Gå til innhold

Røde prikker etter første middagssmakingene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er småtten 4 mnd og vi har begynnt med middager...han har fått middag tre ganger nå, og hver gang har han fåttt røde prikker på kroppen, helst på ryggen og armene.

Vil det si at det er for tidlig for han å få det og at vi bør vente noen uker til, eller vil det gå seg til jo flere ganger han får det? Det går jo bort over natten og virker ikke som det klør eller noe....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil jeg si at det er for tidlig, når babyen reagerer med utslett.. I verste fall kan dere provosere frem midlertidige allergier, i beste fall magesmerter da kroppen hans tydeligvis reagerer på maten.

Virker forøvrig litt tidlig å kjøre på med middag allerede når bebisen er 4 mnd gammel. Kanskje heller prøve litt maisgrøt eller søtpotet, utblandet med morsmelk? Dersom babyen legger normalt på seg og ikke ammer veldig hyppig, er det for så vidt ikke noe hast i å innføre smaksprøver ;)

Skrevet

Det kan jo virke som babyen reagerer siden den får utslett. Jeg ville hørt med helsestasjonen og inntil det kun ammet/gitt mme (etter hva du pleier).

Vi begynte med grøt da vesla var 4 mnd, startet med 2 ts og økte så på. Nå som hun er 5 mnd og 1 uke, spise hun 1/2-1 grøtporsjon hver dag og får smake evt litt bananmos, gulrotmos e.l. Helsesøster her anbefalte gulrotmos som første smak etter grøt, da det er jern i gulrot og ikke så mye av det i potet, blomkål, brokkoli etc (men nå er vel de fleste grøttyper jernberiket, så om babyen får grøt så er det ikke så viktig med gulrot pga jernet).

Skrevet

Var det eg også tenkte :) Men er første mann og vet ikke om utslett er "normale" reaksjoner og som ikke gjør noe, derfor eg tenkte å høre med dere vise damer her inne ;) hehe

Han får også litt velling på kveldstid, og ikke reagert på dette. Grunnen til middag allerede er rett og slett fordi det er en stor gutt som trenger mye mat. Ammer ikke lengre og han drikker over 1 liter mme i døgnet (sover fra kl 7 om kvelden og til kl 8-9 på mårningen) så det blir mye og ofte melk i løpet av dagen. Derfor vi tenkte å begynne med middag på dagen for at det forhåpentligvis vil mette litt mer enn halvannen time (som det som oftest går etter 150 ml mme!)

helsestasjonen sa at det er det samme om man begynner med grøt, fruktmos eller middag by the way :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...