Gå til innhold

Er det greit at unger får alkohol av foreldre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikter til innlegget der en mor hadde gitt både 12 åringen sin og 17 åringen sin alkohol..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk selv alkohol hjemme fra jeg var ca 17,5 år, ikke så lenge igjen til jeg kunne kjøpe selv med andre ord.

Jeg fikk fordi jeg drakk uansett når jeg var på fest og akkurat da var det mange historier om dårlig brennevin som var i sirkulasjon. Mamma hadde en alvorlig samtale med meg om hennes engstelse for at jeg skulle få i meg disse tingene og jeg forsto henne godt egentlig, sprit man ikke aner hvor kommer fra kan være farlig, men hvem partysyk 17-åring bryr seg om det?

Jeg fikk da en 6-pk med øl når jeg skulle på fest, og jeg drakk faktisk aldri noe mer enn det heller. Så det fungerte greit hos oss.

Men jeg vet statestikken sier at alkohol de får hjemme kommer på toppen av det de skaffer seg selv, så jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville gjort selv. Nå tenker jeg at det er best de ikke får noenting, men kanskje jeg ombestemmer meg når barna er 17 år gamle, jeg vet ikke. Kommer jo an på barnet, kommunikasjonen osv. Men jeg hadde aldri kjøpt alkohol til en 12 åring, hadde jeg tatt 12 åringen min i å drikke hadde det blitt seriøse straffesanksjoner i heimen!

Skrevet

Heldigvis mange år til jeg trenger å ta stilling til dette, men det viktigste for meg er at jeg får lov til å hente mine barn uansett. Om de ligger drita i ei grøft så vil jeg at de ringer meg, og ikke overnatter på sofaen til en eller annen kåt 25-åring...

Vet ikke om jeg vil kjøpe alkohol til mine barn, men jeg håper og ønsker sterkt at vi kan ha åpne diskusjoner om dette i hjemmet. Dersom 14-åringen min fester, så vil jeg vite når og hvor, og med hvem. Vil ikke ha en unge som juger til meg. Mine foreldre kjørte og henta meg på fester, og jeg måtte stadig ha med ei venninne hjem som jugde til sine foreldre og sa hun sov hos ei venninne og ikke var på fest... Hun stjal penger av foreldrenes lommebøker og kjøpte dårlig sprit, og hvem holdt håret hennes mens hun spøy - jo MIN mamma..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...