Gå til innhold

Sykepleiere se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er ble ferdig med utdanningen for to år siden. Jeg begynte å jobbe på en avdeling som sykepleierstudent (jeg var IKKE i praksis der, men tok ekstravakter der) og har nå fått fast stilling som sykepleier ved samme avdeling. Jeg i mellomtiden vært i mammaperm, begynte å jobbe igjen for en måned siden.

Problemet mitt er at jeg ikke føler at jeg klarer å ta spranget helt ut for å bli en skikkelig sykepleier- jeg føler hele tiden at jeg er sykepleierstudenten og at jeg blir sett på som sykepleierstudent. Slik følte jeg det før permisjonen. Pga manglende barnehageplass så har jeg ikke så mange vakter og med en pasientgruppe på over 90 brukere så tar det tid å få satt seg inn i alt...

Jeg er nokså stille av meg, mens det er veldig mange sterke personligheter blandt de mer rutinerte sykepleierne/hjelpepleierne. Selvsagt kommer mye trygghet med erfaringen man samler oppgjennom årene, og personlighetstype er inne i bildet, det er jeg klar over. Vet også at mange erfarne hjelpepleiere kan være "fæle" mot ferske sykepleiere (sier ikke at alle hjelpepleiere er slik :) )

Sjefen har nå innkalt meg til en forventningssamtale, og jeg føler at jeg har mest lyst til å freake ut! Jeg har ingen problemer med pasientkontakt, stell/pleie, oppfølging av pasientene, har oversikt over medikamenter etc. Går overens med de aller fleste av kollegaer, men noen er det full kræsj med. Selv er jeg rund i kantene og kan samarbeide med de alle typer mennesker- men noen har tydeligvis problemer med det. Jeg er ingen brannstarter, men jeg er heller ikke kakebakeren som skal kamuflere alle uenigheter. Det jeg føler mangler er å bli tatt mer alvorlig når jeg faktisk åpner munnen for å si noe, og føle meg trygg nok til at jeg tør å si noe. Å bli møtt med en slags ignorering er ikke koslig...