Gå til innhold

Når bør man gi paracet? Febersykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 2,5 fikk plutslig opp mot 40 i feber i bhg, var helt fin når jeg leverte henne i morgest. Skal jeg bare følge de vanlige rådene og legge henne inne på et kaldt rom osv, + gi henne væske før jeg evt velger å gi henne paracet? Hun gråter ikke, men hun ser veeeldig slapp ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med 40 i feber hadde jeg gitt Paracet med en gang. Trenger ikke vente på at den blir høyre enn det.

Skrevet

Med så høy feber ville jeg gitt paracet av frykt for feberkramper.

Hvis allmenntilstanden er ok gir jeg ikke paracet før feberen passerer 39- 39,5, men lar de aldri ha opp mot 40 uten febernedsettende.

Skrevet

Huff, skal jeg vekke henne å gi henne medisin da?? :( Hun sovna av her nå.. skjønne rikke hvorfor hun plutslig har så høy feber! Vurderer nesten å ringe legevakta ( kanskje hysterisk? :s )

Skrevet

Nå har jeg gitt henne flytende paracet iallefall.. HI

Skrevet

Hvor gammel er hun?

I barnehagen her går den fjerde barnesykdommen akkurat nå....

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/helse/barnehelse/article339049.ece

Ville ikke ringt legevakten sånn med en gang, barn får lett høy feber ved virusinfeksjoner, ingenting legene kan gjøre med det. Som regel kommer du ikke inn engang før feberen har vart i tre dager.

God bedring til vesla.

Skrevet

Hun fyller 3 i Januar. Skal holde henne hjemme resten av uka.. skulle uansett ha fri Torsdag og Fredag så.. Får se an formen hennes da:/ Huff.. blir bare litt ekstra hysterisk når hun er syk, for det e rhun omtrent aldri! Men takk :) HI

Skrevet

Jeg har barn som er lett utsatt for feberkramper (er visst arvelig). Eldste har hatt det 2 ganger og yngste 1 gang. Alle tre gangene har de blitt hentet med ambulanse. Ikke fordi jeg har ønsket det, men fordi alarmsentralen har fortalt at det må de ha. Ikke noe hyggelig opplevelse...så jeg har stor respekt for feber. Har fått beskjed at siden mine barn har så lett for å få feberkramper så er terskelen lav for paracet.

Uansett ville jeg gitt paracet ved 39- 39,5

Skrevet

Uffda.. jenta min har aldri hatt feberkrampe, men om hun får d skal jeg ringe ambulanse! hvordan "foregår" feberkrampe, ser det litt ut som et eplielpsianfall? sikkert et dumt spm men har aldri opplevd det som sagt.. Nå sover hun her på sofaen, så skal holde et lite øye med henne. Har gitt henne en skje flytende paracet, så får se om formen bedre seg etterhvert.

Skrevet

Man skal bare gi barnet febernedsettende med en gang.

Skrevet

Feberkramper kan ligne eplepsianfall, ja. Man skal ringe 113 for å får råd/hjelp. Det du skal gjøre er å raskt avkjøle barnet, kle av barnet, gå ut på terrassen. Passe på å IKKE gi det noe å spise/drikke, men gi paracet så fort krampene gir seg.

Skrevet

Ikke vær redd for så høy feber, det er helt normalt hos barn det. Kroppens egen måte å få ungene til å slappe av. Mange snakker om feberkramper, det er slettes ikke normalt at unger får det, dvs. at de fleste unger får ikke feberkramper.

Gi medisiner om allmenntilstanden er dårlig, du sier opp mot 40 i feber så det vil da si den ligger under 40. Så lenge hun får i seg væske og allmenntilstanden er bra så holder du henne bare iro, gir paracet etter behov og masse drikke.

Skrevet

Ok, betryggende å høre :) Da barnehagen ringte meg var den 39, men da faren hentet ca 30 min senere hadde den steget til 40 faktisk.. Hun vil ikke drikke noe, men hun er slapp og sover nå, så satser på at det går greit. HI

Skrevet

Forresten,, hva er deres erf. med febersyke unger og søvn? Hvis jeg lar henne sove lenge blir kanskje nattesøvnen helt ødelagt?

Skrevet

Bare la henne sove. Hun sover nok godt i natt også:-)

Skrevet

Nei man skal ikke det, feber er viktig, feber er kroppens måte å bekjempe infeksjoner på og det er greit for å holde barnet i ro når det trenger det så man skal ikke gi barn febernedsettende med en gang.

Skrevet

De skal få sove akkurat så mye de vil, akkurat som oss voksne så kan vi sove hele dagen og samtidig hele natten når vi er syke.

Skrevet

Tydeligvis forskjellige rutiner ute og går når det gjelder feberkramper. Da datteren min hadde feberkramper fikk jeg beskjed å sette henne i bilen og kjøre til sykehuset 20 minutter unna. Der ble hun innlagt. Så at man må ringe 113 og ha ambulanse ved feberkramper gjelder ikke over hele landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...