Gå til innhold

Av og til så savner jeg den gammeldagse julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

der hvor gaven ikke var viktig. Folk blir fornøyd av den minste tingene. Det var ikke kjøpe press eller hvem som kom med den fineste gaven.

Man slipper å bekymre seg hva man skal kjøpe.

Gud, hvor er den julen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den julen lager du selv. I vår familie kjøper vi til barna - og vi er alle enige om en maxpris.

Vi gjør alt "stresset" i november. I desember baker vi, lager julepynt, leker i snøren og ser julefilmer.

Skrevet

den kan du finne igjen med familien din :-) Lær dem å sette pris på det de får ved å ikke gi dem alt i hendene nesten før de får ønsket seg det. Det er vår egen (våre foreldres?) feil, vi har blitt for bortskjemte. Trenger vi noe så kjøper vi det, fordi vi har råd. Det hadde de ikke før. Før handlet det også mye om forventninger, til jul vanket det ekstra god mat og godterier, det har vi også nesten hver dag, fordi vi har råd.

Det vi ikke kan kjøpe uansett hvor mye penger vi har er faktisk lykke, selv om mange tror det lar seg kjøpe...

Skrevet

Den julen da jeg ikke gledet meg til gavene kan ikke jeg huske, men så er jeg bare 44 også da. Jeg vet også at vi i dag bruker en mindre % av inntekten vår på gaver enn det foreldrene mine gjorde.

Skrevet

Det kommer jo an på hva man gjør det til selv. Jeg nekter å blakke meg helt for èn dag skyld. Barna får det de ønsker seg, men ofte er det en ting til 3-5-700 kr, og da kjøper jeg ikke mer enn det, for det er jo den tingen de har ønsket seg. Vi kjøper en sjelden gang noe dyrt, som pc, sykkel o.l. men da har vi gått sammen med onkler og tanter og besteforeldre. Voksne kjøper ikke gaver til hverandre, men jeg tar med en blomst eller noe om vi skal være hos noen på julaften.

Jeg ser jo at andre pøser på med den ene gava etter den andre til barna sine, men jeg skjønner ikke vitsen med det. Mine barn er kjempefornøyd, da de får det de virkelig ønsker seg, og lærer å ikke ønske seg all verden. Vi avtaler med onkler og tanter pris for gavene til barna, slik at det blir likt, og kun besteforeldre kommer i tillegg.

Skrevet

Ja, det er sant. Jul her hos meg går egentlig ut på å være sammen, men jeg orker snart ikke å kjøpe noe til mine venner. De er så kresne og bortskjemte. Ja, de er voksne også med veldig god råd. I fjor kjøpte jeg en fin lysestake fra Glassmagasinet til ei venninne av meg.Den var dyr (for meg) kostet kr. 400 tilsammen. Fikk høre etter jul at hun synes den var gyselig. Har nesten ikke lyst til å kjøpe noe til henne, men føler at jeg må også siden vi har gjort det i ca. 10 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...