Gå til innhold

Noen som syns den nye barneloven er for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det ikke er lov til å ta barnet i armen en gang og ikke har man lov til å be det gå på rommet eller true/skremme barnet.

Hvem er det som ikke har truet eller skremt barnet sitt en gang i blant da ?

Feks: Stikker du av så kan en slem mann komme å ta deg.

Hører du ikke nå så får du ikke lørdagsgodt ol...

Eller dratt ett barn ut av butikken, inn på badet for tannpuss ol...

I følge barneloven er ikke dette lov, tror ikke det er så mange som klarer å overholde loven 100%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det barna som bestemmer, vet du. Vi voksne har ikke lenger noe vi skulle sagt.

Lykke til med å håndheve den loven.

Skrevet

Å fortelle barnet om konsekvenser er fortsatt fullt lovlig. Men jeg vil aldri finne på å si til barnet mitt at om hun stikker av så kan en slem mann komme å ta henne. Hva oppnår jeg med det? At hun blir redd menn. Er det en god ting? Nei.

Jeg vil heller aldri finne på true henne med politiet eller andre myndigheter som skal komme å ta henne om hun er slem. Man oppnår fint lite med å true og skremme barna sine.

Hva oppnår du med å true og skremme barnet ditt?

Skrevet

Hva i all verden?? Er det ikke lov å be ungen gå på rommet sitt å roe seg ned heller nå??? Fader - det blir ikke flere unger her i gården skjønner jeg for de skal jo tydeligvis få gå på tomdrift og ture fram som de vil. Jeg er mamma og jeg krever å slippe å være pedagogisk korrekt hele tiden!!!

Så om en unge klikker på butikken så får ikke foreldrene lov til å dra opp ungen fra gulvet og dra han eller hun ut av butikken heller? De skal bare stå der og nynne mens ungen brøler ifra seg midt mellom suppeposene og tacotingene?

Skrevet

Du har fortsatt lov til å be barnet om å gå på rommet så lenge du ikke låser barnet inne.

Vil anbefale dere å lese Barneloven, spe på med litt sunn fornuft og så gå ut i verden sammen med barna.

Skrevet

Tror du må legge med en link til denne loven, for jeg tror du har mistolket den.....

Selvfølgelig har vi lov å gi og forklare konsekvenser.

Skrevet

Den sier at at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden. På lik linje med at voksne ikke skal utsettes på skremmende eller plagende oppførsel, slik skrevet om i straffeloven.

Barn får altså samme rettigheter som voksne.

Skrevet

Det hjelper ikke med bare en link, du må jo si hvor det står nettopp det du påstår.

Skrevet

Jeg har ikke påstått noen verdens ting her inne. Eneste jeg har gjort er å legge vd en link til barmeloven på Lovdata. Du kan sikkert finne det du søker etter der inne.

Eller så kan denne hjelpe deg på vei:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/bosted__samvar/barneloven.html?id=600075

Barneloven § 30 tredje ledd er nå endret og lyder slik (nytt i kursiv):

”Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.”

Skrevet

"Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode."

Er det dette utdraget fra lovteksten du sikter til?

I så fall: Nei.

Jeg synes ikke det er for strengt at voksne skal la være å behandle barn slik at de utsettes for skade på sin fysiske eller psykiske helse, ei heller at man unngår tilsiktet skremmende, plagsom eller annen hensynsløs oppførsel.

Skrevet

Å oppføre seg slikl at barnet anser det som plagsomt er nå altså straffbart det også`???!!!

Skrevet

Ja. Akkurat som om du føler deg plaget, skremt eller truet av en voksen så kan du anmelde saken. Nå har barn samme rettigheten.

Verden går fremover:)

Skrevet

Hvem låser ungene inne da? Det skulle jeg jo trodd alltid hadde vært ulovlig. Og så trenger du alldeles ikke påpeke min sunne fornuft eller mangel derav - humor, en fin ting å ha med seg ut i verden.

