant MGP

Skrevet

Negrer?

Jøss, det trodde jeg var et ord vi hadde lagt av oss.

Skrevet

Tror kanskje dette går begge veier hvis man ikke kjenner noen personlig.

Den biologiske mamma'n til min nydelige afrikanske fosterdatter ser ikke forskjell på meg og andre lyse damer.

Etter jeg fikk fosterdatteren vår i hus ser jeg store forskjeller fra person til person, men jeg har jo egentlig aldri studert ansiktene til folk jeg ikke kjenner.

Skrevet

Det var interressant 12.59!

jeg er ikke så gale som du skriver, men har store problemer med å se folk jeg kjenner ute blandt andre. Jeg ser forskjell på unga i barnehagen, men jeg kjenner ikke igjen folk om jeg møter de på butikken osv. Folk tror veldig ofte at jeg er overlegen pga det. Jeg går rett forbi!

Skrevet

Det er vel egentlig ikke noe nytt at hvite personer har vanskeligere for å se forskjell på personer med mørk hudfarge. Alle mørkhudede ser like ut i noens øyne. Men for de som er mørkhudede er det vi "hvitinger" som ser like ut. =p Har lest en eller annen plass at man lettest ser ulikheter i "sin egen rase/farge". Om det er sant eller ikke er jo en annen sak.

Skrevet

Det er jo faktisk vitenskapelig bevist at det er vanskeligere for en hvit og se forskjell på mørkhudede og omvendt innen de fleste raser...

Skrevet

Det er noe av det samme som å være ordblind. Jeg er det også uten at jeg vet om det er noen sammenheng. Så vidt jeg vet er det ingen som helt vet hva det skyldes.

Skrevet

Det har vel ikke noe med å være rasist eller ikke å gjøre. Det har vel med at du ikke har studert de godt nok...

Jeg ser veldig lett forskjell på de, og det er jo blant annet stor forskjell på en somalier og en nigerianer (blant annet at somalieren har mykere hår og spiss nese slik som oss, mens nigerianeren har mer krusete og stivere hår og flatere nese).

Dette går jo begge veier. Da mannen min (som er fra Vest-Afrika) fulgte meg til flyplassen, og så alle nordmenn som stod og ventet på å sjekke inn, kommenterte han at alle jo så helt like ut...

Tingen er vel at vi bruker andre ting til å skille folk fra hverandre. Siden afrikanere gjerne skifter hårfrisyre flere ganger i mnd, ser nok de mer på ansiktet for å skille folk fra hverandre, så det at nordmenn har ulik hårfarge, tenker de ikke så mye over, siden det ikke er det de ser på... (f.eks. har jeg fått kommentarer når de har sett bilder av søstra mi på at de trodde det var meg, og det selv om jeg er blond og hun har mørkt hår..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...