Gå til innhold

Sentralbordet på legevakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har historier hvor noe kunne gått galt/gikk galt pga dårlig hjelp på sentralbordet på legevakten.

Jeg ble akutt kjempesyk natt til søndag for 1,5 år siden. Oppkast, høy feber, klarte knapt å røre meg, kløe på føttene og manglende følelse i hendene. Trodde det var influensa, men onsdagen så googlet jeg på nettet, og fant ut at dette var symptomer på TSS (tampongsyke). Skjønte at det kunne være veldig farlig, så jeg ringte legevakta og fortalte hvordan jeg følte meg, og sa jeg var redd jeg hadde fått TSS. Dama på sentralbordet spurte spurte når jeg hadde menstruasjon sist- den var ferdig samme dag. Også spurte hun hvor lenge jeg hadde latt tampongen sitte i. Jeg fortalte det som det var, at jeg kun bruker tampong noen timer av gangen, og har aldri "glemt den". Da lo hun litt av meg, og sa at det ikke var noen fare. Men jeg maste meg likevel til en time, siden jeg syns det var ekkelt uten noe særlig følelse i hendene.

Da jeg kom inn, så ble jeg lagt rett inn med CRP på 270, blodtrykksfall og lå i 1 uke med antibiotia intravenøst og var sykmeldt i mange uker etterpå. Jeg var nær nyresvikt, og fremdeles sliter jeg med nyrene.

Hadde jeg ikke kommet inn den kvelden hadde det var vanvittig stor fare for organsvikt og i verste fall død da jeg hadde en alvorlig blodforgiftning. Skummelt å tenke på.

Andre som har historier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare et helt vanlig menneske på legevakten sin vakttelefon - ikke en snåsamann.

De kan jo ikke lukte hva som kan være galt. Flott at du fikk hjelp, men det er din oppgave å få hjelp.

Et sentralbord skal være hjelpevillig med å finne time. Kanskje du ikke følte at telefonstemmen var så hjelpevillig, men hva ville du hun skulle gjøre da?

Hadde selv ledd litt om en kvinne fortalte meg at hun aldri hadde glemt tampongen der inne.

Skrevet

Hadde du TSS da?

Og så synes jeg det er underlig at du ikke kontaktet fastlege, iom at du må ha vært veldig dårlig mellom søndagen og onsdagen.

Skrevet

Har alltid fått veldig god hjelp av sentralbordet på legevakten. Har kanskje noe med hvordan jeg selv oppfører meg.

Skrevet

Jeg hadde TSS ja. Var hos legen mandagen, men ble bare sendt hjem med sykmelding.

Har de på sentralbordet ingen utdannelse i det hele tatt innenfor helse??

Jeg syns iallefall at det var drøyt at det var uaktuelt at jeg kunne ha TSS, siden jeg ikke hadde glemt tampongen i flere dager. Godt jeg kjenner min egen kropp.

HI

Skrevet

Haha, antyder du at jeg ikek oppfører meg bra? Jeg er faktisk i overkant høflig mot folk, og behandler fremmede pent. Selv når jeg er dødssyk!

HI

Skrevet

Det er en sykepleier som svarer på legekontoret.

Men hun setter da ingen diagnose. Hun finner time til deg - noe du også fikk. Mulig du måtte mase litt. Det må man gjerne på legevakt. Er man dødssyk ringer man akutten.

Skrevet

Jeg er da ingen lege, så jeg VISSTE jo ikke at jeg var dødssyk. Men når noen ringer og er bekymret for egen helse, og sier rett ut hva man tror feiler en, så bør man ikke trenge å mase om en time, ei heller bli "ledd av".

HI

Skrevet

Jeg forstår deg godt jeg hi..og har også inntrykk av at man skal være omtrent dødsyk for å komme inn på legevakten.. Med mindre man er gravid.., da går d lekende lett har jeg inntrykk av.. =) Det er ihvertfall godt å vite...

Og dere som antyder at Hi er frekk osv.. dere vet jo ikke d..så hva er poenget? Oppgitt over åssen folk svarer her inne..

Og Hi bad vel også om liknende historier..ikke pes for sin egen.. hehe.. blir for dumt..