Skrevet

Hm - jeg syntes alt mamma og pappa gjorde da jeg var unge var plagsomt. Hver gang de kjeftet følte jeg det plaget meg ...jeg er sikker på at min unge føler det er plagsomt når jeg kjefter eller gir en konsekvens.;)

Skrevet

Hensynsløst og skremmende kan jeg forstå. Ingen skal oppføre seg slik mot noen. Men hva regnes som plagsom oppførsel?? Jeg synes mye er ganske plagsomt, men tror ikke det ville vunnet fram i noen rett.

Skrevet

Plagsom adferd refereres til mobbing, trakassering og hensynsløs adferd

Skrevet

Det har du helt rett i. I lovens forarbeider finner du grundigere forklaringer på hvordan ordet skal tolkes, og jeg garanterer at du ikke vil finne noen norsk rett som velger å tolke loven dithen at du skal straffes for f.eks å ha iført lille Per ytterjakke midt på vinteren selv om han syntes det var plagsomt.

Skrevet

De rettighetene barn nå får skulle bare mangle at de ikke hadde. Barn har et altfor dårlig rettsvern i dette landet og denne loven er et skritt imot riktig retning.

Forøvrig syns jeg det er merkelig ,og ikke minst skremmende, at så mange virker være imot den. Personlig for meg har loven lite å si, jeg har aldri plaget barna mine verken fysisk eller psykisk. Derimot er det mange barn som lever under slike kår daglig. Istedet for å sutre fordi en mistolker loven og tror en ikke kan be barnet gå på rommet lenger, bør en heller klappe og rope HURRA!! for de barna som kan få en bedre hverdag i fremtiden.

Skrevet

Fra forarbeidene til bestemmelsen;

Også psykiske krenkelser rammes av forbudet. Ordlyden som dekker dette i tredje punktum er den samme som i strl. § 390 a. Forbudet omfatter alle måter å skade, skremme, ydmyke eller krenke barnet på uten bruk av fysisk makt, som er egnet til å gi barnet en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd eller fortvilelse eller en grunnleggende følelse av ikke å være ønsket eller elsket. Eksempler (ikke uttømmende) er innelåsning av barnet i et rom, bruk av trusler om straff eller trusler om at barnet skal bli forlatt eller skadet, trusler om å skade en av barnets omsorgspersoner, søsken eller kjæledyr, ydmykelser, utskjelling, herunder å kalle barnet ved ukvemsord, følelsesmessig manipulering, latterliggjøring, særlig mens andre hører på, nedvurdering, verbal trakassering og følelsesmessig avvisning.

Som man er er det fremdeles lov med konsekvenser av ymse slag.

Skrevet

Fra forarbeidene;

Som oppfølging av dette kom annet punktum inn ved lov 9. april 2010 nr. 13, i kraft straks, for å klargjøre at enhver form for bruk av vold mot barn er forbudt, også som ledd i oppdragelsen. Selv en mild form for vold anses som en skadelig oppdragelsesmetode. Mindre vold i affekt er heller ikke tillatt. Foreldrene har fortsatt rett til å sette grenser for sine barn. Det er tillatt å bruke noe fysisk makt i avvergelses- eller omsorgsøyemed eller for å hindre at barnet skader seg selv eller andre. Fysisk kontakt under barneoppdragelsen kan ut fra konteksten bli å vurdere forskjellig fra lignende kontakt mellom voksne, og mild holding kan i gitte situasjoner aksepteres. Lettere klaps vil under enhver omstendighet være forbudt. Utover handlinger som klart skjer i avvergelses- eller omsorgsøyemed, vil det at atferden er rettet mot barn normalt senke terskelen for hva som rammes. Der en situasjon kan løses med lempeligere midler, vil det være forbudt å anvende fysisk tvang eller makt overfor barnet. Det skal lite til før fysisk maktbruk i barneoppdragelsen vil være straffbart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...