Gå til innhold

Sjokoladekake til en 6 måneder gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva feiler folk!!!!!? Må bare få det ut. Var hos svigers i går. Vi spiste middag først, og deretter kom den påfølgende "kaffen" med kake. Klissete sjokoladekake, sukkerbombe deluxe. Svigermor var snar med å hente smekke og tripptrapp til min lille baby så han kunne få. Kjære vene! Jeg ble helt paff og ganske stram i maska og sa at DET er nok lenge til. Dette ble hun tydeligvis sur for, og fem minutter senere kom det: "stakkars, stakkars barn, blir så fristet når alle andre spiser, han blir satt helt utenfor det sosiale samværet, han". ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!!!!! For det første er min mini er lost og seint utvikla når dte kommer til mat, han blir faktisk ikke fristet av noe vi andre spiser. Han koste seg maks med leker på gulvet, og enset ikke at han gikk glipp av sjokoladekake (herregud, unnskyld meg altså. Grrr). Samtidig satt min feite svigerinne der med sitt barn på 17 mnd som lider av overvekt (mon tro hvorfor) og kastet innpå stykke på stykke (som såklart resulterte i et adhd-lignende anfall etterpå). Hun har vært på "Hledig" å få smake på alt "godt" fra hun var godt under året. Skal ikke noe annet med dette innlegget enn å få ut irritasjonen. Grrrr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, uff.. Men det er lurt å holde fast på å vente lengst mulig med søtsaker til den lille! De lærer fort nok å like det uansett!:)

Dessuten er jo ikke kroppen klar for å takle produkter med vanlig kumelk, som sjokolade osv. riktig enda..

Lillegutt her er bare 5 mnd. og vi har informert besteforeldre og oldeforeldre om at han bare skal få babymat nå og absolutt ikke søtsaker enda:)

Skrevet

uff og huff. for en fæl svigermor. sjønner frusterasjonen din over dette her! er glad for at du sa nei til at bebyen din skulle ha kake. sjokoladekake er jo ikke noe for 6 mnd gamle barn! dem har jo ikke noe vondt av å ikke få det :P helt enig med deg

Skrevet

He he, er vel noe med den generasjonen vil jeg tro;) Min mor skjønner meg veldig, da min bestemor stappet i meg krem da jeg var 6 mnd før moren min rakk å reagere...(jeg digget det selvfølgelig;). Eneste jeg må passe på er faren min, han syns såååå synd i vesla som bare får kjedelig grøt.... Han brenner etter å la hun smake is o.l, men mamma står bak å holder han i øra;-D Er jo ikke synd på henne! Hun har jo aldri smakt og har da ikke noe referanse punkt ;) Ja disse besteforeldrene altså;)

Skrevet

Her syns jeg faktisk at mannen din burde ha sagt i fra; det er HANS mor og du burde få slippe å "irettesette" svigermor. Sjokoladekake til en stakkars uskyldig baby på 6 mnd, uff og uff!! VIL de at ungen skal ligge og hyle med mageknip hele natta liksom? :(

Her kommer jeg til å slite med mine egne foreldre + svigermor; moren min har allerede prøvd å få gullet på 5 mnd til å smake på saus, suge på medisterkake osv.. Grunnen til at jeg fant ut det med sausen, var fordi gutten plutselig gulpet brunt... :P

Skrevet

Høres virkelig ut som mine svigerforeldre!

Jeg ble så lei til slutt jeg, at jeg ga beskjed om at det var MIN unge og JEG bestemte når han skulle spise hva. Han vet ikke hva pizza, kake, vafler og is er. Og da trenger han heller ikke smake på det bare fordi vi sitter å spiser det.

Det tok litt tid, men med sammen beskjeden fra meg hver gang så ga de seg.

Du må rett og slett bare sette foten ned å gi skikkelig beskjed! Eneste som hjelper.

Skrevet

Herregud, slapp av.

Min mor spurte i går om hun kunne få litt krem til sønnen min på fem måneder. Vi spiste dessert hjemme hos oss. Jeg sa nei. Og forklarte hvorfor. Jeg tror hun små-himlet litt med øynene. Da de var unge var "reglene" annerledes og de har ikke blitt opplært på samme måte som oss. Og når vi blir besteforeldre selv, så er det sikkert veldig mye rart vi kommer til å forslå ovenfor våre bar, som de bare sukker og stønner av. Jeg tipper din svigermor ikke gjør dette for å være slem eller for å irritere deg. Men fordi hun prøver å være "snill".

Jeg blir faktisk mer sjokkert over at du snakker såpass nedlatende om din svigerinne og barnet hennes.

