Gå til innhold

Gravid og redd for å miste jobben :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid.. Jeg jobber alene som nattevakt.

Min sjef og jeg har snakket en del om fraværet mitt, det har blitt en del da vi har hatt MYE sykdom her hjemme og hun sa at jeg måtte passe på fraværet mitt fremover..

Nå har det da seg sånn at jeg har blitt gravid og vet med ganske stor sikkerhet at jeg vil bli sykemeldt da jeg har 2 risikosvangerskap bak meg.

Jeg er livredd for å miste jobben min når jeg da evnt kommer med en sykemelding :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En sjef kan ikke si deg opp med sykdom som grunnlag. Dine rettigheter som gravid er sterke så du kan ta det helt med ro.

Skrevet

Har du fast jobb eller er det vikariat?

Skrevet

Akkurat nå er jeg i et vikariat i kommunen som jeg da evnt blir sykemeldt fra men har også fast stilling i kommunen som jeg har permisjon fra nå for å jobbe dette vikariatet som er litt større i prosent..

Skrevet

Da beholder du jo den faste jobben.

Skrevet

Så jeg kan ikke miste jobben selv om jeg har fått "muntlig" advarsel for fraværet mitt? Er hos samme arbeidgsiver jeg har disse prosent stillingene..

Skrevet

Å jobbe natt når en er gravid kan være ganske belastende. Kan du ikke be arbeidsgiver om å tilrettelegge slik at du evt kan jobbe på dagtid eller annet arbeid som gjør at du ikke trenger å sykmeldes?

Skrevet

Det er ikke riktig å gi advarsler for fravær så lenge de er dokumenterte og ikke arbeidsgiver har grunn til å tro at det skyldes skulk.

Skrevet

Det er forbudt ved lov å si opp noen som er sykmeldt- eller gravid. Enkelt og greit. Prøver de på dette, er det bare å kontakte arbeidstilsynet eller LO.

Skrevet

Sykdom er ikke oppsigelsesgrunn så lenge det er innenfor regelverket, altså ikke overgår antall egenmeldingsdager i året. Du kan absolutt ikke få sparken om du blir sykemeldt!

Skrevet

Han sjefen min er veldig dårlig på dette med tilrettelegging, har hatt 2 damer som har gått nattevakter og når de ble gravide fikk de beskjed om de ikke kunne sykemelde seg sånn som de andre hadde gjort, han hadde ikke noe annet jobb til de uansett sa han...

Skrevet

Han sjefen din høres litt rar ut. Hvis det ikke finnes annet arbeid i virksomheten og du pga svangerskap ikke bør jobbe natt så skal det søkes om svangerskapspenger fra NAV. Da får du det istedefor sykepenger. Da slipper arbeidsgiver ekstra utgifter, så for hans del så skulle det ikke bety noe, bortsett fra at han må skaffe vikar.

Skrevet

Tuuuuuusen takk for svar jenter!! :) det var godt å høre at jeg ikke får sparken om jeg blir sykemeldt :) Da kan jeg sove litt bedre i natt, tusen takk :) :)

Skrevet

Vil du sove ekstra godt om natta, så melder du deg inn i fagforeningen.

De parkerer slike sjefer lett!

Skrevet

Hehe ja det har du helt rett i! Er organisert så vi får se hvordan han stiller seg til denne saken når jeg evnt kommer med en sykemelding...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...