Gå til innhold

Barn med hard mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 5 år som sliter veldig med hard mage. På det værste kunne det gå opp til 3 uker mellom hver gang hun bæsja. Har etter kontakt med lege gitt henne movicol og lactulose. Movicolen sluttet vi med siden den ikke hadde noe virkning. Lactulosen virket ikke i begynnelsen, men nå etter å ha brukt den i noen mnd så går hun oftere på toalettet, men hun har alltid en veldig hard propp som må ut før resten kommer med normal konsistens.

Fastlegen har nå henvist henne til barnelege. Har fått beskjed om at hun skal ha hjelp innen 30.11. Så vi må fortsatt vente en stund på hjelp.

Noen som har opplevd det samme? Hva gjør de hos barnelegen?

Håper på tips fra noen som har gjennomgått det samme:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til timen hadde jeg økt dosen med Lactulose, hva får hun nå?

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Hun får nå ca 20 ml daglig. Fikk beskjed av legen å gi 10 ml, men har økt dette selv da det ikke hadde noe virkning når hun bare fikk dette.

Vet du hva som foregår på kontrollen på sykehuset? Har egentlig ikke fått noe informasjon enda. Litt greit å kunne forberede henne litt før vi tropper opp.

H.i

Skrevet

Jeg var på Riksen da jenta mi var 1 år, de tok først et vanlig rtg, så rtg med kontrast.

De fant ikke noe galt.

Vi startet opp med Lactulose på 20ml, som vi økte til 25 etter en tid, da hjalp det.

Legen sa vi fint kunne øke til 40ml.

Planen var å gå på dette til hun var ferdig med bleier, men i sommer fikk hun flere ganger løs mage, så jeg trappet ned. Det gikk veldig bra så nå i en alder på snart 2 år har hun slutt.

Spes på Riksen sa at Lactulose er som olje for et sykkelkjede, ingenting som ødelegger floraen i tarmen.

Skrevet

prøvd å kutte ned på melk en periode? funket fint her...

Skrevet

Har ikke så store problemer, men det vi har brukt er:

probiotikatilskudd (helsekost)

grovt brød, druer, rosiner osv.

Hvis hun har fått is, passer vi på ekstra med druer e.l.

biolamelk

aktivitet gjør at tarmene arbeider litt fortere.

Tarmer som arbeider langsomt gjør at det blir mer væske trukket inn av avføringen, det gjør avføringen langsommere.

Man kan eventuelt prøve akupunktur for å få fart på systemet.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Noen som har vert til kontroll hos barnelege pga mageproblemer? Lurer veldig på hva som skjer ved en slik undersøkelse,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...