Gå til innhold

3 uker med nattavvenning og enda sover han ikke!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere!

Vi har en sønn på straks 10 måneder, som enda ikke har sovet hele natten. Jeg har ammet han i 9 mnd, og ammer fortsatt, men har kuttet nattmelken. Samboer tok seg av avvenning, fordi vi ble enige om at hvis jeg tok det, så ville det ta lengre tid.. ettersom prinsen ville luktet melken og blitt ivrig.

Men nå har vi holdt på i 3 uker, og han våkner fortsatt!

Minnes alle som sa : " 3 netter..4 maks!"

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det folk mener er at det bare tar noen netter før barnet forstår at det ikke får melk om natta, men de kan godt våkne likevel.

Gutten min ble nattavvendt i 8mnd-alderen, men frem til han var 2 år kunne jeg telle på to hender de nettene han hadde sovet hele natta gjennom.

Babyer har mange faser med lett søvn i løpet av natta, og da skal det lite til at de våkner. Jenta mi våkner ofte 3-4 ganger om natta, noen ganger oftere og noen ganger sover hun hele natta.

Når du sier våkner, er det sånn at han ikke kan roes og våkner helt, eller er det mulig å få han til å sovne igjen i løpet av 10minutters tid?

Skrevet

Han sovner hver kveld klokken 8 uten unntak. Så våkner han gjerne i ett-tiden, og da sovner han raskt.

Og så blir det mer varierende. Av og til våkner han ikke før i 5-tiden og da får han mat, før han sovner igjen og sover til 7.

Men, han kan også våkne halv tre og være våken i en time før han sovner igjen.

Av og til må samboer stå opp med han klokken 4..

Skrevet

Må nok følge opp med den der... Husker ikke helt når vi kuttet ut flaske om natta.., men vår gutt våkner fortsatt og er 2,5 år. Tror det er ganske vanlig altså. Har sikkert 6-10 venninner/bekjente med barn i samme alder og de våkner de også.

Skrevet

Har dessverre ingen andre tips enn at dere skal fortsette med det dere gjør. Dersom dere har holdt på i tre uker, så tenker jeg det er greit å bytte litt på. Det må være slitsomt for mannen din å ha dette alene. Det er greit å stå i det når det varer i kun noen dager - men ikke i uker! Noen barn er det rett og slett vanskelig å sluse inn i en rytme (som passer oss...). De finner sine egne veier, og er vanskelig å endre. Vår mellomste var/og tildels er en av dem. Han begynte å sove bra da han nærmet seg 2 år.Før det, var det opp og hopp kl 4 om natten. Uansett hvor gode våre rutiner var, så var det komplett umulig å få ham dit vi ville. Han måtte rett og slett finne ut av det selv.

Barn med et lett temperament er ofte enkle hva rutiner angår. De tilpasser seg enhver rutine uten store protester. MEN så har du de temperamentsfulle barna - som vår sønn er et eksempel på. Han har protestert siden han ble født;-) Det er jo absolutt ingenting galt i det (han er en sterk, levende, energisk og vakker liten gutt), men det gir noen utfordringer. Alt tar lengre tid. Og det krever mer av oss som foreldre.

Lykke til med nattavvenningen - dere kommer nok i mål etterhvert;-)

Skrevet

Nei vi får vel bare fortsette :)

Grunnen til at det kun er samboer som står som avvenningen om natten, er fordi jeg har stått opp hver eneste natt, tre ganger for natten, de siste 9 mnd :P Nå var det hans tur! Hehe. Og dette mente han selv også, så da skal han fint få lov å fortsette. Jeg har våknet opp flere ganger om natten og spurt om jeg skal hjelpe, men da sier han bare at jeg skal fortsette å sove, og få hvilen min. Så han synes det er greit som det er..

Ellers hadde jeg selvfølgelig vært helt enig med deg :)

Og min sønn minner mye om din ;) Veldig viljesterk fra dag 1 .. Hehe! Så det blir nok litt kamper opp igjennom årene :) Men det viser jo bare at de er sterke personligheter ;)

Vi får bare fortsette som vi gjør.. Godt å høre at dere har barn som fortsatt våkner litt! Misforstå meg rett ; Det er selvfølgelig best for alle å sove natten igjennom, men jeg har hatt inntrykket av at alle andres barn sover natten igjennom når de slutter med natt-mat. Så jeg trodde det var vi som gjorde noe feil..

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...