Gå til innhold

I dag sa jeg til barnet mitt at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om barnet bæsjer i nattbleia flere ganger så tar jeg 4 kr av sparebøssa hver gang barnet gjør det...

Nå er jeg lei den dårlige uvanen,så jeg håper det hjelper...

Barnet er 4 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å putte på 4 kroner hver gang bleia er tom?

Positiv forsterkning virker stort sett bedre enn straff.

Skrevet

HATER SLIKE SANKSJONER!!!! Stakkars barn!

TROLLEINNLEGG!!

Skrevet

Veldig dum måte å gjøre det på. Barnet bæsjer nok ikke med vilje i søvne og det å skulle bli straffet for noe man kanskje ikke engang klarer å stoppe har ingen hensikt, bortsett fra å gjøre barnet lei seg.

Skrevet

Vi har prøvd det, vi har også sagt at barnet skal få slutte med bleie og bare bruke truse om barnet er tørr i 1 uke. Barnet skal også få en ny seng om barnet slutter med bleie.

Det plager meg ikke at barnet tisser om natten, da vi på begge sider av fam har hatt problemer med sengevetere, men barnet klarer fint å bæsjer på do og er alt for stor til å bæsje i bleia.

HI

Skrevet

Stakkars unge. Velger å tro at dette bare er tull.....

Skrevet

Tror du virkelig at barnet ditt bæsjer på seg med vilje om natten????

Hvor gammel er barnet ditt? Selv om du er klar for bleieslutt er det ikke sikkert barnet ditt er det.

Du vinner ingenting på å straffe barnet ditt.

Skrevet

Skjønner at det er frustrerende men dette er neppe noe barnet gjør med vilje, så straff er ikke tingen - og jeg er redd du gjør en vond situasjon verre, hvertfall psykisk for gutten.

Har dere vært hos lege? Sjekket lukkemuskel?

Skrevet

Barnet er 4 år.

Dette skjer ikke om natten, det skjer om morningen etter at barnet har våknet.

Syns dere virkelig ikke at en 4 åring er for stor til å bæsje i bleia?

HI

Skrevet

Eller jenta selvsagt. Innbilte med at det var en gutt når jeg leste innlegget.

Skrevet

Huff.. lurer på hvordan barnet ditt takler straffen din... Jeg var sengevæter til jeg var 5-6 år, og jeg ble aldri straffet for det! Heldigvis....................... Sluttet da jeg begynte å ligge uten truse:) TIPS!!!!

Skrevet

Men vet du hva? Da må du nesten komme deg opp tidligere om morningen slik at du kan minne barnet på å gå på do.

Bleieslutt og det å lære seg å gå på do er noe du (og far) må lære barnet og dere må følge det opp. Dere kan ikke forvente at barnet skal følge opp dette selv om dere ikke hjelper til.

Skrevet

At barnet tisser er helt greit og det blir ikke straffet og barnet får masse skryt og noen ganger en overraskelse om bleia har vært tørr ett par dager på rad.

HI

Skrevet

Du synes det er helt greit at barnet ditt tisser på seg, men skal straffe barnet når det bæsjer på seg? Snakk om å være inkonsekvent.

Skrevet

hahaha.. Ja, når man leser det i samme setning høres det jo helt bak mål ut:D

Som en over her sier... Hvis du vet at han/hun bæsjer på seg om morgenen så må du jo stå opp tidligere og ta ham/henne med på do! Yngste vår (3 år) har vi stått opp tidlig med for å følge ham på do og tisse. Han tisset ofte på seg sånn nesten med en gang han våknet.

Ikke så lett å kaste seg ut av senga og springe på do når man er litt trøtt og i ørska:)

Dessuten... Jeg leser om alle de som skryter til barna om at bleia er "tørr" om morgenen. Det viser jo selvfølgelig at barnet har begynt å produsere mindre urin om natten enn om dagen ettersom den ikke er råtung, men man kan da ikke vite om de har tisset litt i løpet av natten eller ikke. Bleiene i dag kjennes jo tørre ut hvis det bare er litt tiss i dem. Og poenget mitt var at han/hun kanskje tisser litt om natten også:) Tviler på at en 4-åring bæsjer på seg med vilje om morgenen fordi det er så "lettvint".

Nei... Stå opp tidlig om morgenen du (avhengig av når barnet bæsjer såklart), og bær ham/henne inn på do. Da får du hjulpet ham/henne med å huske "bæsjerutinen";)

Skrevet

Det som kan skje da er at barnet ikke vil bæsje mer, og holder igjen og får treg mage, og magevondt. Kjempebra gjort.

Stakkars barn.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Man prøver alt. Dette kan fungere om du samtidig hjelper barnet med å bæsje om kvelden. Sittepå do med ett blad? Laktulose som hjelper til? Ikke bare straff,men også tilrettelegging og belønning når ting går fint. Den ene virker ikke uten de andre:)

Skrevet

Det er helt absurd å straffe en 4 åring for at hn bæsjer! Snakk med helsesøster og få noen gode råd. Det du driver med nå er ikke bra.

Skrevet

Enig med de over. Straff skal ikke knyttes til avføring!

Skrevet

Dette går virkelig ikke an. Du får snakke med lege/helsesøster om problemet og ikke ta penger fra en liten stakkar som bæsjer. Er du klar over at når du styrer med sånt opplegg så blir kroppen til den lille helt anspent og avføringen kommer da på morgenen for da slapper ungen av? Faktisk ganske skummelt å koble straff opp mot det å skulle gå på do.

Skrevet

Bæsjer barnet noensinne i do? Jeg hadde nemlig et barn som hatet å skulle bæsje i do. Selv etter at han hadde sluttet med bleie måtte han få bleia når han skulle bæsje.Ellers hadde han goldt seg og fått forstoppelse. Vi løste det med MYE ros, lokking, oppmuntring, bestikkelse etc. Men det å skulle bæsje på do var vanskelig å begynne med for knotten min.

Svigerinna mi har fortalt at da barnet var 5 år sa hun at han fra da av måtte betale nattbleiene sine selv. Hun hevder at han da sluttet med nattbleie, men jeg syns uansett det er helt feil metode!

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lurt å be om kommentarer på slike ting her inne. Det er kun DU som vet om barent ditt bæsjer i bleia med vilje (fordi h*n ikke gidder å gå på do, fordi det er mer "bedagelig" å gjøre det i senga), eller om det er fordi h*n ikke klarer å styre det. Jeg tror du vet best selv hva som er lurt å gjøre i denne situasjonen, men om barnet ALDRI bæsjer på do, er det en annen sak.

Skrevet

Jeg tror ikke de fleste 4-åringer har et slikt forhold til penger at det hjelper at penger forsvinner for at de gjør noe galt.

Jeg tror jeg ville forsøkt å overse det. Bare ta vekk bleia og vaske barnet uten å gjøre noe nummer ut av det. Ikke noe oppmerksomhet rundt det. Heller masse positiv oppmerksomhet når barnet gjør "riktige" ting.

Eller stå opp før barnet slik at nattbleia forsvinner av med en gang barnet våkner, da sier vel barnet nødvendigvis fra når det med bæsje.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...