Skrevet

Makan til hysteri da.. det var vel bare snakk om å smake på litt kake, ikke spise hele kaka. Og det var vel heller ikke tenkt som noe som skulle skje hver dag.

Enig med deg at så små barn skal ikke ha kake/søtsaker, men det var da måte på hysteri også da.

Mine svigerforeldre (svigermor) er også typen som alltid har smelt sammen en kake til kaffen, og både hun og svigerfar er veldig ivrig på at lillegutt på 1 år skal få smake litt. De gir han en teskje med litt krem på feks, eller en liten bit av et kakestykke. Dette er jo ikke noe som skjer ofte siden vi ikke er hos de så ofte. Så jeg gidder da ikke gjøre meg til uvenn med svigers bare fordi de gir han litt namnam. Han har overlevd han altså. Det er snakk om SMÅ mengder en sjelden gang iblandt - det gir ikke magevondt.

Og forresten, for en ufyselig måte du snakker om din svigerinne og barnet hennes på. Slik snakker man da ikke om familie.

Skrevet

Legger meg helt flat! Er hovedinnlegger her, har byttet nick. Jeg skammer meg skikkelig over måten jeg omtalte familie på:/ Et anfall av ekstrem barnslighet, irritasjon og søvnmangel. Unnskyld på vegne av meg selv:/ Jeg mener såklart ikke så vondt og endsettende om familie! Skulle virkelig ønske dte gikk an å slette dette innlegget. Beklager. Ber om at ikke flere svarer, så innlegget forsvinner raskest mulig bort. Uff=(

Skrevet

Det er jo helt vilt å gi en baby på 6 mnd sjokoladekake, da hadde nok jeg eksplodert skulle noen forsøke å gi min baby det. En annen ting er at i flere land sier de at små barn under 2 år ikke skal ha sjokolade pga et stoff i sjokoladen som ikke er bra for de små. Har spurt leger her om det, men de har ikke hørt om det eller kan svare på hvorfor. Her i huset blir det ikke noe kaker eller andre søtsaker før han skjønner hva det er.

Skrevet

Jeg syntes du har helt rett i å reagere på den måten. Det er menneskelig - og jeg hadde hatt akkurat samme reaksjon hadde det vært min lille baby! Han er jo tross alt bare 6 mnd!

Du har sunn fornuft og vet at det kan være skadelig med både kumelk, tilsetningstoffer og sukker osv til et så lite barn! Jeg syntes ikke du har noe å skamme deg for! Jeg blir også sjokkert når folk gir barn under året som ikke har utviklet tarmene fult enda søtsaker og tilsettningstoffer. Jeg syntes du er en god mor jeg! Godt det finnes fler der ute :)

Det var nok litt uheldig å snakke om svigerinnen på en slik negativ måte, men syntes ikke noe om å stappe sjokoladekake til en som knapt er 1,5 år. Ser ikke poenget med å tilføre små unger sukker i store mengder!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg var ganske så streng da min eldste var baby. Sukker og søtsaker var veldig fy-fy. Var fortsatt streng da nr. to kom, men litt mer åpen for smaksprøver. Ikke bare på søtt, men det å smake på alt.

Nå har vi fått nr. tre, og lar henne smake på så og si alt, så lenge det er bare smaksprøver. Jeg har jo to fra før, og ser at det har liten betydning om de får for eks. litt krem ytterst på teskjea en gang.

Nå har jo min jente strevd med spiseproblemer da, så er ekstra opptatt av at all smaking er positiv smaking, men hadde hatt samme holdning selv om hun ikke hadde hatt disse problemene.

Men, det som er viktig er at andre respekterer foreldrenes valg, uansett hva det måtte være.

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen, fordi det er jo i det minste høflig å spørre foreldrene først om det er greit. Har selv en svigermor som er rask med å la barna smake, men jeg orker ikke hisse meg opp over det lenger da det bare er snakk om små smaksprøver. Har selvfølgelig ikke akseptert et helt sjokoladekakestykke, men noen små biter gjør meg ikke så mye.

Det er selvsagt ikke noe poeng, annet det er litt gøy å se babyens reaksjon.

Jenta vår smakte på alt mellom himmel og jord. Hun spiste paprika og løk som om det var sjokolade. Syns det er greit å la barna smake litt på alt jeg da :)

Det er forskjell på en smaksprøve en sjelden gang iblant og at man gir det titt og ofte.

Men det er min mening. Likevel, er så det fryktelig irriterende at noen tar seg til rette uten å spørre foreldrene om det er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...