Gå til innhold

Må jeg godta dette fra sjefen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden 50 % sykmeldt, og fått anbefalt fra legen å jobbe halve dager, dette fikk jeg beskjed fra arbeidsgiver var greit.

I dag fikk jeg beskjed om at jeg må jobbe hele dager fra neste uke av, noe jeg var skeptisk til, men måtte bare godta.

Så tilfeldig nå at jeg har fått mld tidligere i dag (tlf har vært strømløs, og har ikke hatt den ved meg etter å ha ladet den) om at jeg må jobbe ett annet tidspunkt i morgen enn avtalt.

Ungene ligger hos sin tante for at jeg skulle startet tidlig på jobb, og jeg har lovet de å hente de rett etter skolen, nå blir det bare tull, de hadde ikke trengt å ligge der da jeg må starte etter skolen starter, og jeg kan ikke hente de da jeg er ferdig etter at skolen er slutt.

MÅ jeg virkelig godta at de plutselig endrer arbeidstiden min, og så blir det sendt på sms...! Har ikke svart på mld, da jeg nettopp så den, så de vet jo ikke en gang om jeg har mottat den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vedtatt og trådt i kraft nye regler for sykemeldte fra 1. juli iår, så det er godt mulig at sjefen kan legge det opp slik ja. Nytt er feks at dersom du er 50% sykemeldt kan det være at du må være på jobb full dag men bare utføre halvparten av dine arbeidsoppgaver. Du kan altså ikke lenger regne med å gå hjem etter lunsj, som det står om de nye reglene. Ville likevel ringt NAV og hørt om arbeidsgiver ensidig kan bestemme hvilken ordning som er best for den sykemeldte.

Skrevet

Angående dykemelding og hele eller fulle dager vet jeg ikke. Men det høres rsrt ut at arbeidsgiver kan bestemme at du skal jobbe hele dager når lege anbefaler halve. For noen så kan jo hele problemet være at de ikke pga sykdom makter å jobbe hele dager.

Kan heller ikke skjønne at sjefen din kan endre arbeidstiden din på så kort varsel. Jeg hadde sedt en sms tilbake og forklart at du ikke kan endre arb.tid i morgen pga at du ikke har barnepass.

Skrevet

Det hadde jeg gjort også, sendt en sms om at du mottok meldingen nå, men at du ikke kan. Og jeg ville ha ventet med å sende den til klokka 2 i natt! Så kanskje arbeidsgiver forstår at det ikke er den rette måten å gjøre arbeidsavtaler på. :)

Skrevet

Hi her.

Har sfo til 1.klassingen, og det vet de. Så hjelper ikke å si at jeg ikke har barnevakt.

Sendte mld om at jeg fikk mld nå, og at jeg kommer (er for snill.., og blir utnyttet).

Er i utgangspunktet hele dager jeg ikke klarer på jobben, er veldig spent på de dagene jeg er satt opp to dager på rad, utvendig vises det ikke hvor dårlig jeg takler det, men innvendig bli jeg helt ødelagt.

Skrevet

Så lenge du ikke gir beskjed, så tror jo arbeidsgiver at dette er helt ok for deg. Og som du selv sier "utvendig vises det ikke hvor dårlig du takler det"

Hadde jeg vert sjefen din, så hadde jeg jo trodd at alt var greit.

Du må gi beskjed, så skal du se at det går sikkert bra :)

Hilsen en annen arbeidsgiver

Skrevet

Du skal jo ha oppfølgingsmøter med sjefen din når du har vært sykemeldt i 4-6 uker (senest ved 6 uker) og på det møtet kan du ta med legen din eller saksbehandleren din hos nav!

Om det er umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge må du rett og slett ha en større sykemelding (70% eller 80% kanskje).

Jeg har selv ME og er 50% sykemeldt, jeg kan ikke forlange eller forvente halve dager eller bare dagvakter, det ville gått veldig ut over kollegaene mine og det er ikke riktig at de skal lide pga min sykemelding.

Jeg har hatt nav med på oppfølgingsmøter (for at arbeidsgiver skal få vite hva som kreves av de ved gradert sykemelding) og vi har en veldig god dialog. Jeg jobber aldri to dager etter hverandre og bare en kveldsvakt i uka (det er tyngre). Da går det heldigvis greit å jobbe 50%, selv om jeg blir sliten og sikkert forlenger sykdomsperioden får jeg kommet meg ut av huset og gjort noe nyttig. 100% sykemelding gjør meg seriøst deprimert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...