Gå til innhold

Har vi et ok kosthold synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om vi er sunne nok og sånt.

Til frokost spiser vi for det meste enten knekkebrød eller fullkornsbrød med diverse pålegg. Noen ganger får ungene corn flakes. Barna er veldig glad i syltetøy, men vi kjøper alltid det som er naturlig lett, altså bare bær og frukt. I helgene får de nugatti etter å ha spist et halvt rundstykke med noe sunt på først. Og de får sjokomelk.

Til lunsj blir det mye samme som frokost, men vi kan variere med litt grove havregrynsvafler, grove muffins, rundstykker el.

Til kvelds blir det gjerne enten vanlig youghurt med havregryn i, grove havregrynsvafler, havregrøt el. Av og til kan vi steke vanlige pannekaker, bake scones, boller el.

Så spiser vi alle en del frukt i løpet av dagen. På lørdagene blir det ganske mye snop for både store og små. Og gjerne litt rester på søndagene.

Vi drikker vann eller melk til omtrent alle måltider, har sjeldent brus og juice i huset.

Middager kan f.eks være som denne uken:

Fiskeboller i hvit saus med poteter og grønnsaker.

Kylling/kyllingboller og pommes frites (stekt i stekeovn) med salat til.

Hjemmelaget lasagne med masse grønnsaker i med salat til.

Grønnsakssuppe med flatbrød.

Fiskepudding med potetmos og grønnsaker.

Hjemmelaget pizza med salat til.

Kjøttdeig og fullkornsspaghetti med grønnsaker til.

Noen ganger har vi litt dessert, f.eks is og kjeks. Blir vel det ca en gang i uken.

Vi spiser lite ren fisk, det vet jeg selv, og det blir jo en del halvfabrikata som fiskeboller og sånt, men er det veldig ille egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg. Variasjon er viktig, og grove brød/knekkebrød er superviktig i hverdagen. Frukt er sunt, men ikke for mye, og godteri en gang i uka er også viktig synes jeg. Vi spiser fisk, men gjerne hele fiskestykker som er panerte, er ikke så glad i fisk. Fylt rødspette eller torsk er topp :)

Skrevet

Synes dere spiser mye karbohydrater, men det reagerer jeg kanskje mest på fordi jeg ikke gjør det selv. Ikke fordi jeg er på diett, men fordi kroppen min blir oppblåst av det, og det kanskje kan være greit å begrense det litt. Fryktelig mye havre, havre, havre, for å si det sånn. For så vidt bedre enn hvete.

Ellers spiser dere sikkert helt greit. Dere suiser ikke supersunt, men dere spiser jo heller ikke usunt.

Skrevet

Men hva spiser du og barna dine da på travle morgninger, har med på skole og i bhg og sånt? Ingen av oss blir noe oppblåst av mye havre og grovt mel, så synes det er ok vi da, men kan gjerne variere litt om det er noe som er lett å variere med :)

HI

Skrevet

Masse forskjellig! Omlett, eggerøre, kokt egg (masse med egg som er enkelt), små kjøttboller eller karbonader, deilig salater, hjemmelagde knekkebrød (det er masse deilig frø i det, og barna elsker det), hender at det blir pastasalat o.l. (men da er vi jo tilbake på karbohydrater, men som sagt, jeg unngår det ikke, synes bare det kan bli litt for mye av det), fruktsalat, laksewraps, andre former for wraps, stekt ris osv.

Masse enkel frokostmat og masse enkel lunsjmat... Og noen ganger er det selvsagt bare en kjedelig brødskive med salami i matpakken! ;)

Skrevet

Mmmh, hørtes veldig deilig ut Anonym 14:56.

Kan du ikke gi meg litt oppskrifter, ble veldig sulten nå, hehe.

Vi styrer også unna karbo, av akkurat samme grunn som deg.

Skrevet

Masse gode forslag her, men litt på skeive for meg personlig som går på lavkalori. Kan jo lage litt til barna da :)

HI

Skrevet

Høres bra ut dette HI:)

Vi spiser ikke mye frukt...:/ Men derimot så har barna mine aldri smakt nugatti..vil ikke vise dem det, for da blir de vel hekta...:/ Men snop på lørdag og gjerne litt søndag får de!

Skrevet

Ja altfor mye karbohydrater i lengden er det ikke bra..! Ekstra sulten blir man også av gluten (avheningskapende) Vi spiser også mye eggrøre og bacon f.eks salater osv til frokost. fruktsalater det er mye å velge imellom enn alle disse karobohydratene som brød, cornflakes, pasta osv.

Ellers er det greit med godteri en gang i uka - det er viktig å ikke være alt for sunn - men akkurat med dette med gluten er noe jeg reagerer på fordi det kan skape så mye magesmerter/problemer etter mange år så ville redusert det litt ;) Vi spiser pasta osv men prøver å unngå det :)

vi har blant annet gått over til glutenfritt brød og spiser knekkebrød som er laget kun av frø :)

Skrevet

Mine barn har alltid hatt tilgang til nugatti, og velger det kanskje 1 av 10 ganger.

Skrevet

Kosthaldet verkar OK, men har heilt klart rom for forbetring utan store omveltingar.

Nokre forslag:

-Kva med å byte ut potetprodukt med kokte poteter?

-Som du sjølv påpeikar er her ikkje heil fisk, men farseprodukt. Det er ikkje heilt heldig ernæringsmessig, og de bør også sjå til at den eine fiskemiddagen er feit fisk (til dømes makrell, ørret og laks). Fiskebollar inneheld meir fyllstoff enn fisk, og kan knappast reknast som ein fiskemiddag. Men godt er det absolutt :)

-Du skriv ikkje hvilke grønnsaker de brukar, men det kan vere lurt å variere godt, om du er bevisst på å variere mellom rotgrønnsaker og det som veks over bakken, samt å ete grønnsaker med forskjellige fargar, skulle du ha god kontroll der. Pass også på mengden. Fyll minst 1/3 av fatet med grønnsaker.

-Kjøttdeig kan med fordel bytast ut med karbonadedeig i dei fleste middager. Det er ikkje så mykje dyrare som det kan verke om ein samanliknar kilopris, då det på langt nær forsvinn så mykje av karbonadedeigen under steiking som det som er tilfelle med kjøtdeig (sjå på fettmengda i steikepanna når du har steikt kjøtdeigen, direkte kvalmt).

-Sjølv har eg ingen innvendingar mot karbohydrater, så lenge det er langsame og ikkje raske karbs. Pass på at fullkornsbrødet ditt verkeleg er grovt eller helst ekstra grovt. Det er lett å bli lurt.

Når alt dette er sagt, trur eg ikkje borna dine lir naud med det kosthaldet dei blir utsett for, det finst langt verre vekemenyar.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...