Gå til innhold

Operere bort livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt denne operasjonen? Jeg spør fordi jeg hadde en alvorlig atoni blødning ved første fødsel for 6 måneder siden, og hadde MYE problemer i ettertid. Jeg lurer på, hvis jeg noen gang vil ha flere barn, om jeg kan be om å få operert bort livmoren etter neste fødsel i tilfelle, for å slippe mer av disse livsfarlige, traumatiske opplevelsene. Mitt spørsmål er egentlig, hvordan føles det etter en sånn operasjon? Er det veldig lang tid man bruker på å komme seg etter noe sånt? Og er det noen som har måttet gjort det i forbindelse med fødsel? Sånn at man må komme seg etter en fødsel OG operasjon samtidig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke svaret du ønsker deg, men jeg lurer på om det beste ville være å få henvisning til gyn og snakke med en gynekolog om dette? Da vil du få de beste svarene.. :-)

Jeg tror ikke de vil gjøre et slikt inngrep i forbindelse med fødsel.

Skrevet

Ja du har nok veldig rett i det. Det er masse godt info på nettet også faktisk, men ville bare høre litt rett fra pasienter som evt har opplevd det :) Men tusen takk for svar!

Skrevet

Opplevde det samme, og spurte hva som skjedde om de ikke klarte å stoppe blødningen. Svaret var at de ville vurdert å fjerne livmoren. Så i tilfeller virker det som om de gjør det...

Skrevet

Jeg mistet min livmor i fødsel. Det oppsto komplikasjoner, og det ble KS med påfølgende amputering av livmor. Jeg mistet mye blod, og jeg hadde store smerter i dagene etterpå. Men jeg var på beina dag to (operasjonsdagen er dag 0), og ble restituert til normalt nivå etter ca 3 uker. Men det tar ca 6 uker å komme seg helt 100%.

Jeg har fortrengt mye, men det var VONDT;)

I ettertid er fordelen at jeg aldri blør, ulempen er at jeg ikke kan føde flere barn selv. Men jeg har ikke ubehag av noe slag.

Snakk med gynekologen din, der vil du få god informasjon vil jeg tro.

Skrevet

Det er klart de fjerner livmor ved komplikasjoner, men heldigvis skjer ikke det altfor ofte. Kjenner ikke til at de utfører dette "på forespørsel".. Var bare det jeg mente :-)

Skrevet

De kan vel fjerne den om det er mye plager forbundet med den. Ganske vanlig operasjon i godt voksen alder:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...