Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Barnet vårt tisser på do, men er livredd do og vil heller ikke bæsje på potta.... Mannen min har nå 4 gangen "tvingt" barnet til å gå på do å bæsje...det vil si at han sier hun ikke får gå fra do før hun har bæsjet, hun gråter og gråter... hun vil kun bæsje i bleie...og har hatt litt forstoppelse.... hun har ikke bleie på seg til vanlig, kun om hun er ute lenre om gangen..da bæsjer hun også.... jeg mener det er galt å tvinge ett barn til å gå på do, greit hun tisser på do men hun er livredd for å falle ned i doen har hun sagt til meg..og hun er livredd, og liker ikke pappaen fordi han tvinger henne til å gå på do!! har nå forhåpentlgvis snakket fornuft inn til mannen og det skulle ikke gjenta seg... men inderst inne tror han at hans måte med bleieavening er den beste...jeg synes hun skal få bæsje på do når hun er klar til det!! hun blir 3år i nov.....
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 ingen? er vel nysjerrig om noen er enig med meg her, mannen mener jo at det blir for dumt å ta på henne bleie slik at hun skal bæsje...men skal hun ha forstoppelse da fordi hun ikke tør bæsje:( HI
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #4 Skrevet 23. september 2011 Vanskelig å svare på, da jeg ikke kjenner jenta di. Men i utgangspunktet vil jeg mene at det er uheldig å tvinge barn til å bruke do, særlig om de er redde for den. Meeen, jeg hadde nok pressa på litt. Doen er ingenting å være redd for, og det ville jeg formidla til jenta mi også. Ville pressa henne litt til å sitte på doen, og rost henne for det - uavhengig om hun tissa eller bæsja mens hun satt der.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 Jeg får lyst å gråte når jeg ser hva du skriver.. Vi har en gutt som snart er seks år. Vi ble presset av b-hagen da han skulle på storavdelingen3 år...,å få han til å bæsje på do. Det var heeelt grusomt. Gutten gråt å skalv,svettet å var livende redd. Rett å slett. Det endte opp med full forstoppelse Fikk en pille for å få ut bærsen...det va rjo ubeskrivelig vondt til han. Han satt på fireføttene,og bæsja i bleien da...stein hardt det som kom ut selvfølgelig. Fire ganger måtte han før det var tomt. JEG føler det som d var et overgrep ;( Og jeg angrer dyrt på at vi tvang han! Han sliter enda med do-gåingen. Han går ikke frivillig. Jeg TROR at hvis han hadde fått bestemt selv,når han var klar for det..så ville ting vært anderledes..jeg har ikke tall på hvor mange timer vi har sittet foran do,og oppmuntret stakkars gutten vår.... Og ja vi prøvde med premie,klistermerke,belønning...aaaalt. Skal aldri mer tvinge han til å bæsje
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #6 Skrevet 23. september 2011 19.11 Huff er det sant?? Her er det slutt på å presse henne til å gå på do allefall, sagt klart og tydelig i fra til mannen i dag. Akkurat det du beskriver jeg er så redd for, at hun skal få do skrekk!!! Nei aldri mer!! HI
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #7 Skrevet 23. september 2011 stakkars gutten din foresten:(
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #8 Skrevet 23. september 2011 Jeg har to gutter som ble tre år i slutten av juli. En av dem slet lenge med bæsjing generelt, han holdt seg så lenge han kunne og ville egentlig ikke bæsje i det hele tatt. Dette førte med seg en del negativ fokus. Da både han og broren sluttet med bleie i sommer, prøvde vi å få han til å bæsje på do eller potte, men han nektet. Etter hvert kuttet vi ut alt mas, og lot han få på bleie når han skulle bæsje. Fra først å bruke litt tid på å gjøre det i bleia, gikk det etter hvert veldig kjapt bare han fikk bleie på. Vi sa bare innimellom at han skulle si i fra hvis han ville bæsje på do. Så plutselig begynte han å si at han snart skulle bæsje på do, og så en dag gjorde han det i barnehagen, og dermed var problemet løst. Nå bare uker etter bæsjer han til og med på utedo. Bare for en mnd. siden hadde jeg aldri trodd at problemet skulle løse seg av seg selv. Vi hadde da slit med bæsjingen hans i nesten ett år. Så jeg har mest tror på å unngå tvang og mas, og la det gå i deres eget tempo. Siden jenta di allerede tisser på do, tror jeg bæsjinga kommer når hun er trygg og klar for det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #9 Skrevet 23. september 2011 19.27 Akkurat! Så enig. Akkurat det har jeg forklart til mannen i dag. HI
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #10 Skrevet 23. september 2011 Man skal ikke skremme barna når det kommer til dobesøk har jeg lært, men man skal tilrettelegge og presse en del. Min sønn er et glimrende eksempel på en unge som glatt kan bruke bleier til han er 5 år :/ Han er ikke redd doen (han er genrelt lite redd), men han nekter. Han har fått en fiks ide om at han skal være liten baby, og små babyer bruker selvsagt bleie. Prøvde INNBITT i sommer, men da tissa han bare på gulvet, skulle ikke tisse på potta. Når han en gang slumpet til å sitte på potta og det kom en skvett fordi han lo eller noe (vi hadde pottetid mens han så film ) så roste vi ham opp i skyene, skrøt og lot ham tømme ut potta selv, trykke på knappen så det ble borte i do og danset tissedansen, u name it! Men når satt ham på do/potte regelmessig på morgen og kveld sa han kontant nei, det skulle han ikke.... Så han her må presses. Turte liksom ikke å "kaste bleiene" (gjemme dem unna) og håpe på det beste, var jo livende redd for å gi ungen traumer. Men har innsett nå at det var det dummeste jeg NOEN GANG har gjort. Så nå har vi en unge på 3,5 år som nekter å kaste bleia, for han skal være liten baby, og vi får ikke kommet skikkelig i gang med avvenning nå som det går mot vinter, GREAT! *hjertesukk!*
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #11 Skrevet 23. september 2011 Ja det er helt sant..det har vært en kamp hver dag,vil enda ikke bæsje når han er borte. Fælt når vi er på ferie,han får skikkelig angst...får også treg mage,og vondt Vi må planlegge: Når du har spist middag så går vi å bæsjer. sånn at han har litt tid å tenke å forberede seg på d. Det fungerer ganke fint. Nei du må ikke la mannen din tvinge henne...menn er litt ubetenksom med slike ting. Men jeg tror nok han og vil innse at det ikke er bra for henne... alle går jo på do til slutt..hehe lykke til! Jeg med gutten som nå går på do,"litt" planlagt Men,han går!
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #12 Skrevet 23. september 2011 HI igjen Mannen min har forstått det nå, han tenker bare ikke alltid så langt dessverre. hehe....men han er veldig flink med barna, og jeg VET han bare ønsker å ha henne fri for bleier, han er bare så engasjert og vil gjerne hjelpe men tenkte nok IKKE på at det kan skape traumer..menn er vel litt enkle i tankegangen til tider?? Men det skjer ikke igjen, nikket og bukket når jeg fortalte han det..så det ordnet seg...hun får bleie i morgen...jeg har bestemt meg for å ikke mase om noe..det får komme når det kommer!! takk, lykke til med "gutten din og do trening" du også)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #13 Skrevet 23. september 2011 Jeg "tvang" jenta mi til å bæsje på do. Hun tisset fint på do, men når bæsjen kom ville hun hoppe av. Jeg satt på en krakk og holdt rundt henne slik at hun ikke kunne hoppe av. Jeg strøk på ryggen og trøstet mens hun hyyyyylte. Hun fikk etter hvert hard mage av å holde seg. Det endte opp med at vi gav henne avføringsmiddel for å få fart sakene og fortsatte å holde henne på do. Når bæsjen ble mykere slappet hun av og hun klarte til slutt å bæsje uten å være redd. For meg var det ikke et alternativ å kjøpe inn bleier til å bæsje i. Jeg var hele tiden rolig og trygg når jeg satt med henne på do. Trøstet og koste med henne, dette roet henne og fikk henne til slutt trygg på do.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #14 Skrevet 23. september 2011 Du skriver at hun er redd for å falle ned i doen, sitter hun rett på "voksenringen" som den heter hos oss? I tilfelle vil jeg anbefale deg å kjøpe en barnering du kan legge over sånn at hun ikke føler hun kommer til å falle ned. Det brukte vi i begynnelsen når sønnen vår skulle gå på do og det hjalp han masse. Han sluttet å bruke den forholdsvis raskt, men tok den frem en periode etter på av og til hvis han feks hadde vondt i magen, for da kunne han sitte på do og slappe av uten å måtte passe på at han satt ordentlig.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #16 Skrevet 23. september 2011 Vi har do ring ja..hun vil ikke sitte på den heller selv om den er fra drømmehagen:))! Tisser ellers på vanlig voksen do ring (altså den vanlige hehe) og på potten uten problem. Vil ikke bæsje på potten heller! HI
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #17 Skrevet 23. september 2011 Jeg tror man skal passe seg for tvang ved toalettbesøk. Dette kan ha helt motsatt effekt. Gjør dotiden til noe hyggelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå