Mrs Mon-e Skrevet 26. september 2011 #1 Skrevet 26. september 2011 I dag MÅ jeg sende inn søknad på foreldrepenger, kun 4 uker til permisjonen min starter:-o jeg er veldig usikker på om jeg skal ta 100 eller 80%. Vet jo at det lønner seg å ta 100% og heller ta ulønnet perm resten av tiden, men er det noe jeg bør være obs på her i forhold til å miste noen rettigheter hos arbeidsgiver? Jeg vet at jeg mister retten på sykepenger etter ulønnet perm og må jobbe noen uker før det opparbeides igjen, men er det noe annet? Jeg vet ikke hvor lang ulønnet perm det blir enda, litt avhengig av barnehageplass osv. Det føles litt tryggere med 80% siden det hadde jeg forrige gang og da vet jeg hvor mye jeg har hver måned uten å måtte sette av penger som ved 100%. hva har dere gjort? Tar gjerne i mot tips:)
katie77 Skrevet 26. september 2011 #2 Skrevet 26. september 2011 Vi har valgt å ta 80% lønn. Da slipper jeg å tenke på å sette av penger til de mnd jeg måtte ha gått uten lønn. Slik vi har lagt det opp nå trenger jeg kun å ta ut en dag perm uten lønn før både jeg og lillebror starter i jobb/bhg Jan 2013. Vi har valgt å benytte oss av både full og gradert uttak av permisjonen. Så i tre mnd skal jeg jobbe en dag mens pappaen har en dag pappaperm før han tar 9 uker perm, mens jeg jobber og har litt ferie. Dette er helt anderledes fra det vi gjorde forrige gang. Da tok jeg all min perm først og far sine 6 uker til slutt. For oss var dette den beste løsningen denne gangen. Lykke til med valget....
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 26. september 2011 #3 Skrevet 26. september 2011 Vi har valgt 100 % foreldrepengeuttak og velger å supplere dette med ulønnet permisjon. Dette med ulønnet permisjon etter foreldrepengeperioden skal være uproblematisk da det er lovfestet av hver av foreldrene har krav på 1 års ulønnet permisjon i etterkant. Vi har god kontroll over økonomien vår, så da valgte vi ordningen som ga oss mest penger totalt. Samtidig er vi klare på at tiden med barnet er viktigere enn pengene, så vi kommer til å supplere med ulønnet permisjon :-)
Tre små troll :) Skrevet 26. september 2011 #4 Skrevet 26. september 2011 Vi har valgt 100% lønn. Siden far nå må ta ut 12 uker taper mannen min masse penger på å gå på 80% lønn. Var ikke så ille når det kun var 6 uker, men nå gir det ganske stort utslag. Jeg også taper en god del da. Men enig med deg at det er litt riski pga tap av rettigheter under ulønnet perm, f.eks sykepenger. Men det går jo som regel bra. Jeg har også veldig mye ferie tilgode som forlenger permisjonen min. Jeg skal også jobbe 20% fra babyen er 6 uker. Dvs ca 1,5 time om dagen hjemmefra. Har veldig fleksibel og grei sjef og regner med det skal gå greit. Tror egentlig det blir litt mindre... Kanskje noen ganger litt mer. Planen er som sagt å jobbe en times tid hjemmefra og dra på kontoret innimellom på møter etc ved behov. Dersom babyen sover bra tar jeg henne med, hvis ikke får jeg litt hjelp av besteforeldre innimellom. Da sparer jeg opp 26 dager ekstra permisjon og kan ta ut 6-7 ekstra uker med permisjon (og 20% jobb). Håper det går greit. Litt kjipt å måtte tenke på jobb, men samtidig litt ok å ikke avskjære seg helt heller.
Miss 84 Skrevet 26. september 2011 #5 Skrevet 26. september 2011 Om du blir gravid ganske raskt igjen kan jo det ha noe å si for hvor mye du får i neste permisjonsperiode. Mener å ha hørt at de regner ut i fra hva du har hatt utbetalt de siste 10 mnd?? Bør sjekkes dersom det skulle være et alternativ. Det kan jo da være skummelt å velge å gå et par mnd uten lønn, også i forbindelse med at du da må få tilbake rettigheten ifht sykelmld
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 26. september 2011 #6 Skrevet 26. september 2011 Tror vi tar ut 80 %. Nav betaler Max ut 6 g, hvilket uansett er en brøkdel av min manns lønn. Mye greiere å slippe å planlegge og legge av til ulønnet perm. Jeg er oppsagt fra termindato, så vil gå lengst mulig i permisjon.
Jomfruen76 Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Hei. Hadde jeg kunnet valgt om igjenn hadde jeg valgt 80%. Med 100% permisjon har mor kun 7,5 mnd perm. Far har rett på 10 uker/12 uker dersom barnet er født etter 01.06.2011. Med tanke på rettigheter til barnehageplass ol. tror jeg det er lurest og velge 80% permisjon dersom man har økonomi til dette. Jeg for min del fødte i mars 2011, og har ikke rettigheter til barnehageplass før august 2012. Jeg skal starte i jobb igjenn om under 4 uker og når pappa permen er ferdig i januar, da må vi ha dagmamma til babyen frem til august 2011. Synest det er litt tidlig og sende babyen avgårde til dagmamma bare 10 mnd gammel. Jeg for min del hadde desverre ikke satt meg godt nok inn i permisjonsreglene til nav, så anbefaler å gjøre det før du event tar et valg. Dersom du tar 100% permisjon og kommer i samme situasjon med hensyn til bhg plass. Vil jeg her nevne at man kan heve kontantstøtte dersom man ikke benytter seg av bhg plass til barnet når det har fyllt 1 år.
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Hiver meg på dette innlegget, selv om eg ikke har termin før i begynnelsen av februar. Eg er helt rådvill på hvordan eg skal velge denne gang. Da eg dei andre gangene kun fikk engangsstønad grunnet student 1 gang og andre gang ikke nok opptjent nok. Det eg syns er så surt er at eg ønsk igrunn 80% lønn men mannen taper MYE penger å ha de vist han skal ha samenhengene. Så sku ønske det gjekk ann å velge seperat. Ønske jo å gå heime med knøttet lengst mulig... :-) <3 <3
Lalina Skrevet 26. september 2011 #9 Skrevet 26. september 2011 Dette her synes jeg også er forferdelig vanskelig. Aner ikke hva jeg skal velge. Mest fordi jeg synes det er vanskelig å vite om jeg regner ut beløpene heelt riktig slik at jeg veit hva jeg kommer til å få utbetalt. Har jo ganske greie på økonomien vår men synes allikevel det er fryktelig vanskelig. egentlig vil jeg jo bare helst være hjemme lengst mullig med vesla...Så jeg skulle ønske jeg bare kunne la være å tenke økonomi!
Mrs Mon-e Skrevet 27. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 27. september 2011 Det ble 80% dekning valget falt på, men er langt i fra sikker på at det er riktig. Jeg prøvde å regne ut på NAV sine sider hva differansen utgjorde, og det var vel rundt 4000-5000kr, hvor noe vil gå bort i skatt pga høyere inntekt. Synes NAV burde hatt litt mer info og kommet med hjelp til oss som ikke vet hva som lønner seg, for det ble for vanskelig å få regnestykket riktig med to som har varierende lønn hver måned pga provisjon. Har ikke peiling på hva jeg ender på utbetalt i måneden, så som sist får jeg bare vente i spenning til første utbetaling:-/
MK73 Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Vi har valgt 100%. I tillegg sper vi på permisjonen med uttak av ferie og 10 ukers permisjon uten lønn. Vi tror det er stor sannsynlighet for at vi blir nødt til å strekke tiden ganske langt ettersom det vil bli vanskelig med barnehageplass. Slik planen er nå blir vi hjemme ut 2012 (jeg startet permisjonen denne uken). Økonomisk lønner dette seg, og vi har ikke noen problemer med å legge av penger de månedene vi får lønn slik at vi har "lønn" også de månedene vi har ulønnet permisjon. Aberet med ulønnet permisjon er at man mister noen rettigheter, hvor mye man mister varierer litt fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.
MK73 Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Så søker vi også kontantstøtte for de månedene vi har ulønnet permisjon.
kth Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 Vi valgte 80% da vi var sikre på at vi ønsket å være hjemme 57 uker uansett. Det føles mye tryggere ut for oss. Vi ønsket ikke å planlegge at vi måtte ta ulønnet perm pga av dette med at man mister rettigheteer etc. Sannsynligheten for at det skjer en noe mens man er i ulønnet perm er vel minimal, men med litt uflaks og feks ett års sykemelding så sitter man "fint" i det når det gjelder penger. Da er man skikkelig ute å kjører for å si det sånn....og vi føler det blir feil å satse på at det ikke skjer en av oss noe da det alltid vil skje "noen" og det kan likeså være oss.....Feks; kan vi ikke styre hvordan andre kjører i trafikken og man kan faktisk bli påkjørt. Vi har altså 80% og jeg håper virkelig vi får barnehageplass etter å ha brukt ferie etc slik at vi slipper å ta ulønnet perm.....samttidig så tenker vi at de 10 000 vi tjener på 100% ikke er det store tapet i fht hva man faktisk kan miste av lønn over lang tid dersom uhellet er ute.
kth Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 En ting til....husk at med 80% så skatter man også mindre enn man ville med 100%. De fleste taper alt i fra ca 7000-10000 utbetalt med 100%, så må man avgjøre om det er det store tapet eller ikke, spesielt dersom man ønsker uansett å være hjemme lengst mulig med barnet.
MK73 Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Nå er det jo slik at skatten beregnes på inntekt på årsbasis, så dersom man velger å bli hjemme like lenge uavhengig av om man velger 80% eller 100% og permisjon uten lønn - så vil forskjellen i skatt ikke være særlig stor (ettersom man ved siste alternativ får noen uker/mnd uten inntekt). Dersom man ikke tar ut permisjon uten lønn så blir selvsagt bildet mhp skatt annerledes.
septemberpiken Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Her blir det 80 % lønn, uten tvil. Vi kan dessverre ikke regne med barnehageplass fra januar 2013, så jeg vil vente lengst mulig med ulønnet permisjon, og synes det er greit med forutsigbar inntekt også. Fra januar 2013 regner vi det må bli delvis ulønnet permisjon for min del, med kontantstøtte og bruk av besteforeldre som dagmamma de dagene jeg jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå