Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #1 Skrevet 27. september 2011 Har valgt å være hjemme fulltid (alenemamma) for sønnen min i de første 2 1/2 årene av hans liv. Han har nå 100% barnehageplass og jeg har søkt på ALT av stillinger i et halvt år nå, både de jeg er utdannet til og de jeg ikke er kvalifisert til... MEN ingen napp!! Og jeg hører også fra andre her vi bor at det visst er forferdelig trangt om stillingene nå om dagen :/ Så nå har jeg 1 mnd igjen m alenemorstønad, og aner virkelig ikke hva vi skal leve av etter det.. Var på Nav i juni og snakket med ei jeg vil kalle Bitch med stor B, som sa at jeg kunne glemme å søke på utvidet overgangsstønad for jeg skulle hatt sønnen min i barnehage for lengst, og søkt jobber for lengst. Så eneste utveien for meg var å gå på sosialen fra november av mente hun Men jeg har rundt 120 000 kr i BSU, så jeg kan vel ikke gå på sosialen heller??? er ikke hovedregelen at man skal ikke eie noe før man får sosialhjelp? Kan jeg få dagpenger nå når jeg kun har hatt overgangsstønad de siste 3 årene? Vær så snill og svar dere som vet eller har vært i samme situasjon.. Er desperat..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #2 Skrevet 27. september 2011 Tja, det er selvsagt lurest å utdanne seg etc når man får os. Men har du virkelig prøvd vikarbyråene også? Det er sikkert ulikt fra sted til sted, men her er det hvertfall veldig greit å få oppdrag gjennom dem (om man selv er en positiv person som gir alt selv på "kjedelige" jobber).
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #3 Skrevet 27. september 2011 Er helt enig med dama på NAV, og det er slike som deg som gjør at det burde stilles krav til jobb eller å ta utdanning for å få OS. Utrolig at en skal få betalt for å gå hjemme i flere år bare fordi en er alenemor. Så det er bare å ta ut pengene fra BSU-kontoen og tømme alle sparekontoer mens du søker det som er av vaskejobber, McDonalds og lignende i mellomtiden.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #4 Skrevet 27. september 2011 Nå er jeg kanskje litt slem, men her har du lagd ris til egen bak. Du har vært hjemme vel vitende om at du har 3 år, og KUN 3 år, men støtte og så venter du til i siste liten med å begynne å søke jobber. Jeg har ingen andre råd enn sosialen eller å ta av BSU-kontoen din.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #5 Skrevet 27. september 2011 Er litt enig med bitch'en jeg da, du skulle vært i aktivitet for lenge siden. Tatt mer utdanning, kurser, deltidsjobb e.l. så du hadde hatt flere ben å stå på nå som tiden på trygd er over.. Men det er lett å være etterpåklok, for sent å gjøre noe med det nå. Fortsett å søke jobber og send en søknad til nav om dagpenger, det kan du gjøre elektronisk. Vet ærlig talt ikke om det blir en karantenetid før du kan få det, men så lenge du står som aktiv arbeidssøker hos nav, deltar på jobbsøkerkurs osv kan de ikke nekte deg dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #6 Skrevet 27. september 2011 Tja, det er selvsagt lurest å utdanne seg etc når man får os. Men har du virkelig prøvd vikarbyråene også? Det er sikkert ulikt fra sted til sted, men her er det hvertfall veldig greit å få oppdrag gjennom dem (om man selv er en positiv person som gir alt selv på "kjedelige" jobber).
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #7 Skrevet 27. september 2011 Dagpenger får du nok ja OS vil jo regnes som en inntekt, så dagpengene regnes vel kanskje ut ifra det. Kan jeg spørre ( ikke frekt ment altså) hvorfor du har valgt å være hundre % hjemme sålenge, fremfor å jobbe redusert når sønnen din er så gammel? Jeg ble singel ifjor ( Datteren min var da 1,5) og da jobbet jeg i en 73% stilling og hadde det ganske greit med tanke på økonomien. Helt klart vil du være mindre attraktiv som arbeidssøker når du har vært hjemmeværende i nesten 3 år. Men men.. Søk dagpenger, og meld deg på vikarbyråene!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #8 Skrevet 27. september 2011 Du får da dagpenger!? Vil da tro OS regnes som en inntekt. Men raskt som fy får du melde deg opp på vikarbyråer etc, alt for å få inn inntekt raskest mulig. Er det helt krise på jobbmarkedet; Bli dagmamma eller noe Helt klart vil du nå være mindre attraktiv som arbeidssøker på jobber når du har vært hjemme så lenge..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #9 Skrevet 27. september 2011 Men at du har vært hjemme så lenge trenger ikke ha noe å si for det å være attraktiv på jobber. Da jeg fikk fast jobb i kommunen hadde jeg de siste 7 årene: jobbet i ni mnd, studert i ett år og droppet ut. Likevel var jeg veldig attraktiv. Men det sier kanskje mer om nivået blant søkerne, haha. Uansett, fortsett bare å søke, for jobb får du en eller annen gang
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Avklarer en ting først, du har IKKE krav på dagpenger etter OS. Dagpenger er bare av arbeidsinntekt (foreldrepenger regnes som arb.inntekt men ikke OS) Utvidet OS har du bare krav på dersom du er igang med utdanning så her detter du også utenfor.. I og med at du har midler selv i form av denne BSU kontoen vil du ikke ha krav på sosialhjelp heller. Så nå må du bare sette igang og ringe til ALT som finnes, gå på ALLE butikker osv. Henge opp lapper på butikker,... Dumt av deg og ikke ha tatt tak før får nå blir det brått hast.. Lykke til. NAV-ansatt
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Overgangsstønad gir IKKE opptjening til dagpenger slik det heller ikke gir opptjening til foreldrepenger så det er ikke et alternativ.. Få deg en jobb eller bruk av sparepengene for sosialstønad får du neppe med så mye på konto.. Synd å si men dette skulle du tenkt på for leeeeeeeenge siden og nå får du smellen.... Det er ren idioti å "kaste bort" disse årene med trygd på å være hjemme - du kunne brukt tiden til å ta en utdannelse som ville gjort deg attraktiv på arbeidsmarkedet og sikret en god inntekt når trygdeperioden er over.. Men det vet du nok nå i etterpåkloksskapens lys... Du får gjøre det beste ut av det, det ordner seg nok til slutt men du har fått en dyr lærepenge..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Er du her enda nav dama?Jeg lurer på en ting.Jeg går på avklaringspenger og har mottatt overgangsstønad.Barnet fyller 3år i januar.Jeg skal enten begynne å jobbe litt nå eller tanoe utdannelse.vil jeg ha krav på overgangsstønad videre?Jeg er syk så jeg vil ikke klare å gå på skole fem dager i uken.men det finnes vel mange muligheter for å ta utdannelse.Vil jeg få forlenget overgangsstønad da?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 OS regnes IKKE som grunnlag for dagpenger eller sykepenger!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Er nav dama her.Hun har nok gått å lagt seg.det får jeg gjøre også...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Jeg er ikke NAV-dama, men jeg går også på AAP og mottar OS. Jeg fikk utvidet OS når jeg begynnte utdanning. Usikker på om det er krav på hvor mye aktivitet du må være i, men går du over 50 % mister du AAP. Så ja- dersom du starter på utdannelse som NAV ser på som nødvendig for å skaffe deg høvelig arbeid, så kan du få utvidet OS i to år.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Takk for svar. Går du på skole fem dager i uken,,det vet jeg ikke om jeg hadde klart.da kanskje ikke utdanning er det rette??vet ikke helt.men hvis jeg hadde gått 100 prosent på skole så hadde jeg mistet avklaringspenger?Hmm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå