Gå til innhold

Har jeg rett til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Har lest skrekkhistorier om at mor plutselig ikke hadde rett til sykepenger og ble alvorlig syk.. Nå skal jo ikke dette skje meg, men vil være 100 % sikker på at jeg har alt på min side hvis atte kanskje atte..

mannen skal ha pappaperm januar og ut midten av mars. Jeg hadde tenkt å søke ulønnet permisjon i den perioden..

For saken er at etter midten av mars har jeg 10 uker igjen av min permisjon og som jeg har skjønt da har jo jeg opparbeidet meg retten til disse sykepengene igjen i løpet av de 10 ukene siden jeg hadde ulønnet permisjon i mellom liksom..

Så jeg skal egentlig tilbake i jobb i midten av mars men siden jeg søker ulønnet permisjon blir jo dette 10 uker senere. jobben kan ikke si at jeg må ta ulønnet permisjon fra midten av mars og 10 uker etter det? Jeg har rett på å ta ulønnet permisjon i den perioden pappan skal ta ut pappaperm.

klønete forklart men håper noen skjønner dette og kan svare meg. takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister da retten til sykepenger etter 14 dager i ulønnet perm. Og står uten rettigheter i den perioden i ulønnet perm og de 4 ukene det igjen tar å opparbeide seg rett til sykepenger.(8 uker for egenmelding).

Så du bør virkelig ikke bli syk i den perioden.

Det er opp til arbeidsgiver om du får ulønnet permisjon i denne perioden, men regner med han bare er glad for det siden det er vanskelig å ha vikarer før og etter dette oppholdet.

Skrevet

Ja, vet jo at man mister retten til sykpenger... Men det jeg spør om er: opparbeider jeg meg ikke retten tilbake igjen etter 4 uker med permisjon etter den ulønnet permisjonen.

Og om jeg får permisjon: det får jeg uansett..! Bare at jeg må ta ulønnet :) Mor har ingen krav på å gå til innteksgivende arbeid i perioden far tar ut permisjon det står det på nav sine sider.. Men det jeg er usikker på er rett og slett om jeg opparbeider meg rett til sykepenger etter min periode med ulønnet permisjon? (altså når det har gått 4 uker inn i mammapermen/foreldreperm igjen.

Hvis ikke er det jo litt skummelt med tanke på at da tar jeg først ulønnet permisjon i 10 uker for å deretter ha min permisjon i 10 uker til også må jeg jobbe i 4 uker for å opparbeide meg retten til sykepenger og det er jo 24 uker og det er litt i overkant lenge å risikere tror jeg...

Noen som kan svare?

Skrevet

Ganske sikker på at du opparbeider deg ny rett under den videre permisjonen.

jeg vet at det ikke stilles krav til mors aktivitet under fedrekvoten. Det betyr like vel ikke at du har rett på ulønnet permisjon fra jobb. Det må du spørre arbeidsgiveren din om.

Skrevet

3 Rett til fri fra arbeidet

Rett til fri fra arbeidet er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 31.

I forbindelse med fødsel og adopsjon har foreldrene flere rettigheter som gjelder parallelt og utvidet i forhold til bestemmelsene om fødsels- og adopsjonspenger. Dette er ofte permisjonsrettigheter som ikke gir rett til lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...