Gå til innhold

Ekstrem vannskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tom for ideer....

Har en 9-åring med ekstrem vannskrekk. Etter en uke i syden f eks klarte vi den siste dagen til å få han til å flyte ved hjelp av badering rundt livet. Vi øvde rolig og uten å presse flere timer hver dag, men han er så utrolig utrygg, så han nekter å vasse lenger enn til rumpa ca. I basseng her hjemme skal han bare vasse. Armringer hjelper ikke, han tør ikke å flyte med de. Bærer vi han med oss uti dypt vann klamrer han seg fast i oss som om han skulle være nær å drukne. Vi han har hatt spesialopplegg i svømmingen frem til nå, en time i uka fra september til desember hvert år, og de siste gangene før jul har han turdt å flyte med hjelpemidler. Han fikk diplom at han hadde rukket nivå "boble" etter forårets kurs. I år har han ikke fått noe spesialtilbud, og skal følge klassens opplegg, men alle de andre svømmer jo, så jeg er redd det blir for voldsomt for han, og vanskelig å hjelpe han der han er. Kan vi kreve noe annet opplegg? Finnes det ikke noe kurs i kurering av vannskrekk? Jeg føler at det kunne hjulpet om vi foreldre IKKE hadde vært med, at han blir litt tøffere av å ikke ha oss tilstede. Men han trenger jo 1-til-1 oppfølging så det er ikke så lett å få til. Den alternative svømminga han har hatt tidligere har vi foreldre vært nødt å dra på med han, skolen hadde ikke ressurser.

Dusjing hjemme er også et problem. Vi oppfordrer han til å dusje selv, og han er i dusjen, og vasker stort sett kroppen, men håret er fortsatt tørt etter 10 min i dusjen, og han er ikke i stand til å ta hodet så mye under vannet at det blir vått. Når vi tar ned dusjhåndtaket og holder det helt inntil håret hans får vi vasket håret uten at det blir helt krise. Bading i badekaret har aldri vært noe problem, men han har aldri hatt noen interesse av det, og foretrekker å bare dusje.

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har edderkoppskrekk og skal nå sjekke opp hypnoterapi.

Vurdert det?

Skal vist fungere, om ikke på 100%, men synes det er verdt et forsøk.

Gjest blåklokkevalsen
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale hypnose, dere har ingenting å tape på å prøve.

Skrevet

Er det en offentlig svømmehall i nærheten av der dere bor? er jo mulig de har et tilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...