Gå til innhold

Alkohol og barnevern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan barnevernet " blande seg inn" i at min mann drikker 2 ganger i uken?

Han drikker ikke hjemme så barna vil aldri se han full

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trr jeg ikke.

Vet om en famillie der faren drikker hver dag, fra klokke 18.00 til 02.00.. Og barna har sett han full mange ganger, ingen barnvern der.

Skrevet

Hvor mye drikker han da?

Og ja, om din mann ikke er skikket til å ta seg av barn, så er det barnevernets oppgave å se om det finnes en annen omsorgsperson i barnets liv.

Skrevet

Sannsynligvis ikke så lenge barna har en omsorgsperson i hjemmet som er skikket når far drikker (seg full?).

Det er mange foreldre som drikker både øl og vin mens barna er hjemme og sover. Det i seg selv sier ingenting om deres omsorgsevne. Det er den dagen drikkingen går utover barna - som i at barna ikke får mat, at de må vaske sine egne klær, at de ikke får leksehjelp, at de må passe mindre søsken fordi mor og far er full og at de ikke får den omsorg og oppfølging barn trenger - at barnevernet kan komme inn i hjemmet å veilede og hjelpe foreldrene og barna.

Skrevet

Så lenge han drikker normalt så nei. Med normalt mener jeg til maten og noen øl til tv underholdningen, kanskje en konjakk også og slike ting.

Er det unormalt, dvs., dritings før klokken 17, pælmer innpå alkohol i alle slag og oppfører seg truende og idiotisk så ja.

Men du sier han ikke er hjemme å drikker, så da er det nei, barnevernet blander seg ikke i at voksne er på fest i helgene.

Skrevet

Barnevernet blander seg når voksne er på fest i helgene jo.

I en liten by kan det være kjent at en spesiell person drikker seg full hver fredag og hver lørdag (over flere år). Barnevernet kjenner godt til mannen, og de vil sjekke at det er en edru omsorgsperson sammen med barna.

Kjenner til et slikt tilfellet jeg. Så jo...barnevernet venter ikke på en bekymringsmelding. Noen ganger oppdager de ting selv.

Skrevet

Han drikker seg full,blir voldlig osv. Derfor er han ikke hjemme når han drikker.

Jeg er en edru omsorgsperson som er hjemme med barna. De har ett normalt liv, med normale rutiner- stabilitet osv. Det eneste som er feil er at faren har alkoholproblemer.

HI

Skrevet

Barnevernet kan "blande seg inn," altså opprette undersøkelse, dersom det mottar en bekymringsmelding om et barn. Denne kan mottas fra eksterne eller barneverntjenesten kan melde til seg selv.

En melding som sier "en far tar en øl på puben to ganger i uken, mens mor er hjemme med barna" vil neppe undersøkes, mens en melding som sier "far er ravende full minst et par ganger i uka og jeg er ikke helt sikker på hvem som ser etter ungene" vil nok undersøkes.

Skrevet

Og du er sammen med en voldelig person fordi???

Det er omsorgssvikt å la barn vokse opp i et voldelig hjem!

Skrevet

Takk Pila:) jeg er ikke redd for undersøkelsen. Jeg er en godt egnet omsorg person for mine barn.

Men kan barnevernet tvinge meg og barna til å forlate far? Selv om han ikke drikker hjemme?

HI

Skrevet

Nei.

Det er egentlig veldig få ting barnevernet kan tvinge familier til å gjøre. Det som kan skje dersom man i en familie ser at én forelder utøver omsorgssvikt mens den andre har adekvat omsorgsevne, er at den ene får beskjed om at det er en del av foreldrerollen å skjerme barna sine fra noen som skader dem. Dersom en forelder ikke evner å skjerme barna, f.eks ved å forlate en voldelig partner, kan omsorgsovertakelse vurderes.

En forelder med et alkoholproblem vil nok rådes til å søke hjelp for dette, men det at vedkommende ikke er beruset sammen med barna er jo nettopp skjerming.

Skrevet

Jeg leser mellom linjene her at du kanskje søker etter en mulighet til å gå fra han? Og det er vel og bra det!

Jobber i ruspsykiatrien, og vi opplever ofte at så lenge barnet har en edru omsorgsperson, så vil ikke barnevernet gjøre andre tiltak enn å hjelpe.