Slutt å forsvar deg du Hi.. Vi er garantert mange som skjønner frustrasjonen din.. Og det er MANGE historier i media om legevakten også..som støtter opp under dette.. Så ingen kan påstå at legevakten er prikkfritt..

Videre er d fullt forståelig at en i resepsjonen må stille spørsmålstegn ved det som blir sagt i andre enden av telefonen..men om en person sier at han vil inn til lege fordi han er redd for egen helse.. ja da burde det virkelig ikke være noe problem.. Det kan fort gå galt.. Og ikke alle er så AKUTT dårlige at de ringer ambulanse..på tross av at det raskt kan gå nedover med allmenntilstanden..

Godt det gikk så bra som det gjorde!

Skrevet

Her er det sykepleiere som sitter i vakttelefonen......

Skrevet

Hva er hensikten med å henge ut ansatte på legevakten? Er du uten feil? Hva med fastlegen din som heller ikke diagnoserte deg rett, skal du dermed henge ut alle fastleger som udugelige også.

Vi er alle mennesker som kan gjøre feil. Det er ikke bra at du ikke ble tatt på alvor, men hvorfor henge ut en yrkesgruppe her av den grunn?

Det er et faktum at tampongsyken ofte kommer av at man har glemt tampongen, ikke når den skiftes regelmessig. De må stille sprørsmål når du ringer for å kunne prioritere.

Skrevet

Det er en tung jobb å sitte og prioritere. De fleste som ringer legevakten er bekymret, og mange som er lettere syke beskriver seg som dausyke. Sannsynligheten for at du hadde TSS var liten, og det kan være forståelig at du ble avvist. Hvordan man blir prioritert kommer dessverre også an på ressurser hos den enkelte legevakt. Jeg er heldig og bor et sted hvor det ikke behøver å være veldig akutt for å komme inn, dessuten får man tim og slipper å vente i evigheter. Slike forskjeller burde det ikke være.

Skrevet

Jeg har selv mast livet av legevakten pga av mit barn som aldri fikk ned tempen på. Klagde i 10 dager til slutt vart jeg og mitt barn sittende på legekontoret til vi fikk hjelp etter 5 timer venting. Havnet på sjukehus og videresent til Haukeland med ein kamp som varte 3 uker. Reiste heim med ei lita kiste.

Skrevet

Så utrolig trist å lese 18:59 :( :( Kondolderer.

Jeg syns ikke legevaktene er noe særlig, de har en litt ovenifra og ned holdning, desverre.

Ei venninne kom inn med datteren sin som hadde fått et heftig kutt på beinet (måtte sy over 20 sting). Jenta var livdredd, det blødde som en foss og gjorde antagelig kjempevondt. Jenta skreik, selvsagt, og sykepleieren hadde kommet bort å sagt at hun måtte være stille. Hun ble oppriktig sint og sa at de ikke kom til å hjelpe henne om hun ikke sluttet å gråte.

Selv har jeg opplevd så mye arroganse på legevakta at jeg har latt som om jeg har vært på besøk i en annen by for å få hjelp der.

Sønnen min hadde 40 i feber, tok ikke til seg væske eller næring, kasta opp 4 ganger, og dama presterte å si at jeg kunne se det ann. Så ringte jeg en annen legevakt, han fikk komme med en gang og ble lagt inn og lå i 1 uke.

Skrevet

Har alltid fått god hjelp på legevakten i Oslo når jeg har vært syk, jeg...

Skrevet

Jeg har stort sett også vært fornøyd, men ble litt paff da jeg ringte en gang jeg var helt elendig. Hadde feber, sterk hodepine og kastet opp blod. Fikk beskjed om at det gikk sikkert helt fint, men jeg fikk ringe hvis jeg ble bevisstløs (??). Lettere sagt enn gjort...

Skrevet

Utrolig at folk gidder å svare når de aboslutt bare har oppkast å komme med!

Det er kjipt med slike opplevelser, og spesielt når det faktisk er så alvorlig som det var med deg. Heldigvis er det ikke SÅ ofte?! slikt skjer:) men det er nok av slike historier, som ikkke går bra, og selvfølgelig er en, en for mye!

Godt det gikk bra med deg:) Og kondolerer så masse til deg som kom hjem med en liten kiste. Det var utrolig trist å lese:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...