Gå til innhold

Kolikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det seg sånn at min stakkars lille gutt på 6 uker i morgen har kolikk. Og gråter som regel fra 17 til 21 om kvelden.. Tungt er det for han og for oss som foreldre. Du blir lei, fortvilt, trøtt, sliten og får samtidig dårlig samvittighet fordi du føler det er noe "du" gjør... Noe det ikke er...

noen som vil dele erfaringer, tips osv? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Trollmor og trollungene ♥
Skrevet

Hehe, fra 17 til 21 er ingenting... forsøk å bær en unge 24 timer i døgnet du;)

Neida, jeg vet hvor utrolig slitsomt og forferdelig det er når det står på, uansett hvor lenge det varer. Føler absolutt med deg!

Vi forsøkte endel ting uten hell, som f.eks kiropraktor og akupunktur, men det var dessverre ingenting som hjalp. Det eneste jeg føler vi fikk noe ut av var å starte med Minifom dråper. Før vi startet med dette fikk hun nesten aldri til å rape, men etter omkring en ukes tid på dråpene ble det dobbelt så bra.

Du får nesten prøve ut litt forskjellige ting, og se om det er noe som fungerer på gutten din. Masse lykke til, og håper du får litt avlastning noen ganger. Det trenger man for å ikke gå på veggen!

Skrevet

Uff, så fælt! Jeg trur det viktigste er at dere får litt hjelp og avlastning - "hvem som helst" kan jo bære babyen.. Anbefaler dere å kjøpe en bæresele slik at armene deres får hvilt. Selv tyr jeg av og til til ørepropper når skrikeriene blir ille, mest for å skåne min egen hørsel og mentale psyke..

Har dere vært hos manuellterapeut (gratis) for å sjekke babyen for låsninger/KISS? Har babyen en favorittside?

Ammer du eller gir dere MME? Er avføringen til babyen normal, sikker på at det ikke er melkeproteinallergi?

Det finnes flere forskjellige tiltak for å lindre/bedre kolikksmertene, f eks:

La barnet rappe underveis når det spiser (ca halvveis, eller etter ett bryst) og etter det har spist; dette for å unngå luftsmerter

Barnet må drikke seg helt mett og tømme et bryst av gangen fordi den fete melken i brystet kommer til sist!

Sukkervann har vist seg å ha en vis smertestillende effekt på barnet. Hvis det virker vil effekten komme ganske fort (i løpet av 5-10 minutter). Man kan for eksempel blande 1 spiseskje sukker i 1 dl vann.

Røykestopp hos moren kan hjelpe

Kutte ut kumelk og produkter laget av kumelk i morens kost kan av og til ha en positiv på barnets kolikk etter 1 ukes tid (melkeproteinallergi).

Kiropraktor, massasje og/eller akupunktur kan ha effekt.

Kolikk vil svinne av seg uansett behandling når barnet er cirka 3 måneder. Barn som har hatt kolikk har ikke større risiko for andre sykdommer senere i livet ;)

Skrevet

har prøvd den 24/7 og skjønner du... for han er stort sett utrolig hele døgnet. men du har non-stop hylskriking spesielt mellom 17 - 21 ca.

Vi har i går begynt med manuellterapaut og han har låsninger i korsrygg og mellom skulderbladene (der nervene til fordøyelsessystemet ligger) i tillegg var han stiv i nakken.

Manuellterapauten sa med en gang jeg la han ned at hun så det med EN gang at han var en typisk kolikkunge med favorittside. Den ene armen krøken og den andre strekt ut vendt sammen med hode til ene siden.

Jeg ammer men har ikke nok melk så det blir halvt om halvt. Har prøvd først Collett og nå prøvd NAN for å se om det ble bedre. Ingen forskjell.. Har prøvd me og uten malt. og har til og med prøvd sviskesaft, men heller ingen stor effekt.

Røyker ikke og spiser variert kost. Har ikke prøvd å kutte ut melkeprod. men det kan jeg seriøst ikke. for det er stort sett det eneste av mat jeg liker :P

TUSEN TAKK for gode tips damer!!

Skrevet

Vippestol med vibrering i setet var gull verdt her!!! Så kunne jeg ha en fot på beina på vippestolen og vippe på han mens han kjente ristingen i rumpa. Da fikk jeg hendene fri til å feks spise middag. :)

Skrevet

Mange snakker også varmt om Hipp sin MME. Kan jo prøve? Jeg tror vi skal gå for hipp sin MME til vår gutt som blir flaskebarn fra fødselen av. Evt NAN sin spesial MME som kjøpes på apoteket.

Skrevet

kan kanskje prøve den neste gang da :) Må prøve å få kjøpt de dråpene dere snakker om hvertfall. Ny behandling på tirsdag igjen med manuellterapauten, merker allerede en forskjell på gutten fra torsdag av :) men igjen kan det være tilfeldig..

Skrevet

Gutten min hadde kolikk og vi prøvde fotsoneterapi og da ble det mye bedre! Verdt et forsøk for dere også! :)

Skrevet

Misforstå meg rett altså; men så FLOTT at manuellterapeuten fant diverse låsninger, og at behandlingen allerede begynner å hjelpe :D Det varmer godt for et mammahjerte <3 Er så deilig når man faktisk finner et problem, som kan løses, slik at den lille får hjelp.

Jeg trur at NAN HA1 er en mme som er mer skånsom for tarmene enn vanlig mme. Har babyen forresten normal avføring, eller er det f eks mye slim (kan tyde på melkeproteinallergi).

Morsmelk er hvertfall det beste og mest skånsomme, med masse nyttige fordøyelsesenzymer. Håper du holder deg unna mat som kan gi babyen ekstra luftsmerter, som kål, erter osv?

Når babyen er så liten er det umulig å skjemme den bort. Kjøp en bæresele/bæresjal slik at babyen får smertelindring og søvnbyssing av kroppskontakt, varme og hjerteslag. Og tenk at tiden uansett går altfor fort, og at babyen snart er en tenåring som du bare kan lengte etter å få holde i armene igjen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...