Skrevet

Nei,jeg søker ikke en mulighet til å gå fra han. Men noen i min omgangskrets er ikke enig i livet vi lever og mener jeg må ta med guttene og reise fra han. Barn har ikke godt av at begge foreldrene ikke bor sammen hele uka. Så en bekymringsmelding vil bli sendt på familien min :(

Og hvorfor jeg lever med en voldlig person. Han blir kun voldlig når han drikker. Han er ikke voldlig edru. Da er han en god far og ektemann.

HI

Skrevet

Men du synes altså at det er greit om han bruker vold mot deg, og kanskje barna (og hvertfall skremmer livskiten av ungene), bare fordi han gjør det når han er full?

Da er du ikke helt i vater, og den bekymringsmeldingen helt på sin plass!

Skrevet

Når bv ikke bryr seg om foreldre (en tidligere venine av meg) som gir ungene sine (under skolealder) alkohol om kvelden for å få de til å sove, så bryr de seg neppe om at en voksen mann tar seg ett par glass noen ganger i uken.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er greit at han er voldlig. Hvor har du det fra? Som sagt lenger oppe,han er ikke hjemme når han drikker! Barna ser han ikke full!

HI

Skrevet

Hvorfor syns du det er greit at han drikker seg så full at han blir voldelig 2 ganger i uka? Hvorfor syns du det er greit at han ikke selv ser at han ikke kan drikke når han blir sånn?

Det handler jo ikke om at han ikke er hjemme så barna ser det, men hva når han er ute? Havner i slosskamp? Slår ned noen, blir satt i fensel, etc etc. Hva om han en dag mister så besinnelsen at han dreper noen i fylla?

Hvis du ikke leter etter en grunn til å forlate han, så bør du tenke på det. Jeg forstår godt at mange ikke er enige i hvordan dere lever. Jeg ville aldri godtatt at mannen min drakk så mye 2 ganger i uka. Det kvalifiserer faktisk til en alkoholiker. Vil du at barna dine skal vokse opp med en alkoholiker til far?

Skrevet

det virker jo som om du synes dette er helt grei oppførsel??

Barn får med seg de utroligste ting. Senere vil de få med seg drittsnakket på bygda. Hurra..

Skrevet

Vel,ja. Min mann er alkoholiker,og jeg vil fortsatt leve sammen med han.

Jeg syns ikke det er greit,men det er en løsning som fungerer pdd.

Det er ingen fare for at han skal havne i fengsel osv, det er jeg helt sikker på.

HI

Skrevet

Joda, det er nå greit det at du vil leve med han. Mange med rusproblemer lever i et lykkelig forhold

Men hvorfor vil du ikke hjelpe han? Sette noen grenser, be han dra på avvenning?

Du kan ikke si at du er helt sikker på at han ikke vil havne i fengsel, det har du ingen garanti for. Om han så ikke er den som ypper til bråk, så kan andre bråke med han. De kan banke han gul og blå, og han kan bli alvorlig skadet. Jeg forstår ikke at du ikke bekymrer deg mer for det enn om dere skulle få en bekymringsmelding. For det er faktisk helt riktig å gjøre det.

Skrevet

Barnevernet vil sikkert tilby dere hjelpetiltak, såkalt frivillige hjelpetiltak. Om det kun er et tilbud eller om det faktisk viser seg å være et krav fra Barnevernet, kan jeg ikke si.

De kan også henge seg opp i samspillet mellom mor og barn. Bv forventer å bli mottatt som nære og kjære slektninger, og at samspillet i familien er godt.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article3731245.ece

Skrevet

Det e r ikke andre mennesker sammen med han når han drikker,derfor er jeg sikker på at han ikke kommer i bråk.

Jeg seter grenser og stiller krav, derfor drikker han ikke hjemme! Men det er grenser for hvor mye man kan presse en alkoholiker. Av emning vil ikke virke før han vil det selv. Frem til han innser at han har ett problem er det lite jeg kan stille opp med der.

Samspillet mellom meg og barna er godt,så jeg er ikke redd for bv ang det:)

HI

Skrevet

Men det er altså greit at han er voldelig mot deg? For det må han jo være, siden du sier han ikke er voldelig med noen andre.

Hva skjer når ungene er obsternasige tenåringer og støter på far som full? Slår han dem plutselig da?

Skrevet

Nei,han er ikke voldlig med meg heller. Jeg er ikke sammen med han når han drikker,jeg er hjemme med barna. Og han drikker ikke noe sted det er andre mennesker, ei heller vil barna våre støte på han som tenåringer.

Barna er mer skjermet mot ha nå enn de vil være om vi går fra hverandre. Da har jeg ingen mulighet til å styre han.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...