Gå til innhold

Er det vanlig å få vondt i ryggen allerede??


vekten30

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 16+6 og har nå fått så gruelig vondt i ryggen :/ Den kjennes ut som den går av i korsryggen. Jeg har et svangerskap bak meg men kan ikke huske at jeg hadde vondt i ryggen så tidlig. Ingen bekkenløsning på forrige. Dette kom helt plutselig, så jeg håper at det går like fort over men... I går kjentes det som om det gikk ut over isjeas (hvordan skrives dette ordet, hehe!! ) nerven min.. For kjente det nedover ene benet.. Men kjenner ikke noe til det i benet i dag. Vet det er vanlig å kjenne dette senere i svangerskapet. Er det noen andre som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er like langt på vei som deg, og har også opplevd skrekkelig ryggsmerter. Spesielt etter å ha tilbringt mye tid sittende. Mest på venstre side av korsryggen og nedover benet. Gruelig vondt, og syns dette er tidlig... men hva vet jeg? Liker ikke at jeg må "vagge-gå" allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bekkenløsning.... Kjempekjedelig å få det såpass tidlig, men du burde ta det opp med legen din sånn at du kan få begynt med behandling. Jeg er 12+1 og har fått behandling hos fysioterapaut i 3 uker allerede :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har fått begynnende til det jeg også, det kommer rare "knekke"-lyder hvis jeg har sittet litt rolig og så begynner å bevege meg! Men jeg tror mitt er selvforskyldt; vi driver med visninger nå, og da har vi hatt vårrengjøring og julerengøring i ett! Leiligheten er helt strøken og skinner, og kjæresten min har vært helt fantasttisk og gjort det meste og tatt alt av bæring, men likevel tror jeg jeg har gjort litt mer enn jeg burde!!

 

Håper på at det går over hvis jeg roer ned litt nå, eller er det slik at gjort er gjort og det bare kan bli værre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først fått bekkenløsning så forsvinner den ikke igjen. Men jeg trodde ikke man kunne få det av ytre påkjenninger.... Det er helt vanlig at det knekker og knaser hvis du har sittet i ro en stund, det er bare muskler og ledd som har stivnet litt og er helt ufarlig :) Bekkenleddet er i konstant bevegelse og beveger seg normalt 3 mm. Når man er gravid påvirker horonene dette, og bekkenleddet kan da bevege seg opp til 3 cm. Da kan det også presse på isjias-nerven og gi mye plager... Men jeg TROR ikke husvask kan ha provosert det fram (men jeg er ingen lege så jeg sitter ikke med svarene). Lykke til, og skal krysse fingrene for at det ikke er bekkenløsning :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO, husvask kan godt provosera fram ryggsmerter og bekkenløsningssmerter. spesielt bevegelsar som å dra teppet på plass med foten er fyfy! Og støvsuging og vasking av golv der du har vridning og "dragning" på ein gong.

Turar på ujevnt terreng så ofta som mogleg kan styrka bekkenmuskulaturen og begrensa smertene, unngå turar på asfalt.

Sov gjerne med pute mellom knea om du søv på sida, viss det er behageleg.

Eg er nå i veke 18, men smertene svingar. Kjende det først for eit pR mnd sidan, og så har eg vore Veldig forsiktig, og det har hjelpt. Sjølv om det aukar på igjen nå.

 

Ver forsiktig og hald føtene samla :-D Så minimerer du det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trenger overhode ikke være bekkenløsning folkens. Når man er gravid løsnes det i alle leddbånd og det er lett å få vondt i ryggen. Jeg får også det selv hvis jeg ikke passer på og jeg er i uke 14+2 (2. gangs). For meg hjelper det med sykling (i studio) eller gå i ulendt terreng, og så tøying. og da tøyer jeg alle beinmusklene godt, for jeg har funnet ut at mye ryggvondt kommer fra stramme muskler pga løse leddband lengre ned. Dette hjalp også senere i forrige svangerskap når jeg hadde det akkurat slik du beskriver.

 

selvfølgelig kan det hjelpe godt med fysioterapi. selv hadde jeg god hjelp av et par timer hos osteopat på det verste, så holdt jeg det ved like med tøying hver kveld og god tykk pute mellom beina så bekkenet fikk god hvilestilling om natta.

 

Det er ikke alle vondter i rygg og bekken som er bekkenløsning, ofte er det mest stramme muskler.

 

-Ergoterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips og råd. Nå er vi ferdige (for nå ihvertfall) og vi har fått slappet av godt de siste dagene, og lille jenta vår ble til og med plassert hos besteforeldrene en natt :-) Vi har dermed gått en halvlang tur og ellers fått slappet av iforhold til rydding og rengjøring men også stresset rundt om vi får solgt, og jeg føler at ting går litt lettere :-) Så da håper jeg i mitt tilfelle at det hele bare var stress og forbigående (ellers så vet jeg at slike ting går veldig opp og ned, men det er så deilig å leve i håpet :-)

 

Angående pute mellom benene når en sover tror jeg veldig på det og det høres nesten logisk ut. Jeg gjorde det under hele forrige svangerskap, ikke for bekkenløsningen for det var jeg så heldig og slapp helt unna pluss at jeg ikke visste at det skulle hjelpe mot det, jeg bare gjorde det for det føltes til tider avslappende ut for den store magen??? Så da skal jeg ihvertfall begynne med det igjen nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nå gått en liten stund siden jeg skrev dette innlegget. Å hurra så har jeg ikke kjent noe mer av dette. Det ga seg etter 3-4 dager :) Men det var ikke noe godt da det stod på. Jeg er veldig glad for at jeg ikke har kjent noe etterpå og håper at jeg slipper det. Jeg har også blitt mye mer bevisst på å ikke bære jenten min på 2 år dersom det ikke er ytterst nødvendig :) Setter meg heller ned på gulvet sammen med henne eller holder henne i hånden når vi går :) Tror veldig på det du sier her om stramme muskler. Det har jeg hatt siden jeg avsluttet fotball for 11 år siden ;) Så jeg tror absolutt at du sier noe viktig her :)

 

Håper bare at det ikke kommer tilbake til meg!

Håper at det ordner seg for dere andre også!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...