Gå til innhold

Lite hjertesukk her... Hvorfor stopper barnesko på str 38 - 40?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mamma til bl.a. tre gutter, derav to har svære føtter, så blir jeg litt irritert over at barnesko stopper på enten str 38 eller 40. Eldstegutten min blir 9 år om et par uker, og han må ha str 40 i sko til vinteren. Det går an å oppdrive, men det er jammen ikke mange merker som går opp til str 40 (de fleste stopper på str 38 eller 39), og da er skoene dyre (minst 800 kr). Men hva med neste år? Han vil jo bare være 10 år da, fortsatt et barn, men da finnes det jo ikke lenger barnesko for ham. Og jeg vet han ikke er alene om å være så "liten" i alder med såpass store føtter. Skulle ønske de gikk enda litt høyere i størrelse. I hvertfall til str 42-43. Da har vel de fleste begynt å bli tenåringer og kan bruke litt andre typer sko. Jaja, bare et lite hjertesukk dette, er egentlig ikke meningen å få noe fornuftig svar på dette ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende at det er pga slike som meg?! Snart 30 men siden jeg bruker 37-38 handler jeg til meg selv på barneavdelingen;-P Adidas joggesko da, og slike ting uten kitty osv på;)

Skrevet

Haha..unnskyld..men det er vel ikke barnesko?? 38-40 er jo voksnstr..uansett du kan jo kjøpe herrestr?

Skrevet

I skobutikkene jeg handler i, stopper barneskoene på str. 35. Har en datter med pailabber, ti år og bruker 36/37, så vi må selvfølgelig kjøpe sko i voksenmodell.. Men hva så? Hva er problemet med det? Barneskoene koster da uansett 6-900 kroner..

Skrevet

Bruker gutter på 9 år 40?? Oi, det viste ikke jeg. Det gjør vel ikke skoprodusentene heller da kanskje? Det må da være ganske uvanlig?

Skrevet

Jeg brukte 42 når jeg var 12 år. Ikke kult, men det var nå sånn det var.

Og at gutter i prepubertal alder har store føtter er ikke akkurat noe nyhet for skoprodusentene :P

Skrevet

Klart jeg kan kjøpe herresko, men de er som regel ikke særlig barnevennlige. Jeg vil at han skal ha lette og myke sko, som er noenlunde vanntette, kjappe å få av og på (type borrelås eller stramme inn snøring), og tro meg, det vil du slite med å finne på herreskoavdelingen ;-) Gode vanntette sko til herrer er som regel ikke så høye på skaftet, de er blytunge, må knytes (sønnen min kan knyte, men det tar jo tid, og da gidder han ikke når han har det travelt) og koster som regel over 1500 kr.

Skrevet

Det er nok litt uvanlig, men ikke unikt :-) Vet om i hvertfall to andre på trinnet hans med like store føtter.

Og for meg er han fortsatt et "lite" barn. Han er jo ikke det da, men han har fortsatt et barns behov ang klær og skotøy. Han hopper og spretter, plasker ut i dammer osv enda. Han har ikke blitt en bedagelig tenåring som ikke lenger har behov for sko med høyt skaft, som er skikkelig vanntette osv fordi de ikke lenger leker på den måten ute.

Skrevet

10-åringen min bruker også 40 i sko og det er faktisk et "hull" i størrelsene her..

Barneskoene stopper gjerne på 39, men så begynner voksenmodellene på 42.

Jeg spurte i skobutikken senest for et par dager siden hva de hadde å tilby en gutt som bruker 40 i sko og hun sa at det var noen barnesko som gikk til str 41, bl.a Viking, men ellers kjøpte gjerne gutter i denne størrelsen gore-tex sko i dameavdelingen (de er jo som regel ganske kjønnsløse).

Gutten min har fått Viking gore-tex med snøring fra barneavdelingen nå, så får vi se hva det blir til neste år.

Når det kommer til joggesko er det ikke noe problem, for dame og herremodellene er veldig like i utseende. Så han har fått joggesko fra sportsbutikkene og skatesko finnes i alle størrelser så de har han fått fra skatebutikken.

Skrevet

Ja, joggesko er heldigvis mye enklere :-) Kjipt at det blir så mye dyrere så klart, men man finner i det minste greie sko lett da. Er vintersko som er vrient.

Og str 38-40 kan være en "voksenstørrelse" så mye det bare vil, men når det er et barns om har den størrelsen, så blir det jo en slags barnestørrelse det også ;-)

Skrevet

Voksne menn som bruker str 39 går kanskje bare i joggesko, eller de handler i spesialbutikk.

Mulig det er lettere å få tak i små herresko i japanske eller koreanske nettbutikker, siden menn er generelt lavere der enn her.

Skrevet

Fantastisk! Tusen takk skal du ha :-) Må gjemme disse lenkene til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...