Gå til innhold

Dere som er overvektige: er dette ok og si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en dame og datteren satt sammen på bussen. Og den lille jenta spør om hvorfor damen (du) er så tjukk. Så sier moren: "Noen er store og noen er små, sånn er det bare."

Hadde du syntes det var ok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde svart at alle mennesker har forskjellige kropper og fasonger, og at slikt naturen har skapt dem. Hadde vært litt rundere i kantene :)

Skrevet

Ja, helt greit svar, og så ville jeg nok snakket med ungen min siden om at man ikke sier slikt høyt så folk hører det. Ypperlig måte for meg å lære ungen min å gro sosiale antenner.

Skrevet

Hadde nok slengt på at det ikke er pent å kalle andre tykke.

Skrevet

Hadde ikke reagert negativt på det. Hun har jo helt rett da. Noen er store og noen små. Men hun kunne kanskje nyansere det litt, slik som 14:41 skriver;-) Lettere for et barn å skjønne også.

Skrevet

Jaja, selvfølgelig. Man forteller jo barnet at man ikke sier sånt høyt.

Det er helt klart. Men det er jo ganske normalt

at små barn spør og graver sånn høylytt.

Men forklaringen var ok?

Hi

Skrevet

Jeg hadde nok sagt noe sånt som dette: slutt å tull, slik er ikke fint å si.

Skrevet

Helt ok, men samtidig.. Jeg er selv skikkelig feit, og lar meg kanskje lett såre av kommentarer (bortsett fra barns kommentarer). Men jeg ville helst svart barnet mer ærlig, at noen blir tjukke fordi de spiser for mye og er i mindre aktivitet, mens andre kan være født sånn (altså med stoffskifteproblemer). Jeg hadde ikke blitt såret av det (for jeg VET at jeg spiser for mye), men noen hadde kanskje blitt det?

Skrevet

Ja, det er akkurat det. Noen tar seg kanskje nær av det?

Også kan det kanskje være litt for mye info for et lite barn og ta inn?

Vil heller ikke skremme barnet, kanskje hun slutter og spise fordi hun blir redd for og bli overvektig? Mye rart en skal lure på altså..

Hi

Skrevet

Erda et helt greit svar det, er selv overvektig, og hadde noen sagt slik i henhold til meg, så hadde det vært helt ok. Finnes verre svar. Som: Noen er litt for glad i mat/snop,osv. Det ville jeg blitt fornermet av, til tross for at det stemmer her, så er det ikke noe man trenger å poengtere.. Synes dama ga et bra svar jeg.

Skrevet

Altså, jeg synes godt man kan kalle en spade for en spade her. Å si at noen er store og noen er små høres helt greit ut for min del. Det å forklare barnet sitt, rett foran den tjukke på bussen, at noen blir tjukke fordi de spiser for mye mat og godteri, er vel egentlig mer upassende enn å bare konstatere at noen er større enn andre.

Det er ikke alt man trenger å unskylde sine barn for, de bare sier det de ser. Det er selvfølgelig et spørsmål om alder på barnet, men å præve å fortelle en 4-åring at å si tjukk om noen er ufint fordi den tjukke kan bli lei seg, det blir for avansert.

Skrevet

Ja, det er ok av moren å si.

Hva synes du?

Skrevet

Det var jeg som sa dette med at "noen fordi de spiser for mye osv.". Jeg kom til å tenke på en ting. Mannen min sier alltid "Tenk Rema 1000" når ungen spør et av de vanskelige spørsmålene sine. Jeg har kanskje en tendens til å forklare for mye... Men samtidig er det vel lurt å svare så godt man kan?

Dette med hva man kan si i hvilke situasjoner er forresten også viktig å lære barna, jeg vet bare ikke hvordan jeg ville ha sagt det.

Skrevet

Syns det er helt greit å si sånt :)

Selv er jeg tykk, og når barnet mitt kommenterer det (ikke nå mer, såpass stor har hun blitt) så sier jeg bare at "ja, men det er jeg også. Noen er store, noen er små. Det vet du jo" Har jo folk i alle varianter i slekta :)

Skrevet

Synes det er et helt ok svar, og mer forklaring trengs ikke. Ingen grunn til å begynne å forklare et lite barn noe mer, i alle fall ikke på bussen. Jeg tror forresten ikke jeg ville ha nenvt noe med maten i det hele tatt, for hva er "for mye" i et barns hode?

Skrevet

Barn spørr om så mye, og de mener aldri noe vondt med det. Tror jeg ville svart ungen på spm, ala; noen er skapt store, noen små, noen lange og noen korte, alt er like normalt. For så å forklare at jeg forstår ungen lurer, men slike ting er ikke pent å spøre om så høyt, og det er ikke alle steder det passer seg å spøre.Kan være smart å legge til forklaringen om at man kan såre et menneske om man spør ang dems vekt/utseende på den måten.

Skrevet

Ok.. Jeg synes også det var en grei måte og løse det på. Men visste ikke hvordan damen tok det, om hun synes det var et teit svar og gi. Litt vanskelig og sette seg inn i den situasjonen til den overvektige damen selv synes jeg.

Men jeg tenker også sånn at for mye forklaring kan bli vanskelig for hun og skjønne når hun er så liten.

Hi

Skrevet

Ja, helt ok svar.

Jenta har jo rett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...