Gå til innhold

Dere med 6-8-åringer. Ang søvn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de være lenger oppe i helgene? Eller har dere samme rutine hver kveld?

Min gutt på 6år vil være oppe til kl 21.30 i helgene. Men han våkner like tidlig hver eneste morgen uansett (kl06.30). Han sover aldri lenger.

I hverdagene sovner han kl 20.30 og våkner også 06.30.

Han virker ikke trøtt, men jeg tenker at helgen skal gi mer søvn - ikke mindre.

Hvorfor sover han ikke lengre?

Sover han litt mye i hverdagene? Hvor mye søvn får deres barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 og 8åringen skal legge seg for å sove klokka 21, noen ganger sovner de kjapt andre dager senere. Av og til har de sovnet før ni også. De skal legge seg i senga klokka åtte, men de har en time der de kan lese, spille og andre ting i senga. De er flinke til å si natta om de heller vil sove.

De står opp klokka sju. Akkurat passe for de begge, legger de seg før blir det bare surr med søvn og legger de seg senere blir de trøtte.

I helga er de lenger oppe. Hvor lenge kommer ann på hva vi gjør. Har ingen fast leggetid i helga. Men begge sover lenger dagen etter om de har vært lenge oppe, og det blir heller ikke problemer neste natt når de skal legge seg som normalt igjen. Vi kan godt være oppe til midnatt uten problemer om vi gjør noe gøy.

Skrevet

6-8 åringene er i seng til klokka åtte, ikke oppe til seint på kveld, det er kun unntaksvist.

Skrevet

Mine barn 5 og 8 år, legger seg 19.30 alle dager unntatt fredag. Fredag legger de seg oftest mellom 20.30 og 21. 8-åringen min trenger mye søvn, men sover da også lenger når han er oppe lenger. Likevel har vi bare en kveld med litt lenger oppe, for vi vil ha vanlig leggetid igjen på søndag noe som er vanskelig hvis han sover til kl 9 feks.

5-åringen trenger lite søvn. Hun våkner alltid senest 6.30 uansett når hun legger seg. Oftest våkner hun 5.30-6. Så å ha henne lenger oppe tjener hvertfall ikke til annet enn at hun blir trøtt dagen etter.

Skrevet

Har en som nettopp er fylt 7 år, og som straks blir 9 år. De legger seg rundt kl 20, men sovner sjeldent før 20.30 (han på snart 9 år gjerne ikke før 20.45-21), og står opp ca kl 6.30. Noen ganger våkner de før, andre ganger litt senere. De får være oppe sent en og annen kveld (kanskje en i måneden), men som med din gutt, så sover de ikke lenger dagen etter. I motsetning til din gutt, så er mine definitivt IKKE like blid og opplagt dagen etter de har ranglet. De er sure, grinete og kranglete. Derfor orker vi rett og slett ikke å ha dem våken ekstra lenge på kvelden heller. Hadde de sovet lenger skulle de fått lov.

Nå er jo alle barn ulike, men jeg vil nå si at gutten din heller sover lite enn mye. Men han har kanskje ikke så stort søvnbehov? Er jo ikke alle som har det. Og det kan være han sover mindre i helgene fordi han er mindre sliten da